Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door stefgtv6 »

Door de benodigde motorrevisie is duidelijk geworden dat er een V6 uit een Alfa 164 in mijn GTV zit. Het gaat hierbij om de versie die in standaard uitvoering 188 pk heeft.

Omdat het blok reeds op een aantal onderdelen aangepakt was en er nu ook KMS met penbobines op zit en er QV zuigers en bussen geplaatst zijn had ik ook graag het vliegwiel afgedraaid willen hebben. :blue_cool:

Het blok ligt nog los maar al het revisie werk is wel al gedaan. Naar nu blijkt heeft het revisiebedrijf het vliegwiel niet afgedraaid.
Reden hiervoor is schijnbaar dat het 164 vliegwiel een ingebouwd contragewicht heeft waardoor er maar er weinig materiaal afgedraaid kan worden en dit volgens het revisiebedrijf niet de moeite loonde. :shock:

Zelf baal ik hier een beetje van want de krukas is reeds samen met vliegwiel en poulie gebalanceerd. :evil:
Ik zag dat Jeroen(Akieromeo) een afgedraaid vliegwiel van een Alfa 75 op zijn 164 blok gebruikt heeft.
Dit zal dan zijn omdat het 164 vliegwiel afdraaien inderdaad niet veel zin heeft gok ik?

Zijn er nog mogelijkheden waarmee ik ook een afgedraaid vliegwiel kan gebruiken zonder al te hoge kosten en loont dit de moeite?
Balaceren van krukas/poulie/vliegwiel was nog al prijzig dus als dat opnieuw zou moeten dan wordt het mij te duur.
Is het bv mogelijk om een 75 vliegwiel af te draaien en deze mbv mijn 164 vliegwiel van de juiste balans te voorzien?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door giuliettaevo »

Hoi Stef,

Om die 164 motor te gebruiken in jouw auto hebben ze er hoogstwaarschijnlijk een 75/GTV6 vliegwiel opgezet.. Een 164 vliegwiel is namelijk geheel vlak en heeft geen bevestigingsmogelijkheid voor de donut van de cardanas. :wink:

Overigens is het 75/GTV6 vliegwiel goed af te draaien volgens mij, zit een hele brede rand op waar flink wat vanaf kan.

Het vliegwiel aan de bakkant kun je overigens ook lichter maken. :wink:

Zoals ik het zie is het vliegwiel nu goed gebalanceerd met krukas en poelie. De onbalans die er nu dus inzit moet er na het afdraaien ook weer inzitten. Lijkt mij dat ze dat kunnen doen zonder alles opnieuw te moeten doen. :smile:

Maar als jij er specifiek om gevraagd hebt hadden ze je wel eerder mogen melden dat ze het niet gedaan hebben. :evil:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door stefgtv6 »

Ja, zoals jij het nu uitlegt dacht ik ook dat het was.
Maar........ ik heb samen met Serge het vliegwiel bekeken en dat is zeker niet vlak.
Heb zo geen foto maar er zit een soort ingegoten contragewicht in van meer als 5x5cm wat ongeveer in het midden van het de afstand van de rand tot het hart zit. Dit is ongeveer 1cm dikker als de rest van het materiaal tot het hart.
Hierdoor is de beschikbare ruimte om wat af te draaien maar ongeveer 1cm rondom en daarna raak je de verdikking al.

Heb zelf nog wel een GTV6 vliegwiel liggen dus ga morgen direct even kijken.... :?
Maar het vliegwiel ziet er in ieder geval anders uit dan het afgedraaide 75 vliegwiel in het topic van Akieromeo.

Vliegwiel aan de bakkant heb ik ook al aan gedacht.
Zou je allebei afdraaien voor straat gebruik of wordt dit teveel van het goede?
Moet geen hypernerveuze racer worden namelijk.

Revisiebedrijf had het inderdaad wel iets eerder mogen melden ja!
Maar is slechts een "minor setback" vergeleken bij de rest van de gang van zaken...... cry.gif
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door giuliettaevo »

Maar heeft het vliegwiel waar jij het over hebt wel de bevestiging voor de cardanas? Dus die opstaande rand in het midden en de drie boutgaten? Anders heb je niks aan je vliegwiel... :neutral:

Die verdikking zit aan de motorkant van het vliegwiel als ik het me goed herinner en het afdraaien zou je juist aan de andere kant goed kunnen doen. Je wilt zo ver mogelijk aan de buitenkant afdraaien, daar heeft het het meeste nut namelijk.

Het achterste vliegwiel ook lichter maken is wel de moeite waard denk ik, dat maakt het leven van de donuts waarschijnlijk ook lichter. En aangezien je dus 2 vliegwielen en een cardanas hebt ipv 1 vliegwiel zoals op een 164 bv kun je er best wel wat vanaf halen.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door stefgtv6 »

Als het goed is hebben we het hier gewoon over het vliegwiel waar ik mee rond gereden heb. Neem aan dat dit wel aan de cardanas vastgezeten heeft. :jumping:
Zal eens kijken of ik een fototje kan regelen.
Lijkt anders dan wat ik vanavond al gochelend op het net aan V6 flywheel's ben tegen gekomen. Maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat er bij mij iets aparts opzit dus zal wel combinatie van vergeetachtigheid en misverstanden zijn...... :lol:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door pe1ryx »

voor het makkelijkste pak je een vliegwiel van een 75v6,dit omdat je dan geen spacer nodig hebt!
bij die van mij is de halve dikte verwijdert,verder wilde ik niet gaan vanwege veiligheid.
waar ze stoppen met draaien moet een geleidelijk verloop zijn richting originele dikte om de krachten in te kunnen leiden

vervolgens kun je het vliegwiel wat je nu hebt samen met het afgedraaide naar een balanceerbedrijf gaan en kunnen ze daar de (on)balans kopieren.
Akieromeo heeft er een hulpas voor gemaakt die ik toendertijd mocht lenen.

Ga je dit laten doen bij van Geffen in Den Bosch dan heb je een half woord nodig voor ze je begrijpen omdat er een paar je voorgegaan zijn :wink: .

heb ommenabij de 150 euro moeten betalen voor het balanceren.
het draaien heb ik elders laten uitvoeren toen dat nog kon :cry:
aan de achterkant bij de koppeling heb ik niks gedaan...

Remco ,wat je schrijft over dat je het beste aan het uiteinde kunt afdraaien snap ik ff niet :oops:
het gaat toch over gewicht?
dat je aan het uiteinde het snelst de balans verandert snap ik wel :mrgreen:
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door giuliettaevo »

Dat is het effect van kracht maal arm. Hoe verder je uit het middelpunt komt hoe meer kracht je nodig hebt om dat gewicht te remmen of te versnellen. :wink: Je wilt dus zo ver mogelijk aan de rand het meeste materiaal weghalen.

Een kilo aan de buitenkant weghalen heeft meer effect als een kilo uit het hart halen.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door pe1ryx »

edit ,snap wat je bedoelt :oops:
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door stefgtv6 »

Verhaal is mij wel duidelijk in ieder geval.
Als het vliegwiel wat er op zat niet of nauwelijks af te draaien valt dan moet er maar een andere op van een 75 V6.
Zou na al deze veranderingen beetje jammer zijn om dat zware kreng er weer op te zetten.
Thanks for the tips! :thumbs:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door kareltjeknetter »

ik heb op mn 24v een vliegwiel van een gtv6 wat is afgedraaid en daarna is gebalanceerd op de oorspronkelijke onbalans van het originele 24v vliegwiel. works like a charm
Afbeelding
-squadragrunn-
carry on waywards......
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door stefgtv6 »

Heb zelf nog een GTV6 vliegwiel over maar krijg steeds meer het idee dat er gewoon een 75 V6 vliegwiel op mijn 164 blok gebruikt moet zijn. Iets anders past immers niet fatsoenlijk....
Moet alleen even wachten tot Serge terug is van weggeweest dan zal ik hem om foto's vragen van het betreffende vliegwiel.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door giuliettaevo »

kareltjeknetter schreef:ik heb op mn 24v een vliegwiel van een gtv6 wat is afgedraaid en daarna is gebalanceerd op de oorspronkelijke onbalans van het originele 24v vliegwiel. works like a charm
Afbeelding
let wel op dat als het vliegwiel zo afgedraaid wordt dat ze geen scherpe hoek erin draaien maar een mooie geleidelijke of ronde hoek, verkleint de kans op breukvorming. :wink:

Kan het hier op de foto niet goed zien door de onscherpte :oops: maar ik gok erop dat Charles dit wel weet en dat het hier goed gedaan is. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door kareltjeknetter »

is niet echt afgerond, maar ook alleen maar afgedraaid op de plek waar geen aandrijfkracht op komt. wat overbleef is puur om de starterkrans vast te houden
-squadragrunn-
carry on waywards......
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door stefgtv6 »

Blijkt dat er gewoon een vliegwiel van een GTV6 op mijn 164 blok zit.
Dus deze wordt nu alsnog afgedraaid en opnieuw gebalanceerd.
Balanceren kost niets omdat er in eerste instantie al gevraagd was om het vliegwiel af te draaien. :grin:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
gtv tijntje
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:44
Locatie: Ommen

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door gtv tijntje »

:banana:

das mooi Stef, weet je zeker dat het in nl gaat gebeuren ::-) ::-)

Zonder gekheid mooi dat het bedrijf dat alsnog kosteloos doet ( al vind het niet meer dan normaal)
Tegenwoordig is niets meer vanzelf sprekend.

Grt Martijn
Alfetta gtv6 GP "1984" gleigh
Alfa 75 3.0 Qv "1991" Sold
volvo v70 2.5 't lpg g3

Te huur Autoambulance Dagprijs € 25,-
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door stefgtv6 »

gtv tijntje schreef: das mooi Stef, weet je zeker dat het in nl gaat gebeuren ::-) ::-)
Mam nadzieję, że tak, ale nie jestem pewien..... :shock:

:wink:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
gtv tijntje
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:44
Locatie: Ommen

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door gtv tijntje »

ik durf met zekerheid te zeggen dat jij je hoop waar maakt door controle :lol:
Alfetta gtv6 GP "1984" gleigh
Alfa 75 3.0 Qv "1991" Sold
volvo v70 2.5 't lpg g3

Te huur Autoambulance Dagprijs € 25,-
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Vliegwiel afdraaien van een 164 V6?

Bericht door stefgtv6 »

Was maar een grapje natuurlijk dus controle is echt niet nodig. :lol:
De GTV en het vliegwiel zijn in vertrouwde handen bij Serge. :thumbs:

Nu de bumper en de motorkap nog..... :evil:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Plaats reactie