Olieverbruik 3l 12V
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
Olieverbruik 3l 12V
Ik heb nu bijna 6000 km gereden in de GTV6 van Stefan. Behalve wat minimale problemen erg genoten. Het valt mij echter op dat er wel wat olie in moet. Ik zit nu op 930km/liter. Er zit volsyntheet 10W60 in.
Het blok lekt wel een klein beetje maar daar komt het niet vandaan. Verder meen ik te denken dat de blauwe wolk bij het starten veroorzaakt wordt door rijke verbranding (koude start injector). Het ruikt niet naar olie i.i.g.
Als je 's avonds het gas helemaal op de grond trapt (op snelweg accelereren van 80 naar 120 bijvoorbeeld) zie je in de koplampen van een achterligger wel wat wolken ontstaan. Moeilijk te zeggen of dat olie is of teveel benzine.
Ik heb begrepen dat deze blokken origineel met zachte klepgeleiders geleverd zijn. Hoe kan je ontdekken of die al vervangen zijn?
Welke andere opties zijn er nog? Zuigerveren, is dat een voorkomend probleem?
Het blok lekt wel een klein beetje maar daar komt het niet vandaan. Verder meen ik te denken dat de blauwe wolk bij het starten veroorzaakt wordt door rijke verbranding (koude start injector). Het ruikt niet naar olie i.i.g.
Als je 's avonds het gas helemaal op de grond trapt (op snelweg accelereren van 80 naar 120 bijvoorbeeld) zie je in de koplampen van een achterligger wel wat wolken ontstaan. Moeilijk te zeggen of dat olie is of teveel benzine.
Ik heb begrepen dat deze blokken origineel met zachte klepgeleiders geleverd zijn. Hoe kan je ontdekken of die al vervangen zijn?
Welke andere opties zijn er nog? Zuigerveren, is dat een voorkomend probleem?
Laatst gewijzigd door Kodjo op 22 sep 2012, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
GTV 6, 3l uit 1981
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: Olieverbruik 3l 12V
1op1000 is zon beetje de grens...
mijn gtv6 deed ca 1 op 3500...en die had gewoon action olie
mijn gtv6 deed ca 1 op 3500...en die had gewoon action olie
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
Re: Olieverbruik 3l 12V
Die 1:1000; daar zit ik nu onder dus....pe1ryx schreef:1op1000 is zon beetje de grens...
mijn gtv6 deed ca 1 op 3500...en die had gewoon action olie
GTV 6, 3l uit 1981
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36
Re: Olieverbruik 3l 12V
Hoi,
Kennis van me heeft zelfde probleem gehad. Olie zuipen. Klepgeleiders leken zo slecht nog niet. Alleen de keiharde klepsteelrubbers vervangen en probleem was over.
Dit kan gewoon met koppen gemonteerd op het blok door lucht op de zuiger te zetten via bougiegat. Kleppen vallen dan niet naar beneden tijdens wisslen seal.
Wel een gepriegel/arbeidintensief maar kan wel.
Gr
DJ
Kennis van me heeft zelfde probleem gehad. Olie zuipen. Klepgeleiders leken zo slecht nog niet. Alleen de keiharde klepsteelrubbers vervangen en probleem was over.
Dit kan gewoon met koppen gemonteerd op het blok door lucht op de zuiger te zetten via bougiegat. Kleppen vallen dan niet naar beneden tijdens wisslen seal.
Wel een gepriegel/arbeidintensief maar kan wel.
Gr
DJ
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
Re: Olieverbruik 3l 12V
Dat zou natuurlijk best kunnen na 30 jaar. Volgend voorjaar gaan we toch de kleppen stellen, kunnen we dat meteen nakijken. Bedankt voor de tip!
GTV 6, 3l uit 1981
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Olieverbruik 3l 12V
Als je de zuiger een stukje omlaag doet en vervolgens via het bougiegat touw in de cilinder propt kun je daarna de zuiger weer omhoog draaien, dan druk je het touw tegen de kleppen en hoef je er geen lucht op te zetten. Wel zorgen dat de kleppen dicht staan natuurlijk.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43
Re: Olieverbruik 3l 12V
Of het echt werkt kan ik niet bevestigen, maar er zijn olietoevoegingen die claimen verharde klepseals weer zacht en functioneel te maken...!!??
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: Olieverbruik 3l 12V
Er zijn natuurlijk allemaal "shortcuts" maar zoveel werk is het toch niet om de cilinderkoppen te trekken
Heb je alleen een nieuwe koppakking nodig en je kan de koppen lekker op de werkbank bekijken.
Gr,
Carl
Heb je alleen een nieuwe koppakking nodig en je kan de koppen lekker op de werkbank bekijken.
Gr,
Carl
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
Re: Olieverbruik 3l 12V
Ik zou de koppen graag trekken ware het niet dat ik geen werkbank heb. Dit soort zaken zou ik erg graag zelf doen maar dan moet je wel een goede ruimte hebben. Bovendien, als je de koppen trekt moet je de timing ook weer opnieuw doen, als je de koppen laat zitten niet.
Ik moet dit dus uitbesteden. Wil volgend voorjaar de klepspeling laten controleren, doen we meteen die rubbers ff. Of ie hier iemand die zijn garage in de buurt van Arnhem beschikbaar wil stellen? Zou echt super tof zijn
Ik moet dit dus uitbesteden. Wil volgend voorjaar de klepspeling laten controleren, doen we meteen die rubbers ff. Of ie hier iemand die zijn garage in de buurt van Arnhem beschikbaar wil stellen? Zou echt super tof zijn
GTV 6, 3l uit 1981
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Olieverbruik 3l 12V
Koppen eraf halen stelt niet zoveel voor hoor.
En de distributie op tijd zetten al helemaal niet, staan netjes merktekens op de krukaspoelie en op de nokkenassen en lagerkappen.
Je zou evt ook kunnen overwegen om zelf de koppen eraf te halen en dan de losse koppen af te geven bij een specialist om de seals te vervangen en de kleppen te stellen, dat kan namelijk gewoon op losse koppen gebeuren. Evt kan die specialist ook meteen even de geleiders bekijken, die willen ook nog weleens slijten namelijk.
Op deze manier hoef je zelf alleen het grove sleutelwerk te doen en dat bespaart een heleboel op de rekening.
En als je hulp nodig hebt is er hier wel iemand die je even kan helpen.
Ruimte heb ik niet voor je maar als je iets moet weten of hulp nodig hebt laat het maar weten.
En de distributie op tijd zetten al helemaal niet, staan netjes merktekens op de krukaspoelie en op de nokkenassen en lagerkappen.
Je zou evt ook kunnen overwegen om zelf de koppen eraf te halen en dan de losse koppen af te geven bij een specialist om de seals te vervangen en de kleppen te stellen, dat kan namelijk gewoon op losse koppen gebeuren. Evt kan die specialist ook meteen even de geleiders bekijken, die willen ook nog weleens slijten namelijk.
Op deze manier hoef je zelf alleen het grove sleutelwerk te doen en dat bespaart een heleboel op de rekening.
En als je hulp nodig hebt is er hier wel iemand die je even kan helpen.
Ruimte heb ik niet voor je maar als je iets moet weten of hulp nodig hebt laat het maar weten.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43
Re: Olieverbruik 3l 12V
http://www.ipmsolutionsbv.nl/index.php?pagID=13&l=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
Re: Olieverbruik 3l 12V
Grapje toch Een beetje techneut lost dit toch niet met een "wonder" middeltje op maar gewoon met "echt" materiaal?Peter GTV-6 schreef:http://www.ipmsolutionsbv.nl/index.php?pagID=13&l=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
GTV 6, 3l uit 1981
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36
Re: Olieverbruik 3l 12V
Heb toch ook wel eens succes geboekt met soortgelijk product.
Stuurbekrachtiging van braadwurst E30 van goede vriend van me was zo lek als een mandje.
Eigenlijk geen tijd en geen geld voor een echte oplossing.
Verse olie erin gekiept met een flesje van dat spul dat afdichtingen weer soepel maakt.
(in dit geval van Womi)
In het kader van niet geschoten, altijd mis.
En zowaar het hielp. Die vriend van me heeft nog een paar jaar met lekvrij stuurhuis met die auto gereden...
Gr
DJ
Stuurbekrachtiging van braadwurst E30 van goede vriend van me was zo lek als een mandje.
Eigenlijk geen tijd en geen geld voor een echte oplossing.
Verse olie erin gekiept met een flesje van dat spul dat afdichtingen weer soepel maakt.
(in dit geval van Womi)
In het kader van niet geschoten, altijd mis.
En zowaar het hielp. Die vriend van me heeft nog een paar jaar met lekvrij stuurhuis met die auto gereden...
Gr
DJ
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
Re: Olieverbruik 3l 12V
Nou is het helemaal bagger! Ik heb de kleppen laten stellen en we kwamen samen tot de conclusie dat klepsteelrubbers vervangen meer werk is dan 1x per 1000 km een liter olie bijvullen. Een maandje later heb ik de auto grote beurt gegeven:
- Nieuwe rotor
- Nieuwe distributiekap
- Nieuwe bougies
- Nieuwe luchtfilter
- Nieuw oliefilter (LS349 van Purflux)
- Nieuwe olie (15W50 van Valvoline)
Er zat 10W60 van Kroon in maar ik wilde wat dichter bij de specs blijven. Omdat ik toch het oliefilter en olie ging vervangen heb ik eerst een busje flush bij de olie geknikkerd. Daarna olie en filter vervangen.
Nu rook ie als een bezetene Even stationair draaien en dan gas geven heeft een dichte mist tot gevolg. Als ik naar bovenstaand lijstje kijk gok ik toch op de flush, dat was niet oké. Toch klepsteelrubbers vervangen of zijn er nog opties die mis kunnen zijn?
Soms is het namelijk heel simpel als een geblokkeerde carter ontluchting (heb ik al eens gehad) maar die is gecheckt......
- Nieuwe rotor
- Nieuwe distributiekap
- Nieuwe bougies
- Nieuwe luchtfilter
- Nieuw oliefilter (LS349 van Purflux)
- Nieuwe olie (15W50 van Valvoline)
Er zat 10W60 van Kroon in maar ik wilde wat dichter bij de specs blijven. Omdat ik toch het oliefilter en olie ging vervangen heb ik eerst een busje flush bij de olie geknikkerd. Daarna olie en filter vervangen.
Nu rook ie als een bezetene Even stationair draaien en dan gas geven heeft een dichte mist tot gevolg. Als ik naar bovenstaand lijstje kijk gok ik toch op de flush, dat was niet oké. Toch klepsteelrubbers vervangen of zijn er nog opties die mis kunnen zijn?
Soms is het namelijk heel simpel als een geblokkeerde carter ontluchting (heb ik al eens gehad) maar die is gecheckt......
GTV 6, 3l uit 1981
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36
Re: Olieverbruik 3l 12V
Misschien nog even aankijken? Ik weer niet hoeveel je gereden hebt na de flush in de motor te doen. Wellicht is het vuil dat aan het loskomen is?
Anders toch nog een keer flesje met een of andere weekmaker proberen?
Of gewoon kogel door de kerk en klepsteelrubbers v/v
Gr
DJ
Anders toch nog een keer flesje met een of andere weekmaker proberen?
Of gewoon kogel door de kerk en klepsteelrubbers v/v
Gr
DJ
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
Re: Olieverbruik 3l 12V
Ik heb er nu ongeveer 100km opzitten. Ben idd van plan om het nog even aan te zien maar heb ook al een wondermiddeltje in huis gehaald.....
Ik heb de luchtinlaat ook los gehad vandaag om de carter ontluchting te checken. In de ribbels van de luchtinlaat staat aardig wat olie. Ik geloof dat ik voor de flush ook had maar weet het niet zeker.
Ik heb de luchtinlaat ook los gehad vandaag om de carter ontluchting te checken. In de ribbels van de luchtinlaat staat aardig wat olie. Ik geloof dat ik voor de flush ook had maar weet het niet zeker.
GTV 6, 3l uit 1981
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Olieverbruik 3l 12V
Blauwe rook bij gasgeven? -> in de meeste gevallen zijn dat de zuigerveren/ olieschraapveren.
Blauwe rook bij gaslos na belasting? -> meestal klepgeleiders/seals.
Compressiemeting uitvoeren met droge cilinders en daarna met wat olie op de zuigers. Als er veel verschil in zit zijn de zuigerveren niet zo jofel meer.
Even de olievuldop eraf halen en voelen hoeveel druk daar uit komt geblazen. Hoge carterdruk is ook een teken aan de wand dat de zuigerveren niet helemaal fris meer zijn.
Ook even de bougies met elkaar vergelijken. Als er maar 1 of 2 een verbrande zwarte aanslag hebben zit het probleem waarschijnlijk in die cilinders, kan bv een gebroken zuigerveer zijn.
Blauwe rook bij gaslos na belasting? -> meestal klepgeleiders/seals.
Compressiemeting uitvoeren met droge cilinders en daarna met wat olie op de zuigers. Als er veel verschil in zit zijn de zuigerveren niet zo jofel meer.
Even de olievuldop eraf halen en voelen hoeveel druk daar uit komt geblazen. Hoge carterdruk is ook een teken aan de wand dat de zuigerveren niet helemaal fris meer zijn.
Ook even de bougies met elkaar vergelijken. Als er maar 1 of 2 een verbrande zwarte aanslag hebben zit het probleem waarschijnlijk in die cilinders, kan bv een gebroken zuigerveer zijn.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
Re: Olieverbruik 3l 12V
Bedankt voor de tips!giuliettaevo schreef:Blauwe rook bij gasgeven? -> in de meeste gevallen zijn dat de zuigerveren/ olieschraapveren.
Blauwe rook bij gaslos na belasting? -> meestal klepgeleiders/seals.
Compressiemeting uitvoeren met droge cilinders en daarna met wat olie op de zuigers. Als er veel verschil in zit zijn de zuigerveren niet zo jofel meer.
Even de olievuldop eraf halen en voelen hoeveel druk daar uit komt geblazen. Hoge carterdruk is ook een teken aan de wand dat de zuigerveren niet helemaal fris meer zijn.
Ook even de bougies met elkaar vergelijken. Als er maar 1 of 2 een verbrande zwarte aanslag hebben zit het probleem waarschijnlijk in die cilinders, kan bv een gebroken zuigerveer zijn.
Ben bang dat het dan de eerste optie is. Ik heb het als ik ff voor een stoplicht sta of in de file en dan gas geef.
Ik wil zo vreselijk graag mijn bougies trekken maar heb al 2 sleutels gekocht die niet passen. Ik krijg ze niet eens in het gat Wie heeft er nog een goeie?
GTV 6, 3l uit 1981
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7897
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Olieverbruik 3l 12V
Ik wel, maar we wonen niet al te dicht bij elkaar. Kom je ook naar de onze registerdag die in Balk start?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36
Re: Olieverbruik 3l 12V
Tijd geleden dat ik aan een V6 heb gesleuteld maar enige bougie die ik me kan herinneren die er lastig uit ging was degene bij de rembekrachtiger.
En dat is ook gelukt met een bougiedop en een handje ratelverlengstukken in diverse uitvoeringen.
De rest is toch niet z'on punt??
Wat Remco aangeeft is wel de juiste aanpak. Dat weet je tenminste wat.
Bougies trekken moet je eigenlijk wel gelijk doen na een snelle rit. Niet nog een tijdje binnendoor pruttelen en/of lang stationair laten draaien. Vertekend het beeld.
Gr
DJ
En dat is ook gelukt met een bougiedop en een handje ratelverlengstukken in diverse uitvoeringen.
De rest is toch niet z'on punt??
Wat Remco aangeeft is wel de juiste aanpak. Dat weet je tenminste wat.
Bougies trekken moet je eigenlijk wel gelijk doen na een snelle rit. Niet nog een tijdje binnendoor pruttelen en/of lang stationair laten draaien. Vertekend het beeld.
Gr
DJ