Olieverbruik 3l 12V

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

Ik heb nu bijna 6000 km gereden in de GTV6 van Stefan. Behalve wat minimale problemen :cool: erg genoten. Het valt mij echter op dat er wel wat olie in moet. Ik zit nu op 930km/liter. Er zit volsyntheet 10W60 in.

Het blok lekt wel een klein beetje maar daar komt het niet vandaan. Verder meen ik te denken dat de blauwe wolk bij het starten veroorzaakt wordt door rijke verbranding (koude start injector). Het ruikt niet naar olie i.i.g.

Als je 's avonds het gas helemaal op de grond trapt (op snelweg accelereren van 80 naar 120 bijvoorbeeld) zie je in de koplampen van een achterligger wel wat wolken ontstaan. Moeilijk te zeggen of dat olie is of teveel benzine.

Ik heb begrepen dat deze blokken origineel met zachte klepgeleiders geleverd zijn. Hoe kan je ontdekken of die al vervangen zijn?

Welke andere opties zijn er nog? Zuigerveren, is dat een voorkomend probleem?
Laatst gewijzigd door Kodjo op 22 sep 2012, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
GTV 6, 3l uit 1981
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door pe1ryx »

1op1000 is zon beetje de grens...

mijn gtv6 deed ca 1 op 3500...en die had gewoon action olie :oops:
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

pe1ryx schreef:1op1000 is zon beetje de grens...

mijn gtv6 deed ca 1 op 3500...en die had gewoon action olie :oops:
Die 1:1000; daar zit ik nu onder dus....
GTV 6, 3l uit 1981
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door diedjee »

Hoi,

Kennis van me heeft zelfde probleem gehad. Olie zuipen. Klepgeleiders leken zo slecht nog niet. Alleen de keiharde klepsteelrubbers vervangen en probleem was over.
Dit kan gewoon met koppen gemonteerd op het blok door lucht op de zuiger te zetten via bougiegat. Kleppen vallen dan niet naar beneden tijdens wisslen seal.
Wel een gepriegel/arbeidintensief maar kan wel.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

Dat zou natuurlijk best kunnen na 30 jaar. Volgend voorjaar gaan we toch de kleppen stellen, kunnen we dat meteen nakijken. Bedankt voor de tip!
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door giuliettaevo »

Als je de zuiger een stukje omlaag doet en vervolgens via het bougiegat touw in de cilinder propt kun je daarna de zuiger weer omhoog draaien, dan druk je het touw tegen de kleppen en hoef je er geen lucht op te zetten. :wink: Wel zorgen dat de kleppen dicht staan natuurlijk. :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Peter GTV-6 »

Of het echt werkt kan ik niet bevestigen, maar er zijn olietoevoegingen die claimen verharde klepseals weer zacht en functioneel te maken...!!??
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Carbo »

Er zijn natuurlijk allemaal "shortcuts" maar zoveel werk is het toch niet om de cilinderkoppen te trekken :idea:
Heb je alleen een nieuwe koppakking nodig en je kan de koppen lekker op de werkbank bekijken.

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

Ik zou de koppen graag trekken ware het niet dat ik geen werkbank heb. Dit soort zaken zou ik erg graag zelf doen maar dan moet je wel een goede ruimte hebben. Bovendien, als je de koppen trekt moet je de timing ook weer opnieuw doen, als je de koppen laat zitten niet.

Ik moet dit dus uitbesteden. Wil volgend voorjaar de klepspeling laten controleren, doen we meteen die rubbers ff. Of ie hier iemand die zijn garage in de buurt van Arnhem beschikbaar wil stellen? Zou echt super tof zijn :thumbs:
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door giuliettaevo »

Koppen eraf halen stelt niet zoveel voor hoor. :wink:

En de distributie op tijd zetten al helemaal niet, staan netjes merktekens op de krukaspoelie en op de nokkenassen en lagerkappen.

Je zou evt ook kunnen overwegen om zelf de koppen eraf te halen en dan de losse koppen af te geven bij een specialist om de seals te vervangen en de kleppen te stellen, dat kan namelijk gewoon op losse koppen gebeuren. :wink: Evt kan die specialist ook meteen even de geleiders bekijken, die willen ook nog weleens slijten namelijk.

Op deze manier hoef je zelf alleen het grove sleutelwerk te doen en dat bespaart een heleboel op de rekening.

En als je hulp nodig hebt is er hier wel iemand die je even kan helpen. :wink:

Ruimte heb ik niet voor je maar als je iets moet weten of hulp nodig hebt laat het maar weten. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Peter GTV-6 »

http://www.ipmsolutionsbv.nl/index.php?pagID=13&l=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

Peter GTV-6 schreef:http://www.ipmsolutionsbv.nl/index.php?pagID=13&l=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Grapje toch :cry: Een beetje techneut lost dit toch niet met een "wonder" middeltje op maar gewoon met "echt" materiaal?
GTV 6, 3l uit 1981
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door diedjee »

Heb toch ook wel eens succes geboekt met soortgelijk product.
Stuurbekrachtiging van braadwurst E30 van goede vriend van me was zo lek als een mandje.
Eigenlijk geen tijd en geen geld voor een echte oplossing.
Verse olie erin gekiept met een flesje van dat spul dat afdichtingen weer soepel maakt.
(in dit geval van Womi)
In het kader van niet geschoten, altijd mis.
En zowaar het hielp. Die vriend van me heeft nog een paar jaar met lekvrij stuurhuis met die auto gereden...

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

Nou is het helemaal bagger! Ik heb de kleppen laten stellen en we kwamen samen tot de conclusie dat klepsteelrubbers vervangen meer werk is dan 1x per 1000 km een liter olie bijvullen. Een maandje later heb ik de auto grote beurt gegeven:
- Nieuwe rotor
- Nieuwe distributiekap
- Nieuwe bougies
- Nieuwe luchtfilter
- Nieuw oliefilter (LS349 van Purflux)
- Nieuwe olie (15W50 van Valvoline)

Er zat 10W60 van Kroon in maar ik wilde wat dichter bij de specs blijven. Omdat ik toch het oliefilter en olie ging vervangen heb ik eerst een busje flush bij de olie geknikkerd. Daarna olie en filter vervangen.

Nu rook ie als een bezetene :twisted: Even stationair draaien en dan gas geven heeft een dichte mist tot gevolg. Als ik naar bovenstaand lijstje kijk gok ik toch op de flush, dat was niet oké. Toch klepsteelrubbers vervangen of zijn er nog opties die mis kunnen zijn?

Soms is het namelijk heel simpel als een geblokkeerde carter ontluchting (heb ik al eens gehad) maar die is gecheckt......
GTV 6, 3l uit 1981
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door diedjee »

Misschien nog even aankijken? Ik weer niet hoeveel je gereden hebt na de flush in de motor te doen. Wellicht is het vuil dat aan het loskomen is?
Anders toch nog een keer flesje met een of andere weekmaker proberen?
Of gewoon kogel door de kerk en klepsteelrubbers v/v

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

Ik heb er nu ongeveer 100km opzitten. Ben idd van plan om het nog even aan te zien maar heb ook al een wondermiddeltje in huis gehaald.....

Ik heb de luchtinlaat ook los gehad vandaag om de carter ontluchting te checken. In de ribbels van de luchtinlaat staat aardig wat olie. Ik geloof dat ik voor de flush ook had maar weet het niet zeker.
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door giuliettaevo »

Blauwe rook bij gasgeven? -> in de meeste gevallen zijn dat de zuigerveren/ olieschraapveren.
Blauwe rook bij gaslos na belasting? -> meestal klepgeleiders/seals.

Compressiemeting uitvoeren met droge cilinders en daarna met wat olie op de zuigers. Als er veel verschil in zit zijn de zuigerveren niet zo jofel meer.

Even de olievuldop eraf halen en voelen hoeveel druk daar uit komt geblazen. Hoge carterdruk is ook een teken aan de wand dat de zuigerveren niet helemaal fris meer zijn.

Ook even de bougies met elkaar vergelijken. Als er maar 1 of 2 een verbrande zwarte aanslag hebben zit het probleem waarschijnlijk in die cilinders, kan bv een gebroken zuigerveer zijn.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

giuliettaevo schreef:Blauwe rook bij gasgeven? -> in de meeste gevallen zijn dat de zuigerveren/ olieschraapveren.
Blauwe rook bij gaslos na belasting? -> meestal klepgeleiders/seals.

Compressiemeting uitvoeren met droge cilinders en daarna met wat olie op de zuigers. Als er veel verschil in zit zijn de zuigerveren niet zo jofel meer.

Even de olievuldop eraf halen en voelen hoeveel druk daar uit komt geblazen. Hoge carterdruk is ook een teken aan de wand dat de zuigerveren niet helemaal fris meer zijn.

Ook even de bougies met elkaar vergelijken. Als er maar 1 of 2 een verbrande zwarte aanslag hebben zit het probleem waarschijnlijk in die cilinders, kan bv een gebroken zuigerveer zijn.
Bedankt voor de tips!

Ben bang dat het dan de eerste optie is. Ik heb het als ik ff voor een stoplicht sta of in de file en dan gas geef.

Ik wil zo vreselijk graag mijn bougies trekken maar heb al 2 sleutels gekocht die niet passen. Ik krijg ze niet eens in het gat :shock: Wie heeft er nog een goeie?
GTV 6, 3l uit 1981
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door GTV42.0 »

Ik wel, maar we wonen niet al te dicht bij elkaar. Kom je ook naar de onze registerdag die in Balk start?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door diedjee »

Tijd geleden dat ik aan een V6 heb gesleuteld maar enige bougie die ik me kan herinneren die er lastig uit ging was degene bij de rembekrachtiger.
En dat is ook gelukt met een bougiedop en een handje ratelverlengstukken in diverse uitvoeringen.
De rest is toch niet z'on punt??
Wat Remco aangeeft is wel de juiste aanpak. Dat weet je tenminste wat.
Bougies trekken moet je eigenlijk wel gelijk doen na een snelle rit. Niet nog een tijdje binnendoor pruttelen en/of lang stationair laten draaien. Vertekend het beeld.

Gr
DJ
Plaats reactie