speling lager achteras transaxle
-
- Novizio
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 14:18
speling lager achteras transaxle
Hallo,
Weet iemand hoeveel speling een lager in de achteras mag hebben ? Mijn 75 heeft rechts wat speling en voordat ik het lager vervang, wil ik graag weten of dat wel nodig is.
Bij voorbaat dank,
DBL
Weet iemand hoeveel speling een lager in de achteras mag hebben ? Mijn 75 heeft rechts wat speling en voordat ik het lager vervang, wil ik graag weten of dat wel nodig is.
Bij voorbaat dank,
DBL
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: speling lager achteras 75
Persoonlijk vervang ik een lager pas als ik het begin te horen...
Achteras lagers zijn rottig om te vervangen schijnbaar. Zitten grote speciale 'moeren' voor met linker en rechter draad en je hebt eigenlijk een goede trekker nodig.
Ik wisselde voorheen altijd gewoon de as, was makkelijker voor mij en net zo duur.
Achteras lagers zijn rottig om te vervangen schijnbaar. Zitten grote speciale 'moeren' voor met linker en rechter draad en je hebt eigenlijk een goede trekker nodig.
Ik wisselde voorheen altijd gewoon de as, was makkelijker voor mij en net zo duur.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: speling lager achteras 75
meestal zit die moer ook goed vast ik had deze moeten warmstoken om deze los te krijgengiuliettaevo schreef:Persoonlijk vervang ik een lager pas als ik het begin te horen...
Achteras lagers zijn rottig om te vervangen schijnbaar. Zitten grote speciale 'moeren' voor met linker en rechter draad en je hebt eigenlijk een goede trekker nodig.
Ik wisselde voorheen altijd gewoon de as, was makkelijker voor mij en net zo duur.
gr sven
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
Re: speling lager achteras 75
En zonder een special tool = no go.
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: speling lager achteras 75
Mijn onderschrift nog niet gelezen zeker?Fetta schreef:En zonder een special tool = no go.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
Re: speling lager achteras 75
Ik had vroeger een vriend, die repareerde zijn hele brommer met een hamer en 1 schroevendraaier.
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 01 mar 2012, 18:55
- Locatie: Dedemsvaart
Re: speling lager achteras 75
bij de 75 van mij altijd vervangen wanneer ik ze hoorde, maar dan hoorde je ze echt boven de radio uit. ario
-
- Novizio
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 14:18
Re: speling lager achteras 75
Dank voor de reacties.
Ik heb het even opgezocht in de eisen (APK Regeling Permanente Eisen, artikel 2.5.5 lid 1) en daaruit blijkt dat de speling maximaal 0,5% mag bedragen van de afstand tussen de hartlijn van de as of astap en het meetpunt waarop de speling wordt gemeten. Dus bij 13 inch wielen (en uitgaande van meting op de velgrand) bedraagt de maximale speling 16,5 cm (straal van de velg in centimeters) x 0,5% = 0,0825 cm (ongeveer 0,8 mm).
Ik meet het maar op en zo nodig vervang ik het lager.
DBL
Ik heb het even opgezocht in de eisen (APK Regeling Permanente Eisen, artikel 2.5.5 lid 1) en daaruit blijkt dat de speling maximaal 0,5% mag bedragen van de afstand tussen de hartlijn van de as of astap en het meetpunt waarop de speling wordt gemeten. Dus bij 13 inch wielen (en uitgaande van meting op de velgrand) bedraagt de maximale speling 16,5 cm (straal van de velg in centimeters) x 0,5% = 0,0825 cm (ongeveer 0,8 mm).
Ik meet het maar op en zo nodig vervang ik het lager.
DBL
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:38
Re: speling lager achteras transaxle
Een transaxle mag geen speling hebben op de achterwiel lagers, wanneer je de speling voelt vervangen.
Dat is te doen zonder speciaal gereedschap, het lastigste is meestal de 36 mm moer loskrijgen. Met een goede dop 3/4" en wringijzer met verlengstuk lukt het wel.
Dat is te doen zonder speciaal gereedschap, het lastigste is meestal de 36 mm moer loskrijgen. Met een goede dop 3/4" en wringijzer met verlengstuk lukt het wel.
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 31 aug 2011, 21:43
- Locatie: Andijk
Re: speling lager achteras transaxle
Waarom mag er *geen* speling op zitten?
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: speling lager achteras transaxle
Omdat het een dubbelrijig groefkogellager is en niet afstelbaar.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 31 aug 2011, 21:43
- Locatie: Andijk
Re: speling lager achteras transaxle
Ja, maar volgens de APK-regels die DBL heeft geraadpleegd is enige mate van speling toegestaan. Theo zegt dat er helemaal geen speling op mag zitten. Vandaar mijn vraag waarom mag het niet als de APK het in zekere mate wel goed vindt. Neemt de slijtage en daarmee de speling exponentieel toe? Bestaat er risico op plotseling vastlopen en/of uit elkaar spatten? Nog iets anders?
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: speling lager achteras transaxle
Er zijn verschillende soorten wiellagers en sommige daarvan mogen wel speling hebben, meestal zijn die lagers ook afstelbaar. De voorwiellagers zijn hier een voorbeeld van.
De achterwiellagers zijn een ander verhaal. Die zijn van een gesloten niet afstelbaar ontwerp. De naafmoer achter wordt gebruikt om het lager op te sluiten en de naaf met de astap verbonden te houden. Die moer zit dan ook erg vast. Bij de voorwiellagers is dat niet aan de orde, die moer houdt enkel de naaf op zijn plaats, de astap zit vast in het fusee. Die moer gaat handvast end an iets los om te zorgen dat het lager vrij draait.
De achterwiellagers zullen niet zo snel uit elkaar klappen oid. Ze gaan op een gegeven moment gewoon erg veel herrie maken en er komt steeds meer speling op het wiel, en dan ga jij ze vanzelf vervangen. Vaak kun je er nog best een poos mee door blijven rijden. Op den duur slijt het natuurlijk helemaal hard en vallen de kogels er gewoon uit...
De achterwiellagers zijn een ander verhaal. Die zijn van een gesloten niet afstelbaar ontwerp. De naafmoer achter wordt gebruikt om het lager op te sluiten en de naaf met de astap verbonden te houden. Die moer zit dan ook erg vast. Bij de voorwiellagers is dat niet aan de orde, die moer houdt enkel de naaf op zijn plaats, de astap zit vast in het fusee. Die moer gaat handvast end an iets los om te zorgen dat het lager vrij draait.
De achterwiellagers zullen niet zo snel uit elkaar klappen oid. Ze gaan op een gegeven moment gewoon erg veel herrie maken en er komt steeds meer speling op het wiel, en dan ga jij ze vanzelf vervangen. Vaak kun je er nog best een poos mee door blijven rijden. Op den duur slijt het natuurlijk helemaal hard en vallen de kogels er gewoon uit...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 31 aug 2011, 21:43
- Locatie: Andijk
Re: speling lager achteras transaxle
Zo is het al een stuk duidelijker :D Ik wist wel dat er verschillende soorten wiellagers zijn, maar bvb niet dat er ook afstelbare varianten (met standaard speling) zijn. Dacht altijd dat ze op een gegeven moment door slijtage speling gaan vertonen en dat het dan is aan te raden danwel verplicht (als de APK-norm wordt overschreden) om ze te vervangen.
Zo vertoont één voorwiellager van mijn Mazda speling, bleek laatst bij de APK, maar viel nog binnen de norm. Volgens mij is dat wel zo'n dubbelrijig gevaarte als ik naar het plaatje kijk en wordt het, in elk geval op termijn, dus gewoon vervangen.
Zo vertoont één voorwiellager van mijn Mazda speling, bleek laatst bij de APK, maar viel nog binnen de norm. Volgens mij is dat wel zo'n dubbelrijig gevaarte als ik naar het plaatje kijk en wordt het, in elk geval op termijn, dus gewoon vervangen.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: speling lager achteras transaxle
Dat is idd een lager dat geen/nauwelijks speling hoort te hebben.
Is het lager nog niet hoorbaar tijdens het rijden? Speling meten is lastig op wiellagers...
Lagers zoals de transaxle voorwiellagers zijn zo gemaakt dat je ze door de moer aan te draaien strakker aanzet. Als je ze te hard aanzet lopen ze zwaar en kun je zelfs putten in de lagerschalen drukken. Je moet altijd iets speling hebben anders slijten ze erg hard of lopen ze kapot. Maar te veel speling levert hetzelfde resultaat op. Voordeel is wel dat je ze bij kunt stellen als je er op tijd bij bent.
Is het lager nog niet hoorbaar tijdens het rijden? Speling meten is lastig op wiellagers...
Lagers zoals de transaxle voorwiellagers zijn zo gemaakt dat je ze door de moer aan te draaien strakker aanzet. Als je ze te hard aanzet lopen ze zwaar en kun je zelfs putten in de lagerschalen drukken. Je moet altijd iets speling hebben anders slijten ze erg hard of lopen ze kapot. Maar te veel speling levert hetzelfde resultaat op. Voordeel is wel dat je ze bij kunt stellen als je er op tijd bij bent.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 31 aug 2011, 21:43
- Locatie: Andijk
Re: speling lager achteras transaxle
Ik hoor hem nog niet nee. De speling is ook niet gemeten maar geschat. Volgens de keurmeester kwam-ie nog niet in de buurt van die 0,5%. Maargoed, eerst die auto maar eens door de APK helpen.
Sorry voor de off-topic, terug naar de Italiaanse achterwiellagers.
Sorry voor de off-topic, terug naar de Italiaanse achterwiellagers.
- jef75
- Alfetta Membro
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 10:44
- Locatie: 75-City
Re: speling lager achteras transaxle
Als ik speling voel,hoor op een De-dion as vervang ik het lager liever,ik heb ooit een ingelopen as gezien vanwege kapotte lager,maar dat ligt voor een groot
deel aan de bestuurder uiteraard.Maar een De-dion as hoort geen speling te hebben op de lagers. 0,0%
Ooit heb ik weleens gehoord dat de statische electriciteit altijd ontsnapt langs het R-achterwiel,en in het lager invreet,uit mijn ervaring heb ik al meerdere keren lagers vervangen,
omdat de rechterkant speling vertoonde,ik vervang ze dan ook beiden.
deel aan de bestuurder uiteraard.Maar een De-dion as hoort geen speling te hebben op de lagers. 0,0%
Ooit heb ik weleens gehoord dat de statische electriciteit altijd ontsnapt langs het R-achterwiel,en in het lager invreet,uit mijn ervaring heb ik al meerdere keren lagers vervangen,
omdat de rechterkant speling vertoonde,ik vervang ze dan ook beiden.
-
- Novizio
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 14:18
Re: speling lager achteras transaxle
Dank voor alle reacties.
Bij mij zit de speling inderdaad rechts, links is geen speling te voelen. Ik heb de speling gemeten en deze is een halve milimeter op de buitenste rand van de velg (13 inch). Dat is dus binnen de marges voor de APK, maar toch vervang ik hem maar gezien jullie adviezen.
Ik heb net een nieuw lager opgehaald van SKF (artikelnummer VKBA 964). Er zit een moer bij (de grote die met een speciale sleutel moet worden verwijderd) en een splitpen. Vreemd genoeg levert SKF voor de linkerzijde niets (meer ?), zelfs geen losse moer. FAG levert juist een lager met moer voor links en niets voor rechts.
DBL
Bij mij zit de speling inderdaad rechts, links is geen speling te voelen. Ik heb de speling gemeten en deze is een halve milimeter op de buitenste rand van de velg (13 inch). Dat is dus binnen de marges voor de APK, maar toch vervang ik hem maar gezien jullie adviezen.
Ik heb net een nieuw lager opgehaald van SKF (artikelnummer VKBA 964). Er zit een moer bij (de grote die met een speciale sleutel moet worden verwijderd) en een splitpen. Vreemd genoeg levert SKF voor de linkerzijde niets (meer ?), zelfs geen losse moer. FAG levert juist een lager met moer voor links en niets voor rechts.
DBL
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: speling lager achteras transaxle
ik heb de mijn gevonden bij MEA in gent
http://www.mea-gent.be/Producten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mea-gent.be/Producten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
gr sven
-
- Novizio
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 14:18
Re: speling lager achteras transaxle
Sven,
Jij hebt blijkbaar lagers uit een oude voorraad, volgens de catalogus van SKF leveren ze jouw lagers niet meer nieuw.
DBL
Jij hebt blijkbaar lagers uit een oude voorraad, volgens de catalogus van SKF leveren ze jouw lagers niet meer nieuw.
DBL