ik kon even geen foto's vinden van hoe ik de 75 net gekocht had maar dat wouden jullie vast niet zien aangezien ik bij de auto kwam en leek alsof hij tijden niet meer gewassen was. (had ook geen turbo look meer geen turbo bumpers meer enz.)
er zat meer geen blanke lak op de motorkap dan wel


foto interieur,(was alleen beetje stoffig)


een week na aankoop bleek ook de turbo versleten te zijn deze heb ik vervangen toen voor de turbo die ik bij mijn alfetta gtv kreeg.
daarna heb ik er wel twinspark skirts en turbo achterbumper gemonteerd en een supersprint magnum einddemper,
zo heb ik even doorgereden en ja ook in de winter was uiteraard toen mijn daily



kort hierna heb ik uit italie heel goedkoop een evoluzione bumper op de kop kunnen tikken en gelijk gemonteerd,

er is een 200pk+ chip in gekomen en een dumpvalve.
later op een avond was ik samen met een porsche 911 op de snelweg aan het spelen.
nadat ik de snelweg afgereden was kwam ik erachter dat hij slecht liep leek wel op 3 poten, na compressietest was het wel duidelijk geen compressie op cilinder 1.
ik heb de motor die ik bij de gtv gekregen had klaar gemaakt voor inbouw van de 75,

en in een weekend omgeruild van motor,

en uit verbazingwekend liep de gtv motor super, enigste nadeel was alleen hij had scheuren in de kop rond om de bougie's waar er olie en koelvloeistof uit lekte dat was enigste nadeel van de motor.
de wil dat ik de ander motor terug in de 75 wou was dat de motor nog geen 10k na revisie had gedraaid, dus kop demonteren begon alweer heel snel,

waaruit bleek dat ik niet alleen een verbranden klep had maar ook nog is nog net geen gat in de zuiger,

had bij arese gelijk alle uitlaatkleppen gekocht aangezien deze niet meer leverbaar zijn en moeilijk te vinden gelijk de kop ingeslepen, kleppen gesteld incl. de nieuw klep gemonteerd,

mijn vader had uit verleden nog een een aantal zuigers overgehouden aan iets die nog geen 1k hadden gelopen hier 1 zuiger van gepakt en bij mijn gemonteerd


na alles weer opgebouwd te hebben werd de motor weer omgeruild,

en alles uiteraard weer aangesloten,

later ben ik er achtergekomen wat de boosdoener van al dit was en dat was een kapotte LHM.
niet heel veel later begon de turbo van de gtv die ik toendertijd had omgewisseld geluid te maken, en inderdaad wat ik al had verwacht hier kwam ook speling op het asje van de turbo te zitten, ik heb de oude orginele turbo laten reviseren en omlaten bouwen met 360 graden thrust bearing en laten testen op 1.5 bar.
dit heb mijn behoorlijk wat gekost toen maar hij functioneerde weer heerlijk


nog geen maand later is mijn koppakking er tussen uitgeblazen waardoor ik fijn stil langs de weg kwam te staan.
dit was zo'n beetje het verhaal van mijn 75 turbo, ik ben vast het één en ander vergeten wat toen gebeurd eraan is maar dat doet er niet zo toe.
ik ga jullie in dit topic op de hoogte houden wat er aankomende tijd allemaal gaat gebeuren aan de 75 turbo.

mvg,
jesper