Langdurende stilstand

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Langdurende stilstand

Bericht door Peter GTV-6 »

Oftewel winter/zomer stalling.
Tips en trucs om een lange periode van stilstand goed door te komen,brand maar los...!!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Langdurende stilstand

Bericht door GTV »

Peter GTV-6 schreef:Oftewel winter/zomer stalling.
Tips en trucs om een lange periode van stilstand goed door te komen,brand maar los...!!
Zo gauw als het weer het toelaat, rijden :lol:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Ik pas dit o.a. meestal toe als ik mijn bella in de winterstalling plaats:

-zorgen voor een droge omgeving
-beetje olie op de cilinders
-opbokken (wielen vrij van de grond)
-accu los
-remmen uit elkaar en in het (koper)vet, dan weer in elkaar
-ramen iets open
-vochtvreter aan binnenzijde
-zorgen voor voldoende antivries in zowel koelstofreservoir alsook ruitensproeireservoir (of 'n verwarmde stalling, die luxe heb ik (nog) niet :smile:
-sloten en scharnieren invetten
-evt. uitlaatbevestigingen invetten
-benzinetank niet te vol
-geregeld starten

belangrijker vind ik het weer in gebruik nemen:

-koppeling nakijken
-hoezen checken
-remmen checken
-vloeistoffen checken
-verse benzine erin, oude eruit (ligt eraan hoelang ze al staat..)
-lagers checken --> als ze lang onopgebokt staat kan dit nog wel eens nadelig zijn voor je lagers, vooral als die al wat ouder zijn.....
-verse bougies + filterkes
-verlichting checken
-goed stationair laten lopen vooral je gaat kachelen.
-eerste ritje niet direkt van m'tricht naar leeuwarden..... :lol:

Ik heb zelf al 2x gehad, na een langere stalling, dat de kleppendekselpakking het begaf. Waarschijnlijk uitgedroogd. Dus dat check ik meestal ook effe, want dat geeft me toch 'n zooi als je diep er (gedeeltelijk) uitblaast.....haha..
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Briggs and Stratton benzine stabilisator toevoeging in de benzine, (te koop o.a. bij de Hornbach, wordt veel in de motor grasmaaier wereld gebruikt)
Nog beter,tank leeg, en een scheut V2K Vapour oil erin ( www.enginewise.co.uk/acatalog/shop.html)
Als je loodvervanger gebruikt, gebruik Miller's VSP, de nieuwste samenstelling werkt ook als benzine stabilisator. ( www.millersoils.nl)
Banden naar 3 bar oppompen om afplatting te voorkomen.
Goed passende, ademende hoes eromheen.
Na jarenlang klooien met Bison vochtvreters, nu gewoon een proffesionele Amcor electronische luchtontvochter gekocht.( de eerste twee jaar iedere week ca. 10-20 liter water aan de lucht onttrokken, nu is m'n garage zo droog, dat de ontvochter nog nauwelijks aanslaat..!!)
Aan het plafond een grote 3 bladige ventilator, 24uur/365 dagen per jaar aan!
Inlaat en uitlaat afdichten. ( NOOIT de auto af en toe starten, op die manier krijg je een enorme hoeveelheid condens=water=roest=ellende in de motor en uitlaat!!!)
Mottenpapier in de auto.
Remmen met perslucht schoon/droog blazen van buitenaf.
Geregeld de auto in de 5e versnelling een stukje vooruit duwen, zodat de dis. riem en de rest van de motor niet lang in dezelfde stand blijft staan ( daarom bok ik mijn auto's nooit op!)
Synthetische motor en versn. bak olie, werkt gelijk als een conserverings olie, zelfs na jaren stilstand direct olie druk!!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

dat van dat "nooit starten" daar zijn de meningen verdeelt over.
Als je 'm lang genoeg lang stationair draaien, is dat probleem van vocht in je blok en uitlaat grotendeels te verwaarlozen volgens mij.
Maar daar zit wel wat in.
De ademende hoes was ik idd nog vergeten, natuurlijk in alfa-rood!Een met olie bedrenkte doek in de uitlaat heb ik idd ook.
In het verleden had ik ook doeken in de carbs zitten, maar dit jaar niet meer..(weet eigelijk niet waarom niet :? )

I.p.v. de wagen in de versnelling voor-achter duwen, kan je, als je haar opgebokt hebt, altijd het blok enkele malen proberen rond te draaien, handmatig.

Dat van die benzine stabilisator is nieuw voor me.

Als je halfsynth.olie gebruikt normaliter, kan je toch beter geen vol synth. in flikeren, toch?

Handig topic trouwens! :cool:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Als je het blok ronddraait met de hand, vergeet dan niet een beetje olie in de bougiegaten te kieperen anders heb je geen smering op de zuigers!

Oppompen naar 3 bar idd, kijk wel eerst even wat de band max mag hebben!

Waarom een oliedoek in de uitlaat ?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Je kunt gewoon van half naar vol synthetisch en terug, zelfs van mineraal naar half dan wel vol synthetisch en terug is tegenwoordig geen enkel probleem.
Jaaaaren geleden kwam het nog wel eens voor dat een blok dat altijd op slechte kwaliteit minerale olie had gedraaid, en dus op en top vervuild was van binnen, bij de overgang naar een goede kwaliteit syntheet bv. begon te lekken, of dat het vuil los kwam door de veel beter reinigende werking van de syntheet, maar die problemen zijn van de steentijd van "het automobiel".

Met stationair draaien krijg je NOOIT de bedrijfstemperatuur overal,bv. de midden en einddemper zullen vol condens gaan zitten met alle gevolgen van dien.
Als je het doet, doe het dan goed, en ga iedere maand MINIMAAL 20-25 KM rijden, dan bereik je tenminste bedrijfstemperatuur....maar dat kan dus niet, want je hebt allerlei stilstand voorzorgsmaatregelen genomen....!!
Heb in het leger, jaren geleden, vele voertuigen geconserveerd voor langere tijd, en daar steek je nog wel het een en ander op, en 1 van die zaken was idd het dichtstoppen van in en uitlaat ( en evt. open carter ventilatie!!) met vette lappen (olie/vet houdt water op afstand!!)
(Geen sprake dat we die motoren preventief lieten draaien....!)

En de meeste banden verdragen tegenwoordig makkelijk 4 bar....dus met 3 bar zit je nog wel goed!!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

hmmmm...zo zie je maar weer, je kan altijd leren op zo'n forum.
Volgende week haar maar effe afbokken.... :mrgreen:

nogmaals: leerzaam topic. Hier heeft iedereen vast wel een keer mee te maken in zijn/haar auto-leven.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Plaats reactie