V-bak 12 klepper V6
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
V-bak 12 klepper V6
Hallo.
Ik wil monteren, een nieuwe gereviseerde v-bak van een gtv6 2,5 met deze aansluiting:
Lip zit de uitkomende as geschoven en vastgezet middels een klembus, dus geen spiebaan.
oude bak (ook gtv6 2.5 bouwjr 1984) heeft standaard schakelarm/hevel erop, met spiebaan, omzetten van enkel de arm gaat dus niet;
??
schakelstang van gereviseerde bak heb ik nog liggen, wel van een andere bak, maar systeem is gelijk, ....
Ik wil monteren, een nieuwe gereviseerde v-bak van een gtv6 2,5 met deze aansluiting:
Lip zit de uitkomende as geschoven en vastgezet middels een klembus, dus geen spiebaan.
oude bak (ook gtv6 2.5 bouwjr 1984) heeft standaard schakelarm/hevel erop, met spiebaan, omzetten van enkel de arm gaat dus niet;
??
schakelstang van gereviseerde bak heb ik nog liggen, wel van een andere bak, maar systeem is gelijk, ....
Laatst gewijzigd door Fetta op 06 jun 2013, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: V-bak 12 klepper V6
Ik zou zelf een nieuw verloopje in elkaar hutselen, niet echt moeilijk lijkt me zo.
Of een nieuwe schakelas erop...
Of een nieuwe schakelas erop...
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
Re: V-bak 12 klepper V6
Ben er inmiddels achter:
de gereviseerde bak is van na 1984, vermoedelijk 1985. Hier zit een nieuwer schakelmechanisme op.
Ziet er uit als een vrij moeilijk en onhandig iets. Zal vast beter werken, maar het oogt een beetje vreemd.
Aan het uiteinde van de uitgaande as zit een soort hevel met balans-as, dat weer vastgezet wordt op de schakelstang.
De uitgaande as is glad, zoals al gezegd.
De oudere bakken hebben een spiebaan op de uitgaande as zitten. Hierop zit dan weer de schakel-hevel, welke op zijn beurt weer vastzit aan de schakelstang.
Vraag is nu:
Is de uitgaande as van de nieuwe bak (dus de gladde) uitwisselbaar met de uitgaande as van de oude bak (geribelde spiebaan)???
Als dat zo is: mooi!! Dan kan ik alsnog de gereviseerde bak monteren, moet de uitgaande as omgewisseld worden.
Zo niet: oude bak er weer onder.
Die k*tverschillen in bouwjaren ook altijd. Altijd wat!
de gereviseerde bak is van na 1984, vermoedelijk 1985. Hier zit een nieuwer schakelmechanisme op.
Ziet er uit als een vrij moeilijk en onhandig iets. Zal vast beter werken, maar het oogt een beetje vreemd.
Aan het uiteinde van de uitgaande as zit een soort hevel met balans-as, dat weer vastgezet wordt op de schakelstang.
De uitgaande as is glad, zoals al gezegd.
De oudere bakken hebben een spiebaan op de uitgaande as zitten. Hierop zit dan weer de schakel-hevel, welke op zijn beurt weer vastzit aan de schakelstang.
Vraag is nu:
Is de uitgaande as van de nieuwe bak (dus de gladde) uitwisselbaar met de uitgaande as van de oude bak (geribelde spiebaan)???
Als dat zo is: mooi!! Dan kan ik alsnog de gereviseerde bak monteren, moet de uitgaande as omgewisseld worden.
Zo niet: oude bak er weer onder.
Die k*tverschillen in bouwjaren ook altijd. Altijd wat!
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: V-bak 12 klepper V6
Het verschil zit hem inderdaad in de vorm van het uiteinde van de schakelas. Het latere model is gelijk aan dat van de 75, het zogenaamde isostatische mechaniek.
Als je dat wilt gebruiken moet je ook de as naar voren hebben en het pook gedeelte, daar zit namelijk ook verschil in.
De schakelas is te wisselen maar daarvoor moet de bak weer uit elkaar, ook niet zo grappig dus. Hoe dit precies moet kan o.a. Rob je wel vertellen. Inwendig zijn de assen in ieder geval gelijk.
Als je dat wilt gebruiken moet je ook de as naar voren hebben en het pook gedeelte, daar zit namelijk ook verschil in.
De schakelas is te wisselen maar daarvoor moet de bak weer uit elkaar, ook niet zo grappig dus. Hoe dit precies moet kan o.a. Rob je wel vertellen. Inwendig zijn de assen in ieder geval gelijk.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
Re: V-bak 12 klepper V6
Dus uitgaande as kan gewisseld worden, 1-op-1?
Zeker weten?
Zeker weten?
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: V-bak 12 klepper V6
100%.
Heeft Rob bij mijn 75 Tb bak vorig jaar ook gedaan namelijk.
Heeft Rob bij mijn 75 Tb bak vorig jaar ook gedaan namelijk.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
Re: V-bak 12 klepper V6
Dan zou dat de beste optie zijn bij deze bak.
Hmmm. Eens over denken.
Oude bak is op zich goed.
Complete nieuwe koppeling zou ik kunnen omzetten...
Bedankt voor de input!
Hmmm. Eens over denken.
Oude bak is op zich goed.
Complete nieuwe koppeling zou ik kunnen omzetten...
Bedankt voor de input!
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36
Re: V-bak 12 klepper V6
Schakelas van oud type met splines en nieuw isostatisch type zijn zo uit te wisselen 100% zeker.
Alleen moet de bak even open. Maar is geen heidens karwei.
Ik zet op de bakken van mijn racer (1600 en 1800 van een 75) altijd oud type schakelstang. Veel simpeler dan al die hefboompjes en lagertjes van dat isostatische mechanisme.
Gr
DJ
Alleen moet de bak even open. Maar is geen heidens karwei.
Ik zet op de bakken van mijn racer (1600 en 1800 van een 75) altijd oud type schakelstang. Veel simpeler dan al die hefboompjes en lagertjes van dat isostatische mechanisme.
Gr
DJ
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
Re: V-bak 12 klepper V6
De simpelheid van het oude systeem bevalt mij ook meer.
Alleen moet die mooie bak dan weer open....
Is het wisselen van de stang plug-and-play, gewoon omzetten, niks af te stellen oid?
Alleen moet die mooie bak dan weer open....
Is het wisselen van de stang plug-and-play, gewoon omzetten, niks af te stellen oid?
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
- crusty
- Alfetta Membro
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 05 apr 2011, 09:47
- Locatie: Achterhoek
Re: V-bak 12 klepper V6
Schakel-as wisselen is best te doen.
Koppelings huis eraf, middelste deel eraf (oppassen want het achteruit tandwieltje valt eruit) en dan kan je de schakel-as eruit halen. Die kan je zo loshalen door tegen de veer in te drukken.
Wel even de stand van de schakel arm t.o.v de as markeren van het "oude" systeem (die met de spie baantjes) voor je de schakel arm eraf haalt.
Verder denk ik dat je ook een omvormer nodig zal hebben voor de snelheidsmeter omdat de nieuwe bak waarschijnlijk een pulsgever heeft ipv een tandwieltje....
Grtn,
Niels
Koppelings huis eraf, middelste deel eraf (oppassen want het achteruit tandwieltje valt eruit) en dan kan je de schakel-as eruit halen. Die kan je zo loshalen door tegen de veer in te drukken.
Wel even de stand van de schakel arm t.o.v de as markeren van het "oude" systeem (die met de spie baantjes) voor je de schakel arm eraf haalt.
Verder denk ik dat je ook een omvormer nodig zal hebben voor de snelheidsmeter omdat de nieuwe bak waarschijnlijk een pulsgever heeft ipv een tandwieltje....
Grtn,
Niels
GTV6, 83' 3.0 QV
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
Re: V-bak 12 klepper V6
Keuze is gemaakt: ik plaats een nieuwe koppelingsunit origineel 2.5 in mijn oude bak.
Zo kan ik het oude schakelsysteem behouden.
Tevens nieuwe remklauwen, schijven en blokken erop. Evenals nieuwe HKC, rubbers, sensors, bakolie etc.
Dan maar een minder mooie bling-bling bak.
OUde bak schakelde perfect, enkel koppeling en drukgroep waren het probleem.
De gereviseerde bak met het andere nieuwere schakelsysteem laat ik voor wat ie is.u
Zo kan ik het oude schakelsysteem behouden.
Tevens nieuwe remklauwen, schijven en blokken erop. Evenals nieuwe HKC, rubbers, sensors, bakolie etc.
Dan maar een minder mooie bling-bling bak.
OUde bak schakelde perfect, enkel koppeling en drukgroep waren het probleem.
De gereviseerde bak met het andere nieuwere schakelsysteem laat ik voor wat ie is.u
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!