ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet

Bericht door Kodjo »

Hoi,

Ik was vandaag weer lekker bezig, onder andere met de ECU contacten. Nu kwam ik er achter dat ik een ECU heb voor een 2.5 liter (nl de 0280001117) maar ik heb een 3l 12V uit een 75 America.

Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat dit niet aan te raden is maar weet niet meer waar. Hebben jullie een idee? Ik kan me voorstellen dat het mengsel anders is maar dat kan je toch ook op de LMM (lucht massa meter) afstellen?

Mocht er nog iemand een goede voor een 3L, 12V hebben liggen dan hou ik me aanbevolen!

Alvast bedankt!
GTV 6, 3l uit 1981
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet

Bericht door nappa »

Wat in ieder geval belangrijk is dat de injectoren geschikt zijn voor bosch L-jetronic ECU. De injectoren voor motronic en jetronic hebben verschillende impedanties.
Welke injectoren zitten er nu in?

Voor het afstellen van de LMM moet je eigenlijk het signaal van de lambda sonde meten. Als je die er op hebt zitten.

Aan het einde van de pagina staat een stukje over de LMM.
http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm
gtv6 '84
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet

Bericht door Carbo »

Voor zover ik weet zit er op de Europese L jetronics in de GTV6 geen Lambda sonde. Wel op de Amerikaanse maar deze hebben een ander Bosch ECU nummer!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet

Bericht door Kodjo »

Nop, geen Labda sonde. Die zat volgens mij niet op een GTV6 2.5 en ook niet op een 75 3.0 America. Ik neem aan (ik weet het, nakijken!) dat ik gewoon de injectoren die in het blok hoorde (dus voor 3.0 liter) heb. Vermoedelijk is slechts de gehele motor gewisseld en niet zijn omgeving (AMM of luchtmassameter, ECU).

Ik heb de laatste tijd wel eens last van pingelen (bij lage toeren vol gas geven) en ik vroeg me af hoe dat kan komen. Begonnen met de ECU omdat ik vermoedde dat dit de verkeerde is voor de motor die erin ligt. Dat vermoeden is dus juist maar wat is het gevolg?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet

Bericht door giuliettaevo »

Je zou de veer in de luchtweger iets losser kunnen zetten. op die manier geef je de auto iets sneller meer brandstof.

Draai de bougies er eens uit, direct na een stukje planken. Dus niet planken en dan een paar km rustig rijden en dan de bougies eruit halen maar z.s.m. na het planken. Als ze dan wittig van kleur zijn loopt hij te arm en loop je kans op pingelen.

De auto een keer ergens op de rollenbank zetten en een vermogensrun maken waarbij ze de uitlaatgaswaarden in de gaten houden is natuurlijk een mooiere optie. Weet je gelijk wat je aan vermogen hebt. :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet

Bericht door nappa »

De injectoren voor jetronic 2.5 en 3 liter zijn toch het zelfde? Met de 2.5 ECU zal ie dan standaard te arm draaien.

Zoals Remco al zei rollenbank zou het mooiste zijn.
gtv6 '84
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet

Bericht door Kodjo »

Geen idee of de injectoren gelijk zijn. Geprobeerd ze te vinden maar heb nog geen leverancier gevonden.
Ik wil graag eens proberen met een ECU van een 3l. Wie heeft er nog 1?
GTV 6, 3l uit 1981
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet

Bericht door nappa »

gtv6 '84
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet

Bericht door Kodjo »

Interessant ja!

Ondertussen lijkt het erop dat een 2.5 en 3 liter dezelfde injectoren hebben. Dat is mooi maar helaas hebben ze beide een andere ECU en AMM.

Hoe lang moet je planken om je bougies wit te krijgen? Ik neem aan aardig wat km?
GTV 6, 3l uit 1981
Plaats reactie