Moet RX5 altijd afgewerkt worden?

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Tevens NON Alfetta projecten.
Plaats reactie
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 aug 2011, 21:43
Locatie: Andijk

Moet RX5 altijd afgewerkt worden?

Bericht door @PM »

Deze vraag kwam ik tegen op een ander (non-Alfa) forum. Aangezien hier de nodige ervaringsdeskundigen met deze produkten zitten wordt het mij hopelijk vergeven dat ik hem even hier neerzet :lol: Bovendien wil ik mij er zelf ook nader in verdiepen tegen de tijd dat ik zelf aan iets dergelijks toe ben.
Ik ben bezig met de wielkasten helemaal schoonmaken en in de RX5 zetten.
Daarna in de RX10 en de kokerbalklen in de RX5 en daarna in de RX7 wax.

Nu vraag ik mij zo af:

aan de voorzijde van de spatborden (waar het water vanaf de parafan weg loopt) als ik daar alleen RX5 op smeer tegen de roest, dam heb ik hem toch beschermd? Moet er dan alsnog RX10 overheen? Ik begreep dat RX10 alleen maar een steenslag beschermer is. Dat zou betekenen dat ik RX10 daar niet hoef toe te passen, want daar komt geen steenslag o.i.d. Onderkant en binnenzijde wielkast kan ik uiteraard begrijpen....

Wie weet of alleen RX5 op die plek voldoende is?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Moet RX5 altijd afgewerkt worden?

Bericht door AlfettaOwner »

RX5 altijd nabehandelen met RX10 .

Zie ook.

Gebruikershandleidingen
Gebruikershandleiding RX5
RX5 is een product op basis van lijnolie, alkydharsen en oplosmiddelen. De te behandelen oppervlakken moeten absoluut droog en vetvrij zijn. Losse roest zoveel mogelijk verwijderen met behulp van een roestborstel of door bikken. Hierna RX5 aanbrengen met kwast of spuitapparatuur, zodanig dat de gehele roestlaag verzadigd wordt met RX5. Mocht de eerste laag hiertoe niet toereikend zijn, dan niet wachten tot deze 100 % droog is, doch de tweede laag nat over nat aanbrengen. Tenminste 24 uur laten drogen afhankelijk van de atmosferische omstandigheden.

Door de sterk penetrerende werking van RX5 is het mogelijk dat dikke plakken rost losweken. Na droging kunt u deze gemakkelijk verwijderen door bikken of kloppen. De hierdoor ontstane blanke plekken opnieuw met RX5 behandelen als hierboven omschreven.

Nieuw staal eerst zoveel mogelijk van walslaag ontdoen en ontvetten. Daarna laten aanroesten doormiddelen van het te behandelen oppervlak met een natte spons of plantenspuit te bevochtigen en een nachtje buiten te laten liggen. Dit proces versterkt de hechting van RX5 aan het te behandelen oppervlak aanzienlijk.

Bij stralen: niet fijner stralen dan Sa 2,5 – 3, daarna plaat iets laten aanroesten, verder behandelen zoals bovenstaand omschreven.

Na droging RX5 laag niet meer schuren, doch directe afwerklaag van RX10 aanbrengen. Niet overschilderen met agressieve primers, autolakken, 2componenten-lak, celluloselakken enz. Om een optimaal resultaat te bereiken verdient het aanbeveling de afwerkverf te verdunnen met 10 – 15 % RX5. Hierdoor worden uitstrijkbaarheid en hechting sterk verbeterd.

Waarschuwingen
Ontvlambaar. Schadelijk voor in het water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijk effecten veroorzaken. Schadelijk: kan longschade veroorzaken na inslikken. Damp en spuitnevel niet inademen. Deze stof en de verpakking op veilige wijze afvoeren. Ingeval van inslikken onmiddellijk een arts raadplegen en verpakking of etiket tonen. Uitsluitend op goed geventileerde plaatsen gebruiken. Bevat 2 Butanonoxim en Cobalt (2+) zout van C6-19 vetzuren. Kan een allergische reactie veroorzaken. Buiten bereik van kinderen bewaren.

LET OP! RX5 is oplosmiddelrijk, voldoet voor professioneel gebruik binnen niet aan de arbo regels.


Gebruikshandleiding RX7
De te behandelen oppervlakken moeten absoluut vetvrij en droog zijn. Losse roest zoveel mogelijk verwijderen door bikken of met behulp van een roestborstel.

Een voorbehandeling met RX5 is verreist om een goede roestwerende en impregnerende werking te krijgen. Ook is de hechting van RX7 vele malen beter wanneer het te behandelen oppervlak is voor behandeld met RX5.

RX7 aanbrengen door middel van een verfspuit, spuitbus of kwast. Het ingesmeerde of gespoten oppervlak wordt niet droog. Het behoud haar roestwerende eigenschappen onder alle weers- en temperatuursomstandigheden. Door de elastische laag RX7 krijgt vocht en zuurstof geen kans meer om het behandelde oppervlak opnieuw middels roest aan te tasten.

RX7 is niet overschilderbaar, doch tast de bestaande verflagen niet aan.

Door haar sterk penetrerende eigenschappen is RX7 uitermate geschikt voor toepassing in holle ruimtes om roestvorming van binnenuit te voorkomen en te stoppen.

Waarschuwingen
Ontvlambaar. Uitsluitend op goed geventileerde plaatsen gebruiken. Buitenbereik van kinderen bewaren! In geval van inslikken direct een arts raadplegen en verpakking of etiket tonen. Bus goed gesloten bewaren. Damp niet inademen. Restanten afgeven aan inzameldienst Chemisch Afval. Deze stof en de verpakking op veilige wijze afvoeren. Met RX7 vervuilde doeken/papier uitsluitend in een gesloten container bewaren i.v.m. mogelijke broei.


Gebruikshandleiding RX10
De te behandelen oppervlakken eerst voorbewerken met RX5. Voor gebruik goed roeren en ook tijdens verwerken regelmatig roeren. Schraap daarbij met enige regelmaat over de bodem zodat alle bestanddelen van RX10 goed door elkaar gemengd zijn.

RX10 is goed te spuiten en tevens prima te verwerken met een kwast en is overschilderbaar. Voor verdunning bij het verwerken van RX10 kunt u RX5 gebruiken tot een maximaal van 15 %.

RX10 vormt een voortreffelijk afdichtende laag, is gifvrij en niet agressief. Tevens bevat RX10 geen bitumen en/of wax, dus roestvorming ten gevolgen van uitdrogen en krimpen is uitgesloten.

Waarschuwingen
Ontvlambaar. Deze stof en de verpakking op veilige wijze afvoeren. Uitsluitend op goed geventileerde plaatsen gebruiken. Buiten bereik van kinderen bewaren. In geval van inslikken onmiddellijk een arts raadplegen en verpakking of etiket tonen. Bevat 2-butanonoxim. Kan een allergische reactie veroorzaken.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Moet RX5 altijd afgewerkt worden?

Bericht door GTV42.0 »

PUNT :thumbs:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 aug 2011, 21:43
Locatie: Andijk

Re: Moet RX5 altijd afgewerkt worden?

Bericht door @PM »

Wauw, veel uitgebreider wordt het niet!

Namens de oorspronkelijke vraagsteller bedankt :thumbs:
Gebruikersavatar
GTV6 3.0
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 feb 2011, 20:24
Locatie: Hoogeveen

Re: Moet RX5 altijd afgewerkt worden?

Bericht door GTV6 3.0 »

Alessandro,

Vertegenwoordiger geworden? :jumping:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Moet RX5 altijd afgewerkt worden?

Bericht door AlfettaOwner »

Euh nee...is gewoon een copy van de website waar ik nog geen aandelen in heb :mrgreen:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
dibro
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 02 apr 2007, 00:06
Locatie: Venlo

Re: Moet RX5 altijd afgewerkt worden?

Bericht door dibro »

AlfettaOwner schreef: Waarschuwingen
Ontvlambaar. Schadelijk voor in het water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijk effecten veroorzaken. Schadelijk: kan longschade veroorzaken na inslikken. Damp en spuitnevel niet inademen. Deze stof en de verpakking op veilige wijze afvoeren. Ingeval van inslikken onmiddellijk een arts raadplegen en verpakking of etiket tonen. Uitsluitend op goed geventileerde plaatsen gebruiken. Bevat 2 Butanonoxim en Cobalt (2+) zout van C6-19 vetzuren. Kan een allergische reactie veroorzaken. Buiten bereik van kinderen bewaren.

LET OP! RX5 is oplosmiddelrijk, voldoet voor professioneel gebruik binnen niet aan de arbo regels.

Lekker spul :shock: Denk dat ik het achterste subframe van mijn groentje ook maar mee ga insmeren. Ik zal alle APK-keurmeesters van tevoren waarschuwen dat ze er niet aan moeten likken :mrgreen:
[color=green]It's not easy, being green (Kermit)[/color]
Plaats reactie