uitlijning cardanas starrtstuk tussenlager

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

uitlijning cardanas starrtstuk tussenlager

Bericht door skort »

ook ik vraag me nu af aan welke kant het langere deel moet zitten van het staartstukrubber en het tussenlager steun,welke beide een lang en kort gedeelte hebben.

ben dus ook bezig met vernieuwen en dit deels door een garage is gedaan ,maar nu dus meer trillingen
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: uitlijning cardanas starrtstuk tussenlager

Bericht door giuliettaevo »

Lange kant aan de bestuurderskant.. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: uitlijning cardanas starrtstuk tussenlager

Bericht door skort »

thanks! dus steunlager +staartstuk rubber lange kant aan bestuurderskant?

laat ook het vliegwiel afdraaien ,is van 1.8 4 cilinder weeft 10.5 kg kan naar 8.5?
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: uitlijning cardanas starrtstuk tussenlager

Bericht door giuliettaevo »

Ja op alles. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: uitlijning cardanas starrtstuk tussenlager

Bericht door diedjee »

skort schreef:thanks! dus steunlager +staartstuk rubber lange kant aan bestuurderskant?

laat ook het vliegwiel afdraaien ,is van 1.8 4 cilinder weeft 10.5 kg kan naar 8.5?
Kan ook naar circa 5 kilo met alleen afdraaien. Je hebt ook nog 5 kilo koppelingdrager achteraan!!
Een 105 serie heeft 1 vliegwiel van circa 9 kilo, als je die verlicht loopt hij ook nog netjes. Transaxles hebben standaard veel en te veel roterende massa!! Word de boel zo dood als een pier van.
TS vliegwiel weegt trouwens ruim 8 kilo, is een 1.8 vliegwiel zoveel zwaarder???? Ik ging er eigenlijk vanuit (niet gewogen ofzo) dat alle transaxle 4 cilinder (non turbo) vliegwielen wel gelijk zouden zijn. Volgens mij staat op een 75 vliegwiel ook een 116 xxxxxxx nr ???

Gr
DJ
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: uitlijning cardanas starrtstuk tussenlager

Bericht door skort »

diedjee schreef:
skort schreef:thanks! dus steunlager +staartstuk rubber lange kant aan bestuurderskant?

laat ook het vliegwiel afdraaien ,is van 1.8 4 cilinder weeft 10.5 kg kan naar 8.5?
Kan ook naar circa 5 kilo met alleen afdraaien. Je hebt ook nog 5 kilo koppelingdrager achteraan!!
Een 105 serie heeft 1 vliegwiel van circa 9 kilo, als je die verlicht loopt hij ook nog netjes. Transaxles hebben standaard veel en te veel roterende massa!! Word de boel zo dood als een pier van.
TS vliegwiel weegt trouwens ruim 8 kilo, is een 1.8 vliegwiel zoveel zwaarder???? Ik ging er eigenlijk vanuit (niet gewogen ofzo) dat alle transaxle 4 cilinder (non turbo) vliegwielen wel gelijk zouden zijn. Volgens mij staat op een 75 vliegwiel ook een 116 xxxxxxx nr ???

Gr
DJ
heb mijn vliegwiel gewogen en is 11,5 kilo lichter konden ze het niet maken...

laat eerst het voorste vliegwiel met 4 kilo afdraaien+balanceren,neem aan dat los v/d krukas is gebalanceerd.


de koppelingsdrager zou ik ook wel willen ,maar dat is ook z`on rotklus ,staartstuk met de motor erin viel ook niet mee.

tja ,een ts startmotor is ook lichter evenals een poelie van Alfa Holics,en een dynamo van een willekeurige jap..

Iemand hier ervaring mee?
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: uitlijning cardanas starrtstuk tussenlager

Bericht door giuliettaevo »

TS startmotor is wel een goede optie. Is lichter en sterker doordat het een reductortype is, dus met een tandwieloverbrenging erin.

Vliegwiel van een Nord is los gebalanceerd. Is een lomp zwaar ding origineel en kan heel veel vanaf gedraaid worden volgens mij, is dik zat.

Koppelingsvliegwiel is wel veel werk om los te halen. Als je een keer een losse erbij haalt kun je die laten afdraaien en balanceren met een nieuwe drukgroep. Als je dan een keer tijd en zin hebt kun je het dan in 1x wisselen. Scheelt je dan wachttijd tijdens het sleutelen doordat je niet je eigen vliegwiel dan hoeft te laten bewerken. :wink:

Kleine dynamo's vind je op kleine auto's.. Suzuki Alto bv. Wel zorgen dat je er eentje met een v-snaarpoelie hebt en dat ook de Alfa v-snaar past... :wink: Oude v-snaar meenemen naar de sloop en een rondje lopen levert je geheid iets op waar je wat mee kunt.

Ik zla zelf ook eens gaan kijken, moet er ook nog eentje hebben straks. Mijn auto trekt ook niet veel stroom straks dus heb ik ook geen dikke dynamo nodig. :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: uitlijning cardanas starrtstuk tussenlager

Bericht door diedjee »

Ik heb toevallig tijdje terug originele koppeling drager laten verlichten.
5>3.5 kg alle gewicht verwijderd van de buitenkant. Gedaan op CNC machine dus kan zo nog een keer.
Ligt helaas nog steeds te wachten op montage en testen.
TS vliegwiel is heel simpel op 5 kg te krijgen, ook vrijwel alles van de buitenkant.
Word de motor echt levendiger van.

Gr
DJ
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: uitlijning cardanas starrtstuk tussenlager

Bericht door skort »

diedjee schreef:Ik heb toevallig tijdje terug originele koppeling drager laten verlichten.
5>3.5 kg alle gewicht verwijderd van de buitenkant. Gedaan op CNC machine dus kan zo nog een keer.
Ligt helaas nog steeds te wachten op montage en testen.
TS vliegwiel is heel simpel op 5 kg te krijgen, ook vrijwel alles van de buitenkant.
Word de motor echt levendiger van.

Gr
DJ
Hallo alfa members:
nou vandaag de zooi gemonteerd,vliegwiel is nu 6 kg ,stationair draait nog steeds prima ,alleen weg rijden met dezelfde hoeveelheid gas valt ie beetje terug ,dus had nog wel een kilo af gekund.

De cardan as+vliegwiel bij Rietveld in Oosterhout laten doen,goed werk,cardanas trilt nu bijna niet meer,enkel nog ietsje bij 3ooorpm
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Plaats reactie