Versnellingsbak/differentieel ombouwen en reviseren

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Versnellingsbak/differentieel ombouwen en reviseren

Bericht door Performa »

Ik loop met de gedachte rond om mijn gtv6 versnellingsbak te laten reviseren, maar zoiets doe je niet alle dagen en dan is het misschien ineens de moment om er een sper in te steken en over te schakelen naar de gemakkelijkere 75 bak verhoudingen.

Ik weet dat de cardanflens, de aandrijfas flenzen(bij een TS) , het schakelmechanisme, koppeling dubbele/enkel trekkend/duwend en ook de aandrijving van de km teller anders zijn. Maar zijn deze intern misschien om te wisselen? Zoja hoe wat?

Kan ik de afwijkende 75 tandwielen(1ste,2de en evt 3de) in een gtv6 bak monteren en zo een en ander in de verhoudingen veranderen.
Kan ik de mechanische snelheidmeter in een 75 bak monteren
Kan een sper differentieel op een gtv6 gemonteerd worden en moet dan met afstandsringen(shims) het differentieel geregeld worden.
Kan ik de volledige gtv6 koppeling houden op een 75 bak?
Heeft een sper differentieel met 4 sattelietwieltjes ook nog andere voordelen dan sper?

En misschien nog de belangrijkste vraag welk professioneel bedrijf kan zoiets met voldoende garantie tot een goed eind brengen. En wat zal dat kosten?
Ook montage moet ook goed gebeuren ivm mogelijke cardanas onbalans(die er nu niet is).
Ik denk ook nog aan bijvoorbeeld de tandwielen lichter te maken en dergelijke ...

Dus best een revisiebedrijf met veel affiniteit voor alfa en ervaring in oa racerij.
Laatst gewijzigd door Performa op 06 mar 2014, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Versnellingsbak/differentieel ombouwen en reviseren

Bericht door giuliettaevo »

Misschien van Neerijnen? Weet in ieder geval dat ze goed zijn met de 105 serie bakken.

JS racing zou ook nog een optie zijn, die racen met 75's en hbben volgens mij ook wel ervaring met de bakken. of GR autotechniek, zelfde verhaal.

Het diff met 4 satellietwieltjes is beduidend sterker als het open diff. Met een v6 sloopte ik in notime 3 diffs in een 1800 bak maar een TS diff bleef gewoon heel. :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Versnellingsbak/differentieel ombouwen en reviseren

Bericht door Carbo »

Ik zou gaan voor Arie Vreugdehil van A Repair! Een topper op gebied van o.a. 116 bakken! :wink: Simply the best :mrgreen:
Veel courante ervaring vanuit de racerij met name op bak gebied. Veel ervaring met aanpassen van 116 bakken met sper en verhoudingen!
Gewoon langs gaan en even in zijn werkplaats rondkijken en dat zegt genoeg :wink: de werkplaats is de spiegel van de geleverde kwaliteit in mijn optiek!

Als ik mijn bakrevisie zou uitbesteden zou ik naar Arie gaan, dat zegt denk ik genoeg :lol:

Bij een standaard 2,5 l zou ik alleen overwegen een iets langere 5 te monteren verder alles lekker standaard laten. Bij een 3,0 l is er maar 1 goede oplossing (in mijn ogen) en dat is de 75 turbo bak (qua bak verhouding en differentieel). De turbo bak heeft tevens standaard sper! Een TS bak is qua diff voor een 3,0 l te kort, een 3,0l diff naar mijn mening veel te lang! Ik zou voor de turbo bak dan tevens gaan voor een enkele droge plaatkoppeling (misschien zelfs wel voor een gesinterde semi race), alhoewel ik de dubbele plaat van de GTV6 absoluut een fijne koppeling vind! My 2 cents!

http://www.a-repair.nl/

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Versnellingsbak/differentieel ombouwen en reviseren

Bericht door GTV »

http://www.aangepastebak.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , hier kan alles.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Versnellingsbak/differentieel ombouwen en reviseren

Bericht door Performa »

Wat mij het meeste stoort in mijn gtv6 is het grote gat tussen de 1ste en 2de vitesse en helemaal met (slechte syncromeshen).
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Versnellingsbak/differentieel ombouwen en reviseren

Bericht door Melvivio »

Mijn bak laten reviseren bij Auto-christiano in Sint-Oederoden. Racet zelf ook al momenteel redelijk weinig tijd.
De bak houd zich op het circuit goed.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Plaats reactie