motor verbeteren

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

motor verbeteren

Bericht door gtv1981 »

nu ik een motor over heb zou ik eens kunnen kijken welke onderdelen er verbetert kunnen worden
om deze wat vinniger te maken
ik had in gedachten
1 inlaat collector en inlaatbuizen te vergroten naar diameter 37
2 vliegwiel afdraaien

zijn er nog dingen die je zelf zou kunnen aanpassen :?:
met de originele stukken te gebruiken
gr sven
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: motor verbeteren

Bericht door Melvivio »

Wat veel gedaan word is grotere luchtweger. Deze is redelijk beperkend voor de lucht doorstroom.

Ik weet niet helemaal of deze url gaat werken maar kijk ook eens bij het boek van Jim Kartalamakis.

Ook bij BOL.com voor weinig te bestellen. The Alfa Romeo V6 Engine high performance manual

Staan de meest gebruikte en actuele modificaties grotendeels in beschreven. Erg mooi boek wat al velen geholpen heeft juiste keuzes te maken mbt de AR V6 :blue_cool:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: motor verbeteren

Bericht door AlfettaOwner »

Precies het beste antwoord Melcher,
boekwerk kopen doorlezen en .......gooooo :driving:

Heb hier zelf ook een boek liggen voor de NORD en TS motoren DOHC-motoren van Jimmie, altijd leuk om door te lezen en te zien welke de mogelijkheden zijn. :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: motor verbeteren

Bericht door gtv1981 »

het boek heb ik al
:jumping: :jumping: :jumping: :jumping: :jumping:

maar hoe boor je inlaatbuizen uit :?:
gr sven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: motor verbeteren

Bericht door AlfettaOwner »

Met een freesje?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: motor verbeteren

Bericht door Performa »

Bij deze heb ik intresse in een serie productie ;). Ik heb er zelf maar 6 en vind het risico te groot om die zomaar in de wilde weg te verruimen.
De ontsteking kan ietsje vroeger, de koudstart-bypass goed instellen(dat hij warm echt dicht is) er zeker van zijn dat de motor temperatuur juist gemeten wordt of misschien zelf ietsje kouder zodat je een rijk mengsel krijgt.

Heb je Greg Gordon zijn L jetronic afstel gids al 5 keer gelezen? Uiteraard afgewisseld met Jim K zijn boek?
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: motor verbeteren

Bericht door nappa »

gtv1981 schreef: maar hoe boor je inlaatbuizen uit :?:
ik heb het met frezen gedaan en schuurlammelen. Het zou volgens mij ook met hoongereedschappen met flexibele as moeten kunen.
gtv6 '84
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: motor verbeteren

Bericht door gtv1981 »

nappa schreef:
gtv1981 schreef: maar hoe boor je inlaatbuizen uit :?:
ik heb het met frezen gedaan en schuurlammelen. Het zou volgens mij ook met hoongereedschappen met flexibele as moeten kunen.
en was dit lang werk :?:
gr sven
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Re: motor verbeteren

Bericht door twinnyspark »

Hooguit 20 cm :blue_lol:
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: motor verbeteren

Bericht door nappa »

gtv1981 schreef:
nappa schreef:
gtv1981 schreef: maar hoe boor je inlaatbuizen uit :?:
ik heb het met frezen gedaan en schuurlammelen. Het zou volgens mij ook met hoongereedschappen met flexibele as moeten kunen.
en was dit lang werk :?:
het viel mij reuze mee. Ik heb er 1 per avond gedaan. Het is vrij zacht materiaal. Miscchien dat met hoongereedschap je wat makkelijker glader resultaat krijgt.
gtv6 '84
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: motor verbeteren

Bericht door gtv1981 »

heb alles uitgeboord naar 38
als ik groter ga wordt het wel nipt :?
maar ging beter dan verwacht
en gepareld nadien :cool:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
gr sven
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: motor verbeteren

Bericht door Carbo »

Ziet er netjes uit maar om hier het maximale effect van te krijgen moet je wel naar een grotere LMM. Je restrictie is namelijk de inlaat opening van de LMM. In dit traject is de grotere LMM van de braadwurst 6 en 7 serie de aangewezen weg. Het binnenwerk kun je van de standaard LMM overzetten waardoor dit werkt met de standaard GTV6 Bosch L Jettronic computer. De luchtopening is dan een stuk groter waardoor je ook in staat bent om daadwerkelijk meer brandstofmengsel naar binnen te krijgen.
Ik heb eens setje grotere inlaatkelken zoals deze ooit in de VS zijn gemaakt hierover staat een stukje in mijn project topic!
Volgens mij staat deze upgrade niet in het boek van Jim K maar is wel te vinden op Alfa bb forum volgens mij van Greg Gordon.
Ik heb nog een hardcopy van deze upgrade en wil ik eventueel wel inscannen. Deze beschrijft ook hoe je het binnenwerk van de Alfa LMM overzet in de grotere braadwurst LMM :wink: maar daarnaast ook de upgrade met de Megasquirt programmeerbare computer.

Succes!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: motor verbeteren

Bericht door Performa »

Géén zin om een tweede setje te maken tegen betaling uiteraard?
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: motor verbeteren

Bericht door gtv1981 »

Performa schreef:Géén zin om een tweede setje te maken tegen betaling uiteraard?
ik zou dat kunnen ja anders moeten we maar eens afspreken
sint niklaas in niet het einde van de wereld :jumping:
of je brengt de jouwe mee en ik geef je deze mee mits bij betaling maar dat kunnen we de moment zelf nog bespreken
gr sven
Bertje Alfetta
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 aug 2011, 11:33
Locatie: Eindhoven

Re: motor verbeteren

Bericht door Bertje Alfetta »

gtv1981 schreef:
Performa schreef:Géén zin om een tweede setje te maken tegen betaling uiteraard?
ik zou dat kunnen ja anders moeten we maar eens afspreken
sint niklaas in niet het einde van de wereld :jumping:
of je brengt de jouwe mee en ik geef je deze mee mits bij betaling maar dat kunnen we de moment zelf nog bespreken
Dan ben ik in voor een derde setje! Voor mijn SVL 3.1.
Die heb ik laten rollen en komt lucht tekort. En daar is de bratwurst mod al uitgevoerd…
Daarnaast nog een Gleich/SVL 3.5 in onderdelen liggen die daar ook niet vies van zou zijn.
Pb maar wat je in gedachten hebt. Ik heb misschien ook wel wat niet std. parts in te brengen ter compensatie van je inspanningen.

Als jullie toch bezig zijn met de collector; zoek eens naar de collector van de 2.5 met in het huis ingegoten kelkjes. Daar wordt het inlaattraject (wat) langer van, daar profiteert het koppel van op lagere toeren. Ik werd getriggerd door de foto van het huis en het serienummer. Mijn huis zit nu gemonteerd maar ik meen dat de laatste digits -01 waren ipv hier getoonde 00.

Saluti
Gehad:
Sei,
Alfetta 1.6, 1.8 '72 (nu), 2000 & 2.0 QO, GT(V) 1800 & 2000,
GTV6 2,5, 3.1 Savali
Alfa 90 v6 3.1 Savali,
Alfa 75 1.8, TS, 3.0('89 nu),
164 TS, 146 TS
Race: Alfetta 2.0 & GTV 2000 Trofeo, 75TS trackd, Alfetta '73 hist (straks)
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: motor verbeteren

Bericht door Performa »

gtv1981 schreef:
Performa schreef:Géén zin om een tweede setje te maken tegen betaling uiteraard?
ik zou dat kunnen ja anders moeten we maar eens afspreken
sint niklaas in niet het einde van de wereld :jumping:
of je brengt de jouwe mee en ik geef je deze mee mits bij betaling maar dat kunnen we de moment zelf nog bespreken
Zeker geen slecht plan heb je ze al kunnen monteren?
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: motor verbeteren

Bericht door gtv1981 »

Performa schreef:
gtv1981 schreef:
Performa schreef:Géén zin om een tweede setje te maken tegen betaling uiteraard?
ik zou dat kunnen ja anders moeten we maar eens afspreken
sint niklaas in niet het einde van de wereld :jumping:
of je brengt de jouwe mee en ik geef je deze mee mits bij betaling maar dat kunnen we de moment zelf nog bespreken
Zeker geen slecht plan heb je ze al kunnen monteren?
neen ik heb nog niet gemonteerd (er is nog geen haast bij)
ik zou ze eerst nog moeten beschermen tegen oxidatie(waarschijnlijk een mooi kleurtje op zetten)




ik zal anders een pp sturen
gr sven
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: motor verbeteren

Bericht door gtv1981 »

Bertje Alfetta schreef:
gtv1981 schreef:
Performa schreef:Géén zin om een tweede setje te maken tegen betaling uiteraard?
ik zou dat kunnen ja anders moeten we maar eens afspreken
sint niklaas in niet het einde van de wereld :jumping:
of je brengt de jouwe mee en ik geef je deze mee mits bij betaling maar dat kunnen we de moment zelf nog bespreken
Dan ben ik in voor een derde setje! Voor mijn SVL 3.1.is diameter38 wel groot genoeg?
Die heb ik laten rollen en komt lucht tekort. En daar is de bratwurst mod al uitgevoerd…
Daarnaast nog een Gleich/SVL 3.5 in onderdelen liggen die daar ook niet vies van zou zijn.
Pb maar wat je in gedachten hebt. Ik heb misschien ook wel wat niet std. parts in te brengen ter compensatie van je inspanningen.

Als jullie toch bezig zijn met de collector; zoek eens naar de collector van de 2.5 met in het huis ingegoten kelkjes.dat is het eerste dat ik er van hoor :? Daar wordt het inlaattraject (wat) langer van, daar profiteert het koppel van op lagere toeren. Ik werd getriggerd door de foto van het huis en het serienummer. Mijn huis zit nu gemonteerd maar ik meen dat de laatste digits -01 waren ipv hier getoonde 00.wat is het verschil tussen 00 en 01 :?:

Saluti
aan het interieur te zien was het een eerst serie gtv6 zou daar het verschil kunnen zijn tussen 00 en 01 :?:
gr sven
Bertje Alfetta
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 aug 2011, 11:33
Locatie: Eindhoven

Re: motor verbeteren

Bericht door Bertje Alfetta »

- Of 38 mm genoeg is...? Het is in ieder geval aardig veel beter dan std.
- Hier is getoond -00, zonder kelkjes. De -01 versie heeft wel kelkjes. Het is wel een L-jetronic huis, geen motronic.
Ik heb geen idee waar -01 vanaf kwam. Dat is het nadeel van langlopend archiveren van onderdelen. Ik heb diverse GTV-6 en ALFA-90 gedemonteerd.
Empirisch onderzoek leert dat het niet érg zeldzaam is. Alleen let niemand erop, je ziet het niet aan de buitenkant. Zoals zo vaak bij ons geliefde merk: Het lijkt wel op elkaar maar het is niet hetzelfde...

Saluti
Gehad:
Sei,
Alfetta 1.6, 1.8 '72 (nu), 2000 & 2.0 QO, GT(V) 1800 & 2000,
GTV6 2,5, 3.1 Savali
Alfa 90 v6 3.1 Savali,
Alfa 75 1.8, TS, 3.0('89 nu),
164 TS, 146 TS
Race: Alfetta 2.0 & GTV 2000 Trofeo, 75TS trackd, Alfetta '73 hist (straks)
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: motor verbeteren

Bericht door Performa »

Ik heb bij mij gekekeken met een spiegeltje en het is een 01 achteraan. Bij deze ben ook opzoek naar 6 extra inlaatkanalen.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Plaats reactie