Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Op mijn GTV6 was een enkelplaatskoppeling van een Twin Spark gemonteerd, deze rammelt, slipt en doet niet wat hij moet doen (behalve aanwezig zijn) !!
Nu hebben we de originele set (dubbelplaats) grondig laten reviseren (koppelingsplaten laten herbeleggen, nieuwe diafragmaveren, enz...).
Alle onderdelen terug gezet: geleidehuls, nieuwe pivotbal, nieuwe hulpkoppelingscilinder, en uiteraard de dubbelplaats set gemonteerd...

Nu krijg ik de eerste en de achteruit niet meer in versnelling zonder dat de tandwielen deftig knarsen, al de andere gaan vlotter in versnelling...
Is er iemand die dit al een keer heeft voorgehad en/of is er een mogelijkheid om het hele zaakje ergens mee af te regelen ?

Waar we zitten aan te denken, de geleidehuls heeft een afstand van 82mm, kan het zijn dat deze toch iets korter moet zijn zodat de koppelingsplaten nog iets losser komen te zitten ?
Een 2° denkronde komt uit bij de middelste stalen plaat waar de koppelingsplaten tegen aangrijpen, deze moet bij het verplaatsen van de druklager ook mee naar voren komen, er is precies het gevoel dat de koppelingsplaat (eerste tegen de cardanas) licht blijft aanlopen !!

Gelieve geen reacties te geven om deze situatie in de prullenbak te gooien en te gaan voor een enkelplaatskoppeling, ik had graag dit systeem behouden :thumbs:

Waarom, :driving: !!
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door Performa »

Tussen de platen en spiebaan een beetje vet gedaan? Ontkoppelingscircuit goed ontlucht?
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Alle plaatsen inderdaad ingevet en volledig ontlucht !!

Ik vraag mij af of er een verschil is tussen de lengte van de geleidingbus (as waar de druklager over schuift en die zelf over de prise as gemonteerd zit met 3 x M6 boutje) van een GTV 2.5 en 75 3.0 V6 !!

Ik weet dat een TS as een lengte heeft van 86.5mm (die hebben we gedemonteerd) en die nu gemonteerd is 82mm, als er inderdaad een verschil is, dan zou het kunnen dat we er een van een 75 gemonteerd hebben.
Dit is het enige onderdeel dat we extern aangeschaft hebben (tweedehands) en waar we nog altijd niet volledig zeker van zijn ivm de lengte.
Dit zou ook verklaren waarom die voorste plaat niet volledig vrij komt !!

Grtz
Laatst gewijzigd door desmo op 15 jun 2014, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Misschien nog een kleine opmerking:
Bij het indrukken van het koppelingspedaal blijft de eerste 80% vrij licht om met de laatste 20% te eindigen in een iets zwaarder gevoel.
Het oppakken is helemaal op het einde van de pedaal, wat me vrij normaal lijkt met een dubbelplaatskoppeling.

Grtz
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door giuliettaevo »

Er zijn idd verschillende geleidebussen.maar welke lengte die van een gtv6 moet zijn weet ik ook niet.

Klinkt alsof de koppeling niet ver genoeg vrij kan komen.als de plaat door die geleidebussen niet ver genoeg de as op kan schuiven kan dat de oorzaak zijn.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Is er iemand die de lengte van een geleidingsbus uit een GTV6 kan opmten van lengte, ik heb vanop de flensplaat naar boven gemeten 82mm met de schuifmaat !

grtz
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door Performa »

Laat is een tekening of een foto zien van je precies gemeten wilt hebben? Ik heb nog een dubbelplaatkoppeling liggen.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Nummer 12 op de tekening, dit is de bus waar de lager over schuift bij het ontkoppelen.
Zit gemonteerd met 3 M6 boutjes over de prise as...

Afbeelding
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Vandaag ook gevonden op het net, dikte koppelingsplaten zou 6.3mm dikte moeten zijn, iemand die dit kan bevestigen ?

Groeten Andy
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door Performa »

Ik kom op 82,5mm tot tegen het vlakke stuk en 89,8mm totale lengte met een schuifmaat gemeten.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Dat is duidelijk, bedankt hiervoor !!

Hiermee kunnen we uitsluiten dat de geleidingsbus te lang zou zijn.
Wat dan nog een oplossing kan bieden is de dikte opmeten van de koppelingsplaat als deze gedemonteerd is en langs beide zijden het teveel aan voering opvangen met het afslijpen van de flens aan de koppelingsplaat !!
Normaal zou er dan meer plaats ontstaan om deze los te maken bij het ontkoppelen !!
Als dit niet helpt zal er niets anders opzitten dan een volledige nieuwe set aan te schaffen :oops:

Groeten Andy
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door Performa »

Mag ik er wel bij zeggen dat ik de reserve koppeling die ik heb liggen gewoon gekocht heb en dus nooit gebruikt heb?. Ik wil komend weekend de platen ook wel opmeten maar ik denk dat de dikte van een koppelingsplaat ongemonteerd en in onbekend staat weinig wilt zeggen.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Weer een tijdje gesleuteld en volgende dingen geprobeerd:
Geleidingsbus ingekort met 2.5mm, alles terug gemonteerd en helaas: Tanden geknars, maar wel precies minder :--: !!
As van hulp koppelingscilinder 5mm verlengd: Tanden geknars, maar precies ook weer minder :--: !!

Volgens mij staan er geen tanden meer op en is daardoor het geknars ook elke keer minder :schrik:
Toch waar weer platen eruit en .............. ?

Groeten
Andy
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Ik ga de platen nog eens terug binnen brengen, ze zouden deze 0.3mm per zijde dunner kunnen beleggen.
Wat dan in totaal ook weer 1.2mm (4 x 0.3mm) is !!

Hopelijk de laatste keer dat alles er terug onderuit kan, een mens zou voor minder een enkelplaats gaan monteren :oops:

Groeten Andy
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door pe1ryx »

dubbelplaatskoppeling op een t-sparkbak (als voorbeeld)kan niet zo erop!

geleidehuls is dan ca 2cm te lang

ken je specs niet maar wie weet heb je iets aan deze info
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Het is een originele GTV6 bak met een in het verleden gemonteerde TS koppeling....
Nu krijgt hij (als het meezit :?: ) terug de originele dubbelplaatskoppeling terug !!

Groeten
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door Kodjo »

Volgens mij blijft bij mijn GTV 1 van de 2 platen wel eens hangen. Ik pakeer altijd op een berg; in de versnelling, niet op de handrem. Als ik wil starten trap ik de koppeling in en schakel naar zijn vrij. Dat gaat zwaar omdat de koppeling niet helemaal loskomt.

Als je alleen de koppeling intrapt en dan start gaat de startmotor duidelijk moeilijker rond.

Als de motor een maal loopt nergens last van. Op vakantie wel 2 keer; toen knarsten de R en 1e versnelling.

Weet je zeker dat de platen loskomen? Als de koppeling niet goed werkt kan de versnellingsbak dat ook niet. Specificaties doornemen is leuk maar kijken of het werkt is ook leerzaam.
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Middelste drukplaat laten afdraaien (0.6mm) omdat de koppelingsplaten niet dunner te krijgen waren.
Alles terug gemonteerd en wat me opviel is dat het hele koppelingshuis door het ronddraaien van de flens om de platen over de prise-as te krijgen zijdelings beweegt.
Toch maar alles gemonteerd en de wagen gestart...

Gevolg: serieuze trillingen aan de bakzijde en bibberend oppakken van de koppeling.

Dus 1 probleem opgelost (platen komen vrij en we kunnen schakelen), maar nu is alles blijkbaar niet meer in balans.
Een hobby kan leuk zijn, maar soms :--: :--: :--: :--: :--: :--: :--: :--:

Groeten Andy
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door stefgtv6 »

:shock: Oei...., je hebt je inmiddels behoorlijk verdiept in het hele koppeling verhaal en hier om hulp en advies gevraagd.
Heel jammer dat je deze actie dan uitgevoerd hebt zonder dit hier eerst te bespreken.
Ik dacht dat het wel algemeen bekend was onder de transaxle liefhebbers dat de drukgroep en vliegwiel unit fabrieksaf gebalanceerd is.
Componenten uitwisselen schijnt nog wel eens goed te gaan maar een drukgroep plaat afdraaien is volgens mij wel het laatste wat je moet doen!
Deze afgedraaide plaat kun je weggooien als je het mij vraagt??
Ongeacht of je nu besluit om voor enkel of dubbelplaats koppeling te gaan; zorg dat je de juiste combi van vliegwiel/drukgroep/plaat(en) en huls bij elkaar krijgt en ga niet goochelen met dikte van koppelings- en/of drukgroep platen..... :?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: Probleem met dubbelplaatskoppeling GTV6 1982

Bericht door desmo »

Dat alles van fabriek af gebalanceerd is weet iedereen, maar tenslotte is het een hobby en had ik uiteraard voor de duurdere optie kunnen kiezen (enkelplaats 3.0 75).
Met iets te proberen doen we niets mis, toch ?
Ik deel enkel mijn bevindingen en vraag hier uiteraard ook om raad, is tenslotte ook een transaxle forum :thumbs:
Moest dit nu allemaal voor de vuilbak zijn, spijtig, maar wel veel bijgeleerd !!

Er zijn zeker geen onderdelen uitgewisseld !
Het is de originele setup:Alu huis, vliegwiel, koppelingsplaten, drukgroep, ....
Enkel zijn bij de revisie de diafragmaveren en de drukplaat vervangen (deze was ingelopen) !!
Originele koppelingsplaten laten herbeleggen, en nu als laatste de middelste drukplaat met een paar tienden vakkundig laten afdraaien om het teveel aan voering op te vangen.

Dus de originele balans af fabriek is nu wel weg, dat is logisch.
Maar het vrijkomen van de platen, door het niet meer in de handel te verkrijgen voering voor de dubbelplaats is opgelost.
Als ik nu de hele set kan laten balanceren, is er misschien een goed alternatief voor de duurdere enkelplaats vervangset.

Update: Gisteren de GTV6 nog eens de sporen gegeven, en het bibberend oppakken is verdwenen, enkel volgens mij nog onbalans in de cardanas...

Groeten Andy
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Plaats reactie