alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door skort »

ik wil jullie nog wat sfeerfoto`s laten zien,lijkt me leuk als er volgend jaar wat meer alfetta`s komen,je hoeft er niet perse te racen,je kan er ook lekker rondneuzen en de sfeer echt beleven.
voor mij is het dichterbij dan Assen,hetgeen natuurlijk ook een prachtbaan is,maar historisch heeft Spa wel meer te bieden.
o ja, je moet niet allergisch zijn voor onze oosterburen... :)))
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door GTV »

Gaaf ding.
Probeer eens GTV6 torsies, dat is al een wereld van verschil.
En goed wat camber.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door skort »

niet de alfetta van mij,maar deze waren ook v/d partij
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door skort »

GTV schreef:Gaaf ding.
Probeer eens GTV6 torsies, dat is al een wereld van verschil.
En goed wat camber.
ok,passen die ?
ben er inmiddels wel achter dat vele onderdelen net iets anders zijn dan latere types,dus bijvoorbeeld het steunrubber aan de vliegwielhuis deze was voor mij 64mm tegen 62mm normaal,de donuts zijn ook weer anders ,hebben een aluminium binnenwerk ipv staal,

in ieder geval ben ik blij met de response van mede alfisten,dit maakt de hobby leuker en je komt weer meer te weten, :thumbs:
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door GTV »

Als je nog last van trillingen hebt, stap dan over naar de latere serie cardanas.
Ik heb ook bij een vroege GT lang geprult om de as goed te krijgen.
De lagering in het vliegwiel voor is niet optimaal bij die oude serie.
GTV6 torsies passen gewoon, wel niet de laatste modellen pakken.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door diedjee »

Hallo Steven,

Ben er vrij zeker van dat wij elkaar jaren geleden al eerder paar keer zijn tegengekomen op SSAR. Toen nog met je bertone.
Vwb wegligging transaxles, ik heb twee jaar met een trackday 75TS ook op straat rondgereden en zelfde auto heb ik nog steeds alleen nu met full race onderstel.

Vwb de torsi's, ik weet dat vroege 4 cilinders vaak erg dunne torsi's hebben van een partij onderdelen die ik ooit wel eens heb opgekocht. (te dun, slappe hap, ook voor op straat)
GTV6 torsi's zijn idd al flinke upgrade voor een 4 cil. als je accent op straatgebruik wil houden.
Als je het meer trackday waardig wil maken maar toch rijdbaar op straat neem dan 27mm. En zwaardere achterveren in de range van 40/45 kg per cm.
Gele koni's voldoen nog prima met 27mm torsi's. Aan de achterzijde zul je met zwaardere veren gele koni's moeten laten revalven.
(heb ik prima adres voor trouwens, redelijk bij je in de buurt)
Wellicht overheen gelezen, maar heb je 105 serie castorkogels op je castorstangen? Enorme verbetering qua stuurprecisie.
Originele wattstang en dionrubber in goede staat voldoen in principe ook prima op trackday auto. Alhoewel uniballs natuurlijk altijd een directer gevoel geven. Maar wel duurder en onderhoudsgevoeliger.

Gr DJ
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door Jesper75 »

ziet er gaaf uit! :thumbs: (je kan ook in mijn topic kijken welke aanpassingen ik heb gedaan die van mijn is ook een trackday)
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door skort »

GTV schreef:Gaaf ding.
Probeer eens GTV6 torsies, dat is al een wereld van verschil.
En goed wat camber.
ok ,dan zal ik deze eens gaan proberen,zit ook te denken aan het wisselen van de koni`s tov Bilsteins,
de auto helt nog behoorlijk over als ik foto`s zie ,maar in de praktijk heb ik daar nog niet zo erg last van,zeker niet als ik het gewend was toenie nog origineel was.

ook zou ie nog een tand lager voor kunnen en achter dus ook aanpassen.


de aandrijflijn is momenteel weer goed,dus geen trillingen :grin:

in ieder geval wil ik jullie beide bedanken voor de adviezen :thumbs: e
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door giuliettaevo »

Volgens mij heb ik nog wel een setje dikkere torsiestaven van een gtv6 liggen.

Dikkere voorstabi is ook wel prettig. Wel de bevestiging ervoor aan de koets verstevigen dan.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door skort »

had nog geen foto van de binnezijde geplaats,bij deze!
de stoelen waren snel gekocht,echter het netjes inbouwen kostte me toch nogal wat tijd omdat de stoel montage platen niet erg overeen kwamen met de originele ophangpunten,deze wilde ik wel behouden zodat ik altijd nog terug kan naar origineel.
Deurplaten heb ik uit een bouwmarkt gehaald en afgetekend op de originele binnenpanelen,zo ook bij de achterpaneeltjes+ lusje om de deur dicht te trekken.

stuurtje staat nu een stuk dichterbij en pakt lekker vast,aanrader :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door skort op 27 okt 2014, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door skort »

giuliettaevo schreef:Volgens mij heb ik nog wel een setje dikkere torsiestaven van een gtv6 liggen.

Dikkere voorstabi is ook wel prettig. Wel de bevestiging ervoor aan de koets verstevigen dan.
zit een 28mm voorstabi op rsr
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door diedjee »

28mm is prima voor allround gebruik.

Aanbod van Giuliettaevo voor dikkere gtv6 torsi's zou ik zeker overwegen. (wel eerst even meten wat er nu onder zit)

Als je accent echt op trackday gebruik wilt zijn gtv6 torsi's nog aan de dunne kant naar mijn mening.

Afwerking van de achterbank ziet er leuk uit. Iets dergelijks wil ik ook nog eens maken voor mijn bertone, hoe heb jij het gemaakt?


Gr
DJ
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door skort »

Nu hebben we 20mm torsiestaven, en de geruite stof kan je gewoon via internet kopen en heb ik soort van opvul stof er op geplakt, en met een lijmspray in de auto aangebracht.
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1190
Lid geworden op: 06 dec 2008, 22:52
Locatie: Doetinchem

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door Enrico »

Toch zonde om zo'n mooi origineel GTje te verbouwen. Ben het wel met Jeroen eens...


Maar ja... Het is jouw kar... O:)
Alfetta GTV 2000, 1980, Rosso, project
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project

Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door skort »

Het is allemaal nog terug te bouwen naar origineel als ik dit ooit nog wil :grin:

verder heb ik een vraag voor jullie, namelijk: heeft er iemand ervaring met een ander uitlaatsysteem? ik wil een ander uitlaatsysteem eronder zetten om een luider geluid te creëren en het is ook weer lichter. ik zit te denken aan een 2.5 duims uitlaatsysteem met dezelfde grote dempers en een recht uiteinde.
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door diedjee »

Mijn eerste zorg bij een transaxle uitlaat zou bodemvrijheid zijn. Meestal een crime.
Lastig van tevoren in te schatten. Meestal wel te wat verbeteren door zelf zorgvuldig te monteren en alternatieve ophanging. Die originele rubber lussen zijn kansloos.
Ik heb zelf een keer iets gemaakt mbv losse dempers. Eerst met 1 grotere demper maar dat was gewoon te weinig, hard en lelijk geluid.
Je hebt minimaal twee dempers nodig denk ik. (of 1 die zo groot is dat die nergens past)
Vergeet ook niet dat eigenlijk alle circuits ook, of beter vooral ook, tijdens trackdays strenge geluideisen hebben. Is nogal vervelend als je inschrijfgeld hebt betaald en je word van de baan gestuurd ivm geluid.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door GTV »

Idd, vooral in Zolder, met een originele leeggeblazen uitlaat op m'n TS al gezeur.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door skort »

Ja, op de paddock kijken ze niet eens naar hun meter als ze langs mijn alfetta lopen :oops: Ik wil gewoon het orginele uitlaatsysteem nabouwen, maar dan 2.5 duims en op het einde een recht stuk ipv het gebogen orgineel. Zal de tegendruk wel voldoende blijven? het uitlaatspruitstuk is natuurlijk ook al groter.
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door GTV »

Gebogen eindstuk met klem is juist ideaal, als je weet waar ze staan om te meten kan je het eindstuk de andere kant oprichten.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: alfetta gt 1975 van origineel naar trackday

Bericht door skort »

diedjee schreef:Mijn eerste zorg bij een transaxle uitlaat zou bodemvrijheid zijn. Meestal een crime.
Lastig van tevoren in te schatten. Meestal wel te wat verbeteren door zelf zorgvuldig te monteren en alternatieve ophanging. Die originele rubber lussen zijn kansloos.
Ik heb zelf een keer iets gemaakt mbv losse dempers. Eerst met 1 grotere demper maar dat was gewoon te weinig, hard en lelijk geluid.
Je hebt minimaal twee dempers nodig denk ik. (of 1 die zo groot is dat die nergens past)
Vergeet ook niet dat eigenlijk alle circuits ook, of beter vooral ook, tijdens trackdays strenge geluideisen hebben. Is nogal vervelend als je inschrijfgeld hebt betaald en je word van de baan gestuurd ivm geluid.

Gr
DJ
ga volgende week naar Biesheuvel,heb de maten gevonden die zouden passen op de alfetta,gewoon 2 dempers op dezelfde plaats ,alleen dus wat dikker,45mm >60mm.

hoe komt het dat een 105 veel anders klinkt dan onze 116 serie? :?
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Plaats reactie