2000 Lusso

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

de voorremmen zijn ontlucht, kwam niet echt lucht uit.

De achterdemper ook gewisseld maar de achterste ophanging wijkt af. Is hier een makkelijke oplossing voor? Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoorZ105 op 29 feb 2016, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

Afbeelding

voor:
Afbeelding

na: maar nog niet met achterste ophanging

Afbeelding
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
modellisimo
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1008
Lid geworden op: 24 nov 2009, 21:13
Locatie: Beesel

Re: 2000 Lusso

Bericht door modellisimo »

Mooi. Je bent goed bezig Joris.
Alfa Giulietta
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

even over de kleur van de ronals die erop komen.....

op de randjes hele lichte schade, dus ik kan de randjes bijspuiten (motip zilver zou de juiste kleur zijn) of iets donkerder gaan.
Op een creme alfetta misschien wel mooi!
Het donkergrijs op de stalen velgen vind ik wat te donker.

zou dit wat zijn (motip steelwheel)?
Op mijn spierwitte giulia heb ik deze kleur ook gebruikt. Op de laatste foto zie je het verschil met standaard velgenzilver tov de auto ernaast.
Afbeelding
Afbeelding

edit: nog een plaatje voor het verschil
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoorZ105 op 03 mar 2016, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

inmiddels is opgevallen dat de benzinelucht verdwenen is.
Ook nadat ik de auto heb gestart en gekeerd (kont omhoog) geen nadrukkelijke benzielucht.
Zou het dan toch dat ene slangetje geweest zijn? Ik heb gepoogd erdoorheen te blazen maar dat lukte niet, maar misschien toch al poreus geweest...

Afbeelding
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

Inmiddels een 75 uitlaatbeugeltje gevonden (nog onderweg) dat wel een beurtje staalborstel + hammerite kan gebruiken, maar in ieder geval kunnen we dan weer verder.

Tevens in bestelling:
- benzineslangen + filter+ slangklemmen
- 3 O-ring / uitlaatrubbers (2x voor ophangpunt einddemper en 1 te vervangen bij middendemper)
- PU incl rvs bus voor castorstangen
- 24mm stabi rubbers + 33mm silentbussen (vooruitziende blik :mrgreen:)
- reinz klepdekselpakking met silleconenrand (voor reserve)

vervolg:
- uitlaat goed ophangen
- koppeling en achterremmen ontluchten
- benzineslangen en filter wisselen.

en dan eens tijd zoeken voor....
- kachelfan defect opsporen.
- eibach veren inkorten....
- pu op de casterstangen monteren (ff uitzoeken hoe)
- 24mm stabi zoeken (volgens performatek moet t bij normaal gebruik kunnen zonder de versterkingsplaten)
- randen van de ronals bijwerken (ze zijn te mooi om ze helemaal te doen, dus blijven ze standaard velgengrijs)
- bandjes op de ronals

en klaar!.....?
carb rubbers komen volgend seizoen aan de beurt.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2000 Lusso

Bericht door Meubelmans »

JoorZ105 schreef: carb rubbers komen volgend seizoen aan de beurt.
Dat denk jij....maar denken de rubbers er ook zo over? :blue_lol:
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
Gebruikersavatar
modellisimo
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1008
Lid geworden op: 24 nov 2009, 21:13
Locatie: Beesel

Re: 2000 Lusso

Bericht door modellisimo »

Idd niet te lang wachten. Scheurtjes kunnen grote gevolgen hebben.
Alfa Giulietta
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

als ze geen valse lucht trekken en er allee droog uitzien is er geen haast toch?
Ga die check nog wel doen ja.

Edit: ik ken mezelf.
Als ik de carb rubbers ga doen, dan komen de carbs zelf ook aan de beurt....en als het koelwater er dan toch uit is neem ik de waterpomp, thermostaat, V-snaar ook mee.....
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

Het uitlaatbeugeltje opkuisen viel niet mee, roest zo lekker op die plek!
Uiteindelijk na een kwastje hammerite is het resultaat niet onaardig.

Ondertussen zijn de onderdelen binnen gekomen, dus dit weekend heb ik weer wat te doen, cq geen excuus meer om geen tijd te maken :mrgreen:
Ik ben vooral benieuwd naar het uitlaatgeluid, want de 3b sportdemper is groter dan de originele :roll:

De automatten zijn besteld bij Alfalusso, dat zijn zwarte met het kleine alfa logo. Helaas wel 3-4 weken levertijd, maar ik heb een tijdelijke set in de auto liggen dus dat is niet erg.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

Ik had me voorgenomen om wat tijd te besteden aan de Alfetta, maar in plaats daarvan is een groot deel van het weekend besteed aan het omgooien van de inrichting in de woonkamer en het in elkaar knutselen van Ikea meubelen om een kinderhoekje te maken. fettabier.gif

Toch even onder de auto gekropen om het uitlaatbeugeltje te monteren incl de rubbers. De demper zit netjes en rammelt niet tegen tank/reservewielbak, ondanks de grotere demper.
Ook nog even gekeken naar de hulpkoppelingscilinder. Deze heeft ooit gelekt of is ooit vervangen. Hij is nu niet nat. Eerder had ik de tip gehad om het ding om te draaien zodat de ontluchtingsnippel naar boven gedraaid zit, maar als mijn ruimtelijk inzicht goed is dan kan dat niet omdat de nippel dan door het bakhuis heen moet? De nippel zit nu excentrisch in de bovenste helft (rechtsboven) van de cilinder naar beneden gericht. Dus als ik hem omdraai komt hij aan de andere kant (linksonder) naar boven gericht uit en dus tegen het bakhuis. Lastig te omschrijven.....
Mis ik wat?

Verder totaal vergeten de remmen te ontluchten omdat ik afgeleid was toen ik onder de auto lag met de lamp. Man wat is dat ding strak. augenreib.gif
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

Inmiddels zijn de achterremmen ontlucht, de koppeling ook. Zonder de nippel naar boven te richten overigens, hopelijk voldoet het dat de achterwielen 40cm hogerstonden dan de voorwielen.

De benzineslang aan de tank gewisseld (flats O:) )

Vanavond de boel eens aangezwengeld. De uitlaat klinkt nog erg braafjes, gewoon standaard eigenlijk. Eens bedenken wat ik daarmee doe. Misschien toch een csc voor en middendemper doen? Of csc spruitstuk en middendemper? Ik opteer denk ik voor het eerste omdat het hitteschild op het originele spruitstuk wel moet blijven voor de originele looks.

Vervolgens de benzineslangen in de motorruimte en benzinefilter gewisseld. De benzineslangen die eraf komen waren zeker weten de eerste, getuige de specifieke slangenklemmen die erop zaten. Gelukkig had ik dus nieuwe meebesteld.

De kachel blijft een zorgpuntje waar ik wat tegenop zie...., maar verder good to go.

Eerst de eibach veren maar eens demonteren en een winding korter maken.

24mm stabi en gtv6 torsies zijn onderweg, inclusief de zekeringkastkap die ontbrak.
Maar zoals gezegd eerst de achterveren, zodat ik bij het wisselen van de torsies precies kan bepalen wat de stand voor moet zijn. De ruimte band/wielkastrand moet voor en achter wel gelijk zijn/worden.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

Dit weekend lekker bezig geweest.

werk aan de winkel, 24mm stabi en gtv6 torsies:
Afbeelding


Het heeft wat moeite gekost om de stabi schoon te krijgen, te ontroesten en schuren. (roterende staalborstel, lamellenschijf en gewoon doorgaan :rollingredhead: )
Vervolgens de bussen in de botjes vernieuwd en natuurlijk ook de stabirubbers zelf.

oude al gedemonteerd, en van de gelegenheid gebruik gemaakt om blanke tectyl tussen de bevestigingspunten te spuiten.
Afbeelding

Na montage de hele familie ingeladen voor een rondje toeren. (een must bij 18 graden in de lente toch?)
Deze alfetta blijft me verbazen, zo strak als dit ding op de weg ligt. De veerkarakteristiek van de torsies is toch anders dan gewone veren, viel me op. De GTV6 torsies moeten nog een tijdje wachten op montage overigens.

Wat bevindingen van de proefrit:
- de koppeling blijft onregelmatig. Soms vrijwel geen pedaaldruk en maar NET ontkoppelen, en daarna weer een vrij zware koppelingsslag.
Ontluchten heeft niet geholpen blijkbaar. Ik ga denk ik de hulpkoppelingscilinder + slang vervangen. Hopelijk gaat het dan soepeler.
- bij het aanremmen trekt de auto kort naar links om daarna wel recht te remmen. Als de remslangen net zo oud zijn als de benzineslangen waren.....die ga ik dus eerst maar vervangen.
- de 3B einddemper gaat er toch weer onderuit. Heel bijzonder ding maar ik ga toch voor volledig CSC. (met een recht eindstuk) De 3B demper komt beter tot zijn recht op een een chroombumper sedan denk ik en hij is wat te stil naar mijn smaak.

Afbeelding
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

CSC eind en middendemper zijn besteld bij alfisti.net
De fetta moet dus even zonder uiltaat staan, maar ach....geeft weer de ruimte om andere dingetjes te doen.

Voordemper moet blijkbaar elder besteld worden.

Morgen nog hulpkoppelingscilinder, koppelingsslang en remslangen bestellen.
Misschien maar meteen goodridge slangen nemen, het prijsverschil is niet zo groot eigenlijk.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

zo dan.....gisteren geld overgemaakt naar alfisti.net en krijg nu al een verzendbevestiging. eusa_clap.gif
Het enige adres dat CSC op voorraad heeft voor de alfetta (sedan)

en oja.....toch nog csc spruitstuk erbij gedaan.....en de hulpkoppelingscilinder + staalomvlochten koppelingsslang.
Als de uitlaat eraf ligt is er toch meer ruimte om de koppelingscilinder te vervangen.
Voor het voorverwarmingsschild heb ik een oplossing bedacht, of het haalbaar is moet nog blijken. Een paar rvs draadeinden op het spruitstuklaten lassen kan als last resort ook nog.
Het spruitstuk is bij alfisti dermate veel goedkoper dan bij andere adressen dat ik het niet kon laten.


Hoe vervang ik de hulpkoppelingscilinder, aangezien de boel op spanning staat? koppelingshevel fixeren met een spanband op het moment dat de koppeling is ingedrukt? Is dat de truc?
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Klaas
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 291
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:58
Locatie: Piershil

Re: 2000 Lusso

Bericht door Klaas »

Joris als het goed is staat er geen "spanning" op de koppelingscilinder je moet de pen met enige kracht kunnen indrukken. Dit omdat als de koppelingsplaat slijt moet de pen naar achter kunnen zodat het druklager niet onder druk komt te staan. (anders zou de koppeling gaan slippen). Normaal gesproken kan je de boutjes gewoon los schroeven en de cilinder de- en monteren.

Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

Helder klaas,

Plan:
uitlaat helemaal eraf, achteras laten zakken (veren moeten er toch nog een keer uit), dan eerst koppelingscilinder +slang en dan de rest.

Ik wil toch EZ bleed aanschaffen om de koppeling makkelijk te kunnen ontluchten.
De remslangen ga ik ook nog doen dus profijt heb ik er dan toch van.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2000 Lusso

Bericht door Meubelmans »

JoorZ105 schreef:Helder klaas,

Plan:
uitlaat helemaal eraf, achteras laten zakken (veren moeten er toch nog een keer uit), dan eerst koppelingscilinder +slang en dan de rest.

Ik wil toch EZ bleed aanschaffen om de koppeling makkelijk te kunnen ontluchten.
De remslangen ga ik ook nog doen dus profijt heb ik er dan toch van.
Even her en der de zoekfunctie gebruiken en o.a. Dit draadje doorlezen.
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: 2000 Lusso

Bericht door JoorZ105 »

:thumbs:
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: 2000 Lusso

Bericht door AlfettaOwner »

Helemaal niks mis met Eezybleed, gebruik hem hier ook voor al mijn auto's.
Top vinding, niks trappen tot je schoenzolen loskomen, prima alleen te doen dus geen hulp nodig.
En...snel klaar :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Plaats reactie