Even dromen

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Even dromen

Bericht door gtv1981 »

Het is even wegdromen
Maar is deze motor passent te maken in een gtv6?


http://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php?f=1&t=75349" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
gr sven
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Even dromen

Bericht door Performa »

Moeilijkste is de locatie van de oliepomp in het carter. Die zorgt ervoor dat een rwd carter niet past en dus ook niet onderaan in het subframe past.
Verder: uitlaatspruitstukken,vliegwiel, en uiteraard elektronica! Met een 2.5 24v volgens mij echt niet de moeite dan kan je beter ineens voor een 3.2 gaan dat is namelijk evenveel werk.

Een vroege 164 3.0 24v kan met iets minder werk die heeft nog de oude oliepomp dat is zoals melvivio zijn set-up.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: Even dromen

Bericht door kareltjeknetter »

als je zelf niet heel handig bent en veel resources hebt loop je er op stuk.....(my 2cents)
-squadragrunn-
carry on waywards......
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Even dromen

Bericht door Melvivio »

Nog even reageren;

De olie aanzuigbuis her-lassen is echter ook niet zo'n probleem.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Even dromen

Bericht door giuliettaevo »

Oliepomp is heel anders en daar past het transaxle carter niet zomaar overheen... :neutral:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: Even dromen

Bericht door Jerommeke66 »

Het is inderdaad nogal een project, overigens niet alleen de oliepomp, maar dat is nogal een lang verhaal.

Bij een 156 of 166 motor heb je het probleem van de kettingaangedreven oliepomp, ik heb ooit met hetzelfde idee rondgelopen, had zelfs al een 166 3.0 V6 motor gekocht, maar heb die na veel wikken en wegen weer verkocht, omdat de oliepomp een te groot struikelblok (b)leek, je krijgt namelijk het oliecarter niet gemonteerd.

Ombouw van een 164 V6 24V zou wel moeten gaan, want die heeft weliswaar een andere oliepomp, die met een ander toerental en asynchroon met de krukas loopt (bij een GTV6 en 75 is dit niet het geval, want aan de bovenzijde zit namelijk de ontsteking op dezelfde oliepompas).

Omdat de GTV6 pompas niet past op het tussenaandrijftandwiel van een 164 (andere aslengte en bij een GTV6 zit dit tandwiel los, terwijl bij een 164 deze met een kleine moer op de as is vastgezet) heb ik een hybridepomp gebouwd, met de aandrijving van de 164, inclusief tussentandwiel en oliepompas en pompbinnenwerk en behuizing, maar met de aanzuigkorf van een GTV6.
Je moet dan wel het gat voor het overdrukventiel in de 164 behuizing dicht maken met een plaatje, omdat in de GTV6 aanzuigkorf ook al een overdrukventiel zit. Ik heb de aanzuigkamers overigens ook nog wat aangepast, zodat de pomp een betere vulling heeft.

Omdat een 164 oliespuiters heeft voor de zuigerkoeling zou ik zeker voor het hogere pomptoerental gaan, dus niet de pompaandrijfas in de distributie ombouwen met de tandwielen van de GTV6.
Overigens moet je daarbij opletten, de distributietandwielen van de GTV6 (trapezium profiel vertanding) zijn anders dan die van een 164 (rond profiel vertanding), je hebt dus ook een andere distributieriem nodig, omdat het profiel anders niet goed in de vertanding ligt.

Groet, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: Even dromen

Bericht door Jerommeke66 »

kleine korrectie, het gat in de 164 pompbehuizing is van de aanzuigpijp, niet van het overdrukventiel (die zit in het deksel).
Overigens is de hoogte van het 164 pomphuis iets lager dan dat van de GTV6, de aanzuigkorf komt daarmee iets hoger in het carter te staan, maar ik heb gekeken met een laag olieniveau onder een hoek van 45 graden (= 1g dwarsversnelling) en dat lijkt daarmee nog OK.

Groet, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Even dromen

Bericht door Melvivio »

Jeroen, ben jij toevallig bezig met zo'n dergelijke ombouw?
(we moeten echt een keer meeten, maar druk druk...) :oops:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Even dromen

Bericht door giuliettaevo »

Gewoon de 164 24v pomp behouden en de aanzuigbuis aanpassen is een stuk makkelijker. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: Even dromen

Bericht door Jerommeke66 »

Hallo Mel,

moeten we zeker doen, ombouw rijdt inmiddels rond (is die Savali 3.5 V6 op de rollenbank op youtube... :cool: )

Hallo Remco,

ja, klopt, is inderdaad makkelijker om de pijp om te lassen, hoewel je ook het voordeksel van het blok moet ombouwen (164 deksel past niet met de GTV6 oliepan) en dan aan de oliepan iets moet wegfrezen om de 164 pomp passend moet maken.
Ik heb wat moeite met lassen aan een olieaanzuigpijp, als die afbreekt, is de motor schroot, een kleine scheur of een gaatje is zelfs al voldoende om geen oliedruk meer te hebben, daarom durfde ik dat niet aan (heb daarmee slechte ervaringen opgedaan toen ik nog bij DAF op de motorenontwikkelingsafdeling werkte begin jaren '90).

Zo'n ombouw blijft een puzzle, er zijn zo veel dingen anders bij een 164 t.o.v. een GTV6 of 75.
Het blok is ca. 5 mm korter, de vliegwielbouten hebben andere draad (de 164 bouten zijn te kort voor het GTV6 vliegwiel, de GTV6 bouten passen niet vanwege de andere draad...), oliekanaal voor oliedrukzender moet geboord en getapt worden, alleen de korte zender past, want anders komt deze tegen de kop, onstekingsboring moet dichtgemaakt worden in cilinderkop (ik had een DIS, dus niet nodig), motorsteun moet aangepast worden (andere tapeinden, passtiften van oliefilter eruit), stift oliefilter moet eruit vervangen worden (164 aansluiting heeft een geen draad, die zit namelijk in de oliefiltersteun) startmotor past niet, GTV6 startmotorbracket past niet meer door het kortere motorblok, gaten van oliepan moeten deels geboord worden in het motorblok, kachelaansluiting achterop rechter kop moet afgeplugd worden, thermostaathuis moet voor omgebouwd worden (ik heb hierin ook de kachelaansluiting gemaakt, die bij een GTV6 achterop de linker kop zit), als je een 164 inlaatspruitstuk gebruikt moet deze aangepast worden m.b.t. gaskleppositie.
Ben vast en zeker nog wel het 1-en-ander vergeten... :wink:

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Even dromen

Bericht door giuliettaevo »

Been there,done that.. :wink: zowel met 24v als met 12v.

Wij hebben al zo vaak van die aanzuigbuizen omgelast dat ik me geen zorgen maak. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: Even dromen

Bericht door gtv1981 »

het was gewoon even dromen
wel leuk de reacties te lezen en wat bij te leren

nu weet ik in ieder geval dat het geen plug en play is en dat je niet gewoon de carterpan veranderen is met die van een 12klepper
gr sven
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Re: Even dromen

Bericht door maurizio »

Jerommeke66 schreef:Overigens is de hoogte van het 164 pomphuis iets lager dan dat van de GTV6, de aanzuigkorf komt daarmee iets hoger in het carter te staan, maar ik heb gekeken met een laag olieniveau onder een hoek van 45 graden (= 1g dwarsversnelling) en dat lijkt daarmee nog OK.
Ik weet niet of je die 1 [G] stelling zo mag nemen.
Met een beetje onderstel-setup en moderne banden trek je zijdelings meer dan 1 [G] .
Er is ook nog iets als massatraagheid vd vloeistof en wat met off-camber verkantingen in de weg.
Is het niet juist zo, dat de korf een relatief smalle spleet tov de bodem vd carter pan heeft.
Zodoende er zolang mogelijk een olie meniscus en dus olie aanvoer in tact blijft?
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: Even dromen

Bericht door Jerommeke66 »

maurizio schreef: Ik weet niet of je die 1 [G] stelling zo mag nemen.
Met een beetje onderstel-setup en moderne banden trek je zijdelings meer dan 1 [G] .
Er is ook nog iets als massatraagheid vd vloeistof en wat met off-camber verkantingen in de weg.
Is het niet juist zo, dat de korf een relatief smalle spleet tov de bodem vd carter pan heeft.
Zodoende er zolang mogelijk een olie meniscus en dus olie aanvoer in tact blijft?
Het is een richtwaarde die wij gebruiken bij het ontwerpen van alle nieuwe motoren, tenzij er andere eisen gesteld worden door de betreffende klant, sommige fabrikanten, meestal van sportwagens, hanteren inderdaad tot wel 1,3 G als eis, maar ook vele gaan niet verder dan 0,7 G.

Je kan inderdaad met de juiste banden, bijvoorbeeld (semi) slicks, meer dan 1 G halen, maar voor op de weg is dit veelal niet het geval.
De Alfa transaxles hebben zeker een redelijke wegligging, maar gisteren heb ik weer moeten vaststellen, dat die, vergeleken met een moderne auto, achterhaald is.
Ik heb eerst 130 km gereden met m'n 147 GTA met schroefset en Q2 dif, daarna 130 km met m'n GTV6 met RSR schokbrekers, dikke voor-stabi, dikke torsieveren, powerflex bussen bovenste draagarm, 105 castorkogels, Apex veren achter, SZ uniball in triangel, uniball watt-stelsel en sperdif.
Ik vind dat de GTA nog steeds stukken beter stuurt dan de GTV6, met al die toeters en bellen.

De traagheid van de olie is zeer gering, zeker op temperatuur. Het carter van de GTV6 is gelukkig zo gemaakt, dat de olie ook bij hoge dwarsversnellingen onderin het carter blijft (door de zakvorm en de vele slingerschotten), bij moderne motoren zit vaak ook nog een plaat onder de krukas die de olie zoveel mogelijk beneden moet houden en de olie die ronddraait met de krukas afscheidt via een paar sleuven (baffle plate).

Er is een optimum afstand tussen aanzuigkorf en carterbodem, die ligt ergens tussen de 7 en 10 mm, te groot is wel goed voor de aanstroming, maar niet voor de dwarsversnelling, te klein is slecht voor de aanstroming.
Zo'n plaat heb ik ook al eens gezien voor een GTV6, je kan deze ipv de pakking monteren.

Groet, Jeroen
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Even dromen

Bericht door Carbo »

Lijkt mij eenvoudiger om op een richtbank de hele voortraverse van de GTV6 aan te passen! Zie hier best wel wat mogelijkheden.

Mooi gespreksstof voor de meeting van volgende week :jumping:

en sturen is niet hoe hoge bochtsnelheid ik haal maar de beleving! en op die punten scoort de GTV6 niet 1 keer maar 10 keer beter dan de moderne varianten :wink: Het draaiy in mijn beleving niet om absolute snelheid maar om de beleving.......... en iedereen weet dat de boven de 4000 toeren snerp van de 2,5 busso on overtroffen is O:)

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: Even dromen

Bericht door Jerommeke66 »

Carbo schreef: en sturen is niet hoe hoge bochtsnelheid ik haal maar de beleving! en op die punten scoort de GTV6 niet 1 keer maar 10 keer beter dan de moderne varianten :wink: Het draaiy in mijn beleving niet om absolute snelheid maar om de beleving.......... en iedereen weet dat de boven de 4000 toeren snerp van de 2,5 busso on overtroffen is O:)
Dat ben ik helemaal met je eens Carl, vandaag weer een stuk met m'n GTV6 gereden, nadat ik de uitlaatspruitstukken ingetaped heb en een aantal hitteschilden heb gemaakt (wat wordt het heet met die spaghetti pijperij onder klep :schrik: )

Ik was gisteren met m'n jongste zoon even kijken bij de Hellendoornrally, tot grote teleurstelling van hem niet met de GTV6 want die was helaas nog niet klaar, ik vind altijd weer de oude manta's, escorts en de E30's leuk om te zien, wanneer ze met veel spektakel de hoek om gaan, niet snel, wel leuk, geheel in tegenstelling tot de WRC's en R5's (of de zelfs tamelijk vervelende EVO X-en).
Om die reden ga ik jaarlijks ook naar de Eifel historic Rally in Daun, met Groep B's en Groep 4 auto's.

Kwam vorig jaar overigens tijdens de Hellendoornrally nog een jongedame tegen met een GTV6, met een 24V V6, rolkooi en lexaan schuiframen.
Iemand van het forum?

Groet, Jeroen
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Even dromen

Bericht door GTV42.0 »

Is van Suzanne Goorden Jeroen.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
gtv tijntje
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:44
Locatie: Ommen

Re: Even dromen

Bericht door gtv tijntje »

http://www.alfaclub.nl/site/images/alfe ... /16206.jpg

Yup van suzan en martijn idd ,destijds gebouwd door per1yx ( zie topic hier op het forum )
Alfetta gtv6 GP "1984" gleigh
Alfa 75 3.0 Qv "1991" Sold
volvo v70 2.5 't lpg g3

Te huur Autoambulance Dagprijs € 25,-
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: Even dromen

Bericht door Jerommeke66 »

gtv tijntje schreef:http://www.alfaclub.nl/site/images/alfe ... /16206.jpg

Yup van suzan en martijn idd ,destijds gebouwd door per1yx ( zie topic hier op het forum )
dat is inderdaad de GTV6 die ik bedoel!
Staat overigens te koop: http://martijngoorden.nl/occassions/" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet, Jeroen
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Even dromen

Bericht door GTV42.0 »

Voor een goed bod wel, maar Martijn houd hem het liefst gewoon.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Plaats reactie