Nokkenassen

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Nokkenassen

Bericht door Beretta »

Kan iemand mij meer vertellen over de nokkenassen voor de Nord met nummer 105480320051 ?
Ik kan een set in perfecte staat kopen, maar ben niet zeker of die in combinatie met mijn geflowde cilinderkop de juiste keuze zijn!
Volgens mijn gegevens hebben deze 11,04mm lift.
In onderstaande quote wordt van een Autodelta nokkenas gesproken.

Kopen of niet kopen???????

Maurice

http://www.alfabb.com/bb/forums/727789-post77.html
I have a set of these in my car as well - part number 105480230051. They are most certainly NOT the same lobe profile as the more common 105480230001 cams, as I have a set of those as well and have compared them side by side. The 51 cams have substantially more lift. My theory is that at least some of these 51 cams are actually Autodelta GP1 cams, even though those are supposed to have a 115 prefix. My evidence is sketchy, but here it is:

Mine were installed in a used 2L Alfetta head, with a note attached that said "Autodelta cams". This was a fairly hot SPICA head, shaved, ported and polished with a port-matched SPICA intake manifold still attached. I'm quite sure that note was written by Mike Cantor, a former Alfa wrench from whom I bought an inventory of Alfa stuff.
I also got the green Competition parts catalog in the same lot, and next to the entry for the GP1 cams there were a number of notes written in the margin in Mike's handwriting - price, valve clearance settings, etc.

If anyone has the capability to profile one of these cams vs. a known GP1 cam and get a definitive answer I'll volunteer one of mine as the guinea pig. If you search for "Autodelta" and "GP1" there are a few different threads where I suggested this theory and was told that no, it's just a .01 cam with an extra oiling groove. I know that to be demonstrably false, but I can't tell you what they are for certain. All I can tell you that they're a lot of fun in a 2L with high-comp pistons and Webers.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Nokkenassen

Bericht door Beretta »

Iemand input?
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Nokkenassen

Bericht door Beretta »

De nokkenassen heb ik gekocht.
Met een openingshoek van 284° en 11,04mm lift lijkt mij dit een uiterst geschikte nokkenas voor straatgebruik.
De nokkenassen verkeren in nieuwstaat en de set kon ik echt niet laten liggen!

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
adjesalfa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 392
Lid geworden op: 14 jun 2006, 17:19

Re: Nokkenassen

Bericht door adjesalfa »

Groot gelijk deze liggen niet meer op elke straathoek.
Waar ze precies in geleverd zijn durf ik niet te zeggen, maar in de bertone 1600 veloce en de giulia ti super hebben ze veel geprobeerd om enkele pk's te winnen. Bijvoorbeeld een verlicht tussentandwiel...
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1516
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Nokkenassen

Bericht door stephen »

Klinkt mij ook als een mooi setje, 11mm 284gr, ga je vast geen spijt van krrijgen :jumping:

Al zou de inlaat voor het mooie nog naar 12mm kunnen voor een mooie sraatmotor.
Kop evt iets bewerken, zodat ook 12mm rond zou kunnen draaien, mocht je later toch nog wat meer willen :wink:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Nokkenassen

Bericht door Beretta »

Ziet er meer dan keurig uit!
1446123014865.jpg
1446123014866.jpg
1446123014867.jpg
Maurice
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Nokkenassen

Bericht door Beretta »

Stephen, dat is inderdaad een optie die nog open staat.
Dit is blijkbaar een zeer gezocht nokkenastype en inmiddels heb ik contact met iemand die er al een jaar vergeefs naar op zoek is.
Eventueel verkoop ik ze door en ga ik tot aanschaf van een set C&B over.
We zullen zien!

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1516
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Nokkenassen

Bericht door stephen »

12mm inlaat en 11mm uitlaat doet het ook wel hoor ;-) ook al heb ik zelf wel bollere 11mm, dacht iets van 300 gr.
en haal daarmee 170Pk en een vlakke koppelkromme mee, van iets van 198Nm, wel met nog wat aanpassingen, maar die lift hoogte kan dus goed werken

samen met die andere persoon die zoekt, een set 12mm scoren, en beide een leuke set maken :wink:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Nokkenassen

Bericht door Beretta »

Dat is inderdaad het idee Stephen!
Andere aanpassingen zijn allemaal gedaan: inlaatpoorten van 39 naar 46mm, 45mm Dellorto, uitlaatpoorten naar ? (weet niet meer, zie schema's Jim K), overgangen aangepast voor goede doorstroming, kortere klepgeleiders, lichter vliegwiel, enz. enz.
Alleen de HC zuigers moeten nog...

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Plaats reactie