Lasapparaat (& info)

Voor al je vragen over de carrosserie.
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Gefeliciteerd, en bak ze :lol:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Steven schreef:zeker weten! met name dat bedje kan ik toch echt iedereen aanraden!
Na jaren onder auto's gelegen te hebben opteer ik voor een brug. :cool:

Slapen onder de mooie trans-axle techniek, lijkt me dan wel weer cool. :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Vandaag dan eindelijk gelast!! Wel is waar niet aan de koets, maar wel op wat ander 'in de weg liggend' staal.....echt heel gaaf.

Echter komen er wat vreemde geluiden uit de gasfles (+reduceer ventiel) die ik niet hoorde toen ik het apparaat bij rustbuster kocht.

Ik doe het volgende:
1) Ik draai de knop van de gasfles zelf volledig open
2) Ik draai aan de knop van het reduceer ventiel, totdat de linker meter 6 bar aangeeft. (De linker meter geeft veel maar aan, rond de 150)
3)Ik schakel het lasapparaat aan met de instellingen van de stroomsterkte en draadaanvoer.

Als ik dan las, komen er een soort 'knijpende' (kan geen andere beschrijving verzinnen) geluiden uit de fles of uit het ventiel.

Doe ik iets heel gevaarlijks? Hoort dat zo in den beginne?

Aub jullie advies.

Ciao
steven
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Hallo Steven,

Ik heb een Cebora en volgens mij doe je niets verkeerd. De linker meter geeft de resthoeveelheid gas aan. Bij mij geeft hij geen geluiden vanuit ht reduceerventiel. Ik zou in ieder geval Rustbuster (aardige lui) even contacten.

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Hoi Carl, het gaat idd om een cebora bravo van rustbuster. Ik meen te zien dat je aan de lasmachine zelf niets kan instellen vwb de gasstroom, correct?

tja, ik had ook het idee het in de juiste volgorde te doen met de juiste waarden. De linker meter geeft dacht ik de gereduceerde druk aan, die dacht altijd op 6 bar moet staan. De rechter meter zou idd de vulgraad van de fles moeten aangeven.

Nu je dit toch leest: Van rustbuster heb ik bij aankoop een A4'tje gekregen met richtlijnen voor stroomsterkte en draadsnelheid...dat ben ik echter kwijt. Heb jij dit nog?

Adios
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

De ene meter is idd de reduceer druk, ik let eigenlijk nooit op welke waarde die staat maar is dat niet 2 tot 4 bar?
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

idd 6 bar is te hoog, het gas is alleen voor af te schermen.
Bij mij staat hij ook zo rond de 2 bar.
Gewoon wat proefbakken op wat losse plaat.
Ook even div. stroomstanden proberen met draadsnelheid zo kom er wel achter wat het beste gaat.
Je hoort het trouwens ook goed aan het lasgeluid.
Ik heb wel de ervaring dat de plaat goed schoon geflext moet zijn voor de beste resultaten.

Suc6 ermee :wink:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

hoi,

thanks voor jullie tips, ik zal het idd eens proberen met een lagere gasdruk. Ik zal morgen ook rustbuster even bellen, waren idd zeer attente lui.

groet
steven
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Steven schreef:Vandaag dan eindelijk gelast!! Wel is waar niet aan de koets, maar wel op wat ander 'in de weg liggend' staal.....echt heel gaaf.

Echter komen er wat vreemde geluiden uit de gasfles (+reduceer ventiel) die ik niet hoorde toen ik het apparaat bij rustbuster kocht.

Ik doe het volgende:
1) Ik draai de knop van de gasfles zelf volledig open
2) Ik draai aan de knop van het reduceer ventiel, totdat de linker meter 6 bar aangeeft. (De linker meter geeft veel maar aan, rond de 150)
3)Ik schakel het lasapparaat aan met de instellingen van de stroomsterkte en draadaanvoer.

Als ik dan las, komen er een soort 'knijpende' (kan geen andere beschrijving verzinnen) geluiden uit de fles of uit het ventiel.

Doe ik iets heel gevaarlijks? Hoort dat zo in den beginne?

Aub jullie advies.

Ciao
steven
Net contact gehad met rustbuster. De linker meter geeft de volumestroom van gas aan in liters per minuut en die moet op 6 staan. Het geluid kon wel eens van het reduceerventiel komen icm met de kou.

Blijkbaar toch alles goed ingesteld.
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Bericht door maurizio »

Ik heb zo'n flow buisje wat je rechtstreeks op het mondstuk zet.
En stel de flow altijd in zo rond de ~10 L/min bij een 1mm draad.
Oftwel 10x de draad diameter als vuistregel.
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Net ff gecheckt, hij staat op 2.5 bar.
Wat dat in L/min is :?
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Steven,

Ik heb het A4 je in pdf formaat! Hier staan de basis instellingen op.

Gr,
Carl
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Bericht door maurizio »

GTV schreef:Net ff gecheckt, hij staat op 2.5 bar.
Wat dat in L/min is :?
Is lastig om te rekenen naar L/min.
Hangt namelijk af van slang lengte + diameter + restricties overal in de leiding/klep, toorts inwendige dia etc.
Daarom is zo'n flowbuisje een uitkomst, krijg je geen punthoofd van ;-) ...rechtstreeks meten waar je de juiste waarde wil hebben. Dus aan de toorts.
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Maakt niet uit, het ding bakt en braad perfect :lol:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

hier ook even gekeken op het werk, 2,8 bar.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Ciao,

Bedankt voor jullie tips. Ik heb gisteren nog contact gehad en wat basisinstellingen door gekregen (Carl: bedankt voor je email!)

Moet toch zeggen dat het geluid uit het reduceerventiel me niet lekker zit :?

Zodra ik een mooi resultaat heb, laat ik jullie dat uiteraard weten! Grazie

Steven
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Zo, de eerste ervaringen op een rij met het lassen (welliswaar aan de kofferbak van een saab 900 :oops: ) - Fotos komen.

- ik heb 0,75mm plaat gebruikt om delen te maken. Onontbeerlijk is een goede kniptang met aftekenpen om de te bewerken delen uit de grote plaat te halen. Mijn ervaring is dat 0.75mm zich gemakkelijk laat vervormen op mijn aambeeld met een bijbehorende plaatwerkhamer. Erg leuk om dat te doen, de voldoening bij een enigzins passend stuk is enorm! :cool: Gevolg is wel dat de randen waar je het kromt heel dun worden en zich zeeer moeilijk laten lassen -je gaat er zo doorheen. Is opzich allemaal logisch, had het van te voren alleen echt niet bedacht. Les 1.

- De klus heb ik de laatste paar dagen uitgevoerd, dus bij een gemiddelde temperatuur van -1°C. Ik had in sommige gevallen moeite om de eerste boog te trekken, ik weet niet of dat nu komt door de temperatuur, mijn gebruikte lasvaste grondverf van Spieshecker, of de lengte van de uitstekende draad van de toorts zelf. Ik las met een cebora bravo op stand 1 (ik dacht 28Amp.) Iemand hier tips/ervaringen met de lengte van het uitstekende stuk draad uit de toorts? :roll:

- Via verslagen van anderen de taktiek opgepikt om de in te lassen delen eerst met propjes vast te zetten om het geheel naderhand door te lassen. Dit werkt opzich heel goed. Om het deel beter te kunnen positioneren, om dan met de linkerhand de toorts beter te kunnen geleiden, heb ik een lasmagneet gekocht. Verrekte handing en bij deze een enorme aanrader :!:

- Het aflassen zelf: in principe ben ik staat geweest mooie rupsen te produceren van ca. 2cm lang. Zo kwam er niet te veel hitte in het materiaal en bij een geslaagde rups zat het deel goed vast, hebben is houden was het devies :cool:

- Uiteraard her en der door het deel heen gelast :cry: maar ik had ook zeker niet verwacht dat het in een keer goed zou gaan. Tja, open laten kan nu eenmaal niet dus heb ik een potje Motip 2K alu plamuur gekocht en daar de gaatjes netjes mee afgestreken. Waarschijnlijk ziet het eruit alsof het is dicht geplamuurd, maar het kan er altijd nog af :razz:

Al met al ben ik best tevreden en mijn vriendin zeker. De meeste tijd zit ongetwijfeld in het vormen van het in te lassen deel, dan het pasmaken en als laatste het inlassen. De fustratie van het verne*ken van een op maat gemaakt deel is mij gelukkig bespaart gebleven :blue_cool:

Geeft een goede hoop voor het laswerk aan de bella zelf candel.gif

Adios
Steven
jeroen75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 382
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:30
Locatie: Ede

Bericht door jeroen75 »

:thumbs:
goed om te lezen!
Ik ga ook maar eens de markt afstruinen naar een lasapparaat, alleen om €500 in een keer af te tikken houdt me nog een beetje tegen :cry:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Leuk verhaal dit en een eerste opsteker voordat je aan je bella begint!
Was de Saab van de vriendin :shock:

Wellicht dat je toch met te hoge stroom hebt gelast EN het plaatwerk plaatselijk te dun is geweest (te veel draad toegevoegd?)
Als je al plekken hebt die zich minder makkelijk laten lassen (door vervuiling) ga je op andere plekken makkelijker er doorheen.

Gewoon nog ff lekker oefenen op die saab :cool:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Klinkt allemaal goed.
Het door de plaat heen lassen voorkom je denk ik niet snel.
Autoplaat is gewoon erg dun. De echte lassers hebben misschien wel oplossingen.
Ik heb al veel gelast in mijn leven maar nooit voor geleerd, gewoon veel oefenenen en beetje klooien met de instellingen.

Maar wat is een lasmagneet? klinkt handig maar hoe ziet er dat uit? :oops:
Transaxle loos!
Plaats reactie