Lasapparaat (& info)

Voor al je vragen over de carrosserie.
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Bericht door 8C »

Dat van die lasmagneet ben ik ook heel benieuwd naar!!!

Gr Jan
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Ciao, ja de saab was zeker een oefen'schaapje' :razz:


Ik heb fotos gemaakt van het project en die zal ik vanavond proberen te posten. De magneet; stel je voor je moet een vierkant plaatje in een vierkant gat lassen. Hoe zorg je nu dat die plaat netjes op zijn plek blijft terwijl jij met bertolli dat ding dichtbakt? Je kan dan gewoon een magneet gebruiken die op rand van beide plaatdelen zet om de boel te fixeren. Onderstaand een voobeeld.

Afbeelding

groet
steven
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Bericht door 8C »

Helemaal duidelijk!

Lijkt me erg handig.

gr Jan
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Idd duidelijk en handig hulpmiddel.

Ik had het nog nooit gezien! weer wat geleerd. :cool:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Zo onderstaand de fotos:

Onderstaand zie je het probleem. In eerste instantie leek me het makkelijk, maar tijds het pasmaken van het deel bleek het toch best pittig. Dit kwam dan door de meerdere rondingen waar dit deel in moest.
Afbeelding

De lasmagneet (deze kleine versie is van Teng Tools ±€9) in actie. Je ziet hier de grove delen welke in de lasvaste grondverf van spieshecker staan. Ik heb dat hier op het forum bij iemand (uit belgie) gezien, weet alleen niet meer bij wie :roll:. Voor delen wlke je helemaal pasklaar moet maken is het toch niet al te praktisch om de lasvaste grondverf te gebruiken. In de meeste gevallen wil je een klus(je) in een middag doen en om dan het deel gehel pas te maken en dan nog een te wachte totdat de verf droog is, ik weet het niet. En het leek erop dat bij de laagste lasstand (±28Amp) het apparaat toch moeite heeft om de eerste boog te trekken., maar dat kan ook aan andere dingen liggen.
Afbeelding

Work in Progress (so far so good...)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor het lassen van dun (0,8mm) plaatwerk adviseert rustbuster de laagste stand en dat is bij mijn cebora bravo 28 ampere. De draad snelheid moest op stand 3 van de 10. Opzicht heb ik hier goede resultaten mee geboekt. Als ik door het plaatwerk lastte dan was dikwijls de oorzaak dat de plaatdelen niet mooi aansloten. Ik heb trouwens gelast met 0,6 mm draad, leek me ok toch?

groet,
steven
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Je plaat lijkt eigenlijk iets te klein? Op het plaatwerk van de auto zie ik nog heel veel roest kraters, of komt het door de foto?
Op roest is moeilijk te lassen en het plaatwerk van de auto zal daar ook veel dunner zijn. Dat zou kunnen verklaren waarom je gaten krijgt met het lassen.
En ach hoe belangrijk is het eigenlijk voor een saab. :twisted:

En die doek in de vulpijp, je wil van de saab af?
:jumping:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

GTV4 heeft daar wel een goed punt :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Hi, ja het plaatwerk was idd nogal geroest daar, maar ik wilde het erin te lassen stuk niet al te groot maken. Daarom heb ik de pitten maar geaccepteerd. Maar idd, goed punt!

Mijn vriendin wil zeker niet van de saab af, speciaal gezien dat ding net weer rijdt en zij het een heerlijk auto vindt.....ieder zijn mening :wink:

Wees niet bang, de tank met alle aansluitingen is verwijderd van de auto en alles was afgeplakt. Geen bom in de voortuin dus!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ziet er verder wel netje uit Steven :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Voor APK laswerk is het gewoon netjes en een leuk oefen project.
Maar je kunt het al zien aan de lasproppen op het binnenscherm, die zijn gewoon keurig. :thumbs: Daar is gezond materiaal waar je op gelast hebt.
Dus het ligt niet aan jou las kunsten of instellingen van het app dat sommige proppen minder mooi zijn.

Vroeger gebruikte wij in de werkplaats een speciale lasdraad gevuld met ............ daarmee kon je dus beter over roest heen lassen.
Dat was in de tijd dat APK net uitgevonden was en zo'n beetje 50% van de auto's voor de keuring gelast werden.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Ik zal dit topic gebruiken tis tenslotte ook info over een las app.

Vandaag dus ook 1 gekocht. Ook gekeken voor de Cebora en soort gelijke app.
Toch heb ik gekozen voor een lichter app maar vooral kleiner de Fimer 1305.
Gezien mijn kleine garage behuizing was eigenlijk de afmeting doorslaggevend, natuurlijk wel na een proeflas. Ook is dit app handig om even mee te nemen naar mijn opslag schuur als dat eens nodig is.
Dit last ook perfect en is zeer geschikt voor plaatwerk, voor echt zwaarder werk zou de Cebobo natuurlijk een betere keus zijn.
Wel heb ik gekozen voor een 10 ltr fles en om de externe draadrol te gebruiken. (intern gaat tot 0,9mtr rollen, eventueel ook nog gas gevuld)
Zoals ik deze set heb samengesteld is ie iets goedkoper dan de Cebora.

http://www.fimer.com/Prodotto.aspx?id=36
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Wat leuk! Andere omstandigheden vragen natuurlijk om andere oplossingen, cool dat je m gekocht hebt. Heb je ook een automatisch dimmende helm gekocht? Vind ik z'n geld meer dan waard.

Als ik op de site kijk, dan zie ik dat de begin stroom 45 Amp. is. Is dat niet wat aan de hoge kant, vooral voor 0,8 plaat?

natuurlijk fotos van je eerste braadwerkje!

succes,steven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Wat nou creditcrisis :mrgreen:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

crisis ja.....te weinig alfetta's :shock:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Fetta schreef:crisis ja.....te weinig alfetta's :shock:


:blue_lol: yeah right!!!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

awwe bak & braad beren :cool:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Steven schreef:Wat leuk! Andere omstandigheden vragen natuurlijk om andere oplossingen, cool dat je m gekocht hebt. Heb je ook een automatisch dimmende helm gekocht? Vind ik z'n geld meer dan waard.

Als ik op de site kijk, dan zie ik dat de begin stroom 45 Amp. is. Is dat niet wat aan de hoge kant, vooral voor 0,8 plaat?

natuurlijk fotos van je eerste braadwerkje!

succes,steven
Die 45 Amp is idd nog even afwachten hoe dat gaat, op nieuwe plaat 0,8mm is dat geen probleem maar wel als je al wat aangetast ijzer probeert te lassen.

Een zelf dimmende laskap heb ik niet gekocht, nooit gehad en red mij meestal goed met een standaard kap. Maar ik geloof wel dat zo'n kap goed werkt. (ik wil geen creditcrissis veroorzaken, voor deze week is de koek op :wink: )
Over een paar weken zal ik wel het eerste braadwerk hebben op de Alfetta. Bij Rustbuster wil ik nog wel een tin set bestellen voor de afwerking, nooit mee gewerkt en ga dat eens proberen. (plamuren is ook niet mijn sterkste kant) :shock:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

vertinnen is lachen de eerste keer. Tenminste bij mij. 98% tin ligt op je voeten/in je schoenen/op de kat ipv op het spatbord :blue_lol:

ik vond het moeilijk
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Fetta schreef:vertinnen is lachen de eerste keer. Tenminste bij mij. 98% tin ligt op je voeten/in je schoenen/op de kat ipv op het spatbord :blue_lol:

ik vond het moeilijk
Binnenkort weet ik het, lijkt mij wel een mooie en goede oplossing voor het strak maken.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

van dat vertinnen moet je zeker fotos maken, ik heb daar wel wat van gezien, maar nooit in het echt.

Ik heb toch mijn twijfels bij die 45A. Dat komt denk namelijk wel een beetje overeen met iets minder dan mijn tweede stand en dat ging toch vrij hard met 0,6 mm draad op 0,8mm plaat. Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.

succes met bakken trouwens :!:
Plaats reactie