Rokende motor GTV6
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7898
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Rokende motor GTV6
Hallo allen.
Ik heb een probleempje. Sinds een aantal weken begint mijn GTV6 weer te roken. Ik weet niet hoe en wat, maar is erg vervelend. En aangezien ik erg veel geld heb uitgegeven om dit klaar te krijgen een paar jaar geleden baal ik er erg van. Sinds dit is gedaan is er denk ik een 5000km mee gereden.
Wat er gedaan is, is het volgende. De kleprubbers van de uitlaatpoorten waren hard geworden. Deze zijn vervangen. De klepgeleiders zijn ook vervangen en volgens het revisiebedrijf zagen de koppen er verder zeer mooi uit. Henk C. die dit allemaal heeft gedaan gaf aan dat de cilinderbussen er nog echt top uitzagen. Er is 1 klep opnieuw ingeslepen. Sinds dien dus een 5000km gereden denk ik, maar kan er ook 1000 meer zijn. Dit weet ik zo niet exact.
Ook heb ik een paar berichten rond gestuurd met dit verhaal en krijg verschillende reacties. De één meld dat het de schraapveren zijn, de ander dat het toch in de koppen kan zitten. Ik wil binnenkort even bij een bedrijf langs om informatie te verkrijgen. We hebben al wel de compressie gemeten. Op 5 cilinders was dit 12 bar en op 1 cilinder iets minder, maar boven de 11 bar.
Groet Jeroen
Ik heb een probleempje. Sinds een aantal weken begint mijn GTV6 weer te roken. Ik weet niet hoe en wat, maar is erg vervelend. En aangezien ik erg veel geld heb uitgegeven om dit klaar te krijgen een paar jaar geleden baal ik er erg van. Sinds dit is gedaan is er denk ik een 5000km mee gereden.
Wat er gedaan is, is het volgende. De kleprubbers van de uitlaatpoorten waren hard geworden. Deze zijn vervangen. De klepgeleiders zijn ook vervangen en volgens het revisiebedrijf zagen de koppen er verder zeer mooi uit. Henk C. die dit allemaal heeft gedaan gaf aan dat de cilinderbussen er nog echt top uitzagen. Er is 1 klep opnieuw ingeslepen. Sinds dien dus een 5000km gereden denk ik, maar kan er ook 1000 meer zijn. Dit weet ik zo niet exact.
Ook heb ik een paar berichten rond gestuurd met dit verhaal en krijg verschillende reacties. De één meld dat het de schraapveren zijn, de ander dat het toch in de koppen kan zitten. Ik wil binnenkort even bij een bedrijf langs om informatie te verkrijgen. We hebben al wel de compressie gemeten. Op 5 cilinders was dit 12 bar en op 1 cilinder iets minder, maar boven de 11 bar.
Groet Jeroen
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- Klaas
- Alfetta Membro
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:58
- Locatie: Piershil
Re: Rokende motor GTV6
Hoi Jeroen,
Vervelend dat de motor zo snel weer is gaan roken. Ik lees dat uitlaatklep rubbers vervangen zijn, ik neem aan dat dan de inlaatklep rubbers dan ook vervangen zijn. Het roken van de motor zal eerder door de inlaat dan door de uitlaat komen. En een goede compressie zegt niet alles over de toestand van de schraapveren. maar wanneer gaat de motor roken tijdens het rijden of wanneer je je gas los laat bij snelheid en dan weer gas geef? Olie verbruik hoeveel?
Gr. Klaas
Vervelend dat de motor zo snel weer is gaan roken. Ik lees dat uitlaatklep rubbers vervangen zijn, ik neem aan dat dan de inlaatklep rubbers dan ook vervangen zijn. Het roken van de motor zal eerder door de inlaat dan door de uitlaat komen. En een goede compressie zegt niet alles over de toestand van de schraapveren. maar wanneer gaat de motor roken tijdens het rijden of wanneer je je gas los laat bij snelheid en dan weer gas geef? Olie verbruik hoeveel?
Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7898
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Rokende motor GTV6
Hij rookt vooral bij het overschakelen als ik flink accelereer en gas los en er weer op dus volgens mij.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7898
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Rokende motor GTV6
Ook waren de bougies zeer zwart bij controle voor de compressietest
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: Rokende motor GTV6
Hoi Jeroen,
heb je de carter- en kleppendeksel ventilatie en al eens bekeken?
Soms is het zo dat er geen mechanische oorzaak voor wat betreft zuiger/bussen en cilinderkop is , maar dat via carterontluchting of kleppendekselontluchting olie in de verbrandingsruimte gezogen wordt. (ik weet verder niet hoe dit bij de GTV6 technisch opgelost is)
Maurice
heb je de carter- en kleppendeksel ventilatie en al eens bekeken?
Soms is het zo dat er geen mechanische oorzaak voor wat betreft zuiger/bussen en cilinderkop is , maar dat via carterontluchting of kleppendekselontluchting olie in de verbrandingsruimte gezogen wordt. (ik weet verder niet hoe dit bij de GTV6 technisch opgelost is)
Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
- Klaas
- Alfetta Membro
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:58
- Locatie: Piershil
Re: Rokende motor GTV6
Inderdaad carterontluchting is goed mogelijk.
Gr. Klaas
Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:36
Re: Rokende motor GTV6
Zou leuk zijn als carterdamp of carterdruk de oorzaak is.
Het is in ieder geval eenvoudig en goedkoop te testen.
Carteronluchting met stuk slang afvoeren naar fles op blik ergens in de motorruimte. Kan gewoon tyraps en ducttape voor de test.
Aanzuig uit carterontluching op de inlaat afdichten, kan voor alleen test ook wel met ducttape en tyrap.
FF stukje zo rijden en je bent een stuk wijzer.
Zo mooi zijn als het helpt.
Waren alle bougies zwart? Of 1, of een paar?
Zwart en droog? (roet)
Of zwart en klef? (olie)
En wat Klaas ook al vroeg, inlaatrubbers en inlaatklepgeleiders ook vervangen?
Wat ook nog een simpel testje is, met draaiende motor olievuldop los halen. Als carterontluchting goed werkt gaat de motor harder lopen omdat deze nu extra lucht aanzuigt via de olie vulopening en de carterontluchting.
Gr
DJ
Het is in ieder geval eenvoudig en goedkoop te testen.
Carteronluchting met stuk slang afvoeren naar fles op blik ergens in de motorruimte. Kan gewoon tyraps en ducttape voor de test.
Aanzuig uit carterontluching op de inlaat afdichten, kan voor alleen test ook wel met ducttape en tyrap.
FF stukje zo rijden en je bent een stuk wijzer.
Zo mooi zijn als het helpt.
Waren alle bougies zwart? Of 1, of een paar?
Zwart en droog? (roet)
Of zwart en klef? (olie)
En wat Klaas ook al vroeg, inlaatrubbers en inlaatklepgeleiders ook vervangen?
Wat ook nog een simpel testje is, met draaiende motor olievuldop los halen. Als carterontluchting goed werkt gaat de motor harder lopen omdat deze nu extra lucht aanzuigt via de olie vulopening en de carterontluchting.
Gr
DJ
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7898
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Rokende motor GTV6
Bedankt Dirk Jan.
Bougies waren allemaal zwart en droog. Inlaatrubbers en inlaatklepgeleiders zou ik even na moeten vragen.
De rest ga ik snel eens proberen. Bedankt heren.
Bougies waren allemaal zwart en droog. Inlaatrubbers en inlaatklepgeleiders zou ik even na moeten vragen.
De rest ga ik snel eens proberen. Bedankt heren.

Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:36
Re: Rokende motor GTV6
Al iets wijzer geworden?
Het is nog steeds prachtig herfstweer om (proef) te rijden met de gtv.
Gr
DJ
Het is nog steeds prachtig herfstweer om (proef) te rijden met de gtv.
Gr
DJ
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7898
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Rokende motor GTV6
Ik ben al in geen weken meer bij de GTV geweest spijtig genoeg. Te druk en de vrouw moet vaak s’avonds werken de laatste tijd. Hoop volgende week weer eens heen te kunnen.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)