taxeren
- Klaas
- Alfetta Membro
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:58
- Locatie: Piershil
taxeren
Wie heeft ervaring met het laten taxeren van zijn Alfa ? Nu ik iedere keer bezig ben met het verbeteren van mijn auto gaat er ongemerkt toch wel wat (veel) euro's inzitten. Als er een keer schade aan de auto komt (wat ik niet hoopt) wil ik geen discussie of de waarde hiervan. Iemand met tips ?
Gr. Klaas
Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
- Klaas
- Alfetta Membro
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:58
- Locatie: Piershil
Re: taxeren
Bedoel natuurlijk over de waarde van de auto
Gr. Klaas

Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: taxeren
Hoi Klaas,
gewoon gebruik maken van een erkende taxateur is voldoende, bijv.:
https://fehac.nl/taxateurs-overzicht/
gewoon gebruik maken van een erkende taxateur is voldoende, bijv.:
https://fehac.nl/taxateurs-overzicht/
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
- Klaas
- Alfetta Membro
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:58
- Locatie: Piershil
Re: taxeren
de lijst maar eens gaan doornemen 

Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: taxeren
Taxeren (in combinatie met een all risk verzekering) is bij klassieke auto's zeker de moeite waard.
Binnen Alfa land ervaring met Rietveld taxaties, die het altijd netjes gedaan heeft.
Habraken Taxaties zal vast wel normale klassiekers goed schatten, al vond ik dat die mijn gemodificeerde Gtv6 laag schatten.
Steijn Sportscar Taxaties zijn echt toppers. Mooie map, mooie foto's en ze komen binnenkort weer eens.
Je kan ook tips krijgen, om bijvoorbeeld enkele kleine dingen uit te laten voeren die invloed hebben op de waarde.
Mijn advies, doen. Bij relatief lichte plaatwerk schade heb je er al profijt van.
Binnen Alfa land ervaring met Rietveld taxaties, die het altijd netjes gedaan heeft.
Habraken Taxaties zal vast wel normale klassiekers goed schatten, al vond ik dat die mijn gemodificeerde Gtv6 laag schatten.
Steijn Sportscar Taxaties zijn echt toppers. Mooie map, mooie foto's en ze komen binnenkort weer eens.
Je kan ook tips krijgen, om bijvoorbeeld enkele kleine dingen uit te laten voeren die invloed hebben op de waarde.
Mijn advies, doen. Bij relatief lichte plaatwerk schade heb je er al profijt van.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: taxeren
Moet ik met mijn giulia ook nog doen.
Ben wel benieuwd hoe ze daar een marktconforme prijs aan willen hangen. Is geen eerlijk vergelijkingsmateriaal voor.
Herbouwwaarde zou ook kunnen blijkbaar maar daar kun je wel eens van schrikken, dan tellen ze de investering in materiaal en uren om de auto zo te krijgen. Ga maar eens schatten hoeveel uur er in mijn ombouw zit, waar alles aangepast of zelf gemaakt is.. Dat tikt aardig aan.
Ben wel benieuwd hoe ze daar een marktconforme prijs aan willen hangen. Is geen eerlijk vergelijkingsmateriaal voor.

Herbouwwaarde zou ook kunnen blijkbaar maar daar kun je wel eens van schrikken, dan tellen ze de investering in materiaal en uren om de auto zo te krijgen. Ga maar eens schatten hoeveel uur er in mijn ombouw zit, waar alles aangepast of zelf gemaakt is.. Dat tikt aardig aan.

Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- Klaas
- Alfetta Membro
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 26 mei 2015, 21:58
- Locatie: Piershil
Re: taxeren
Ja Remco de Giulia van jou taxeren zal wel een dingetje zijn. Maar taxeren naar herbouwwaarde dan betaal je er ook premie er na. De Alfetta en de Spider zijn respectievelijk getaxeerd op 10.000 € en 15.000 € daar ben ik tevreden mee en is de premie betaalbaar.
Gr. Klaas
Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: taxeren
Dat is inderdaad het nadeel.
Maar ik wil hem eerst goed klaar hebben voor ik daar over na ga denken. Tot die tijd rij ik er gewoon zo mee.
Zit bij mij voornamelijk veel tijd in, geld valt zat mee.
Maar ik wil hem eerst goed klaar hebben voor ik daar over na ga denken. Tot die tijd rij ik er gewoon zo mee.
Zit bij mij voornamelijk veel tijd in, geld valt zat mee.

Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: taxeren
Dat zou een taxateur toch goed moeten kunnen schatten. Zeker niet iedereen kan dit. Arbeidstarief van €55,- ex btw per uur is niet buitensporig als de verzekering dit bij een bedrijf uit zou moeten besteden in het geval van herstel. Zeg voor de taxatie, dat jij als ervaren freelancer dit voor €35,- ex btw per uur gedaan hebt en zorg voor een overzicht / schatting van je uren. 500 uur ben je makkelijk verder en dan heb je nog de motor, bak, interieur. Kom je toch al op een aardig bedrag uit volgens mij.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 17:22
- Locatie: alkmaar
Re: taxeren
Maar je hoeft toch geen allrisk verzekering te nemen? Ik bedoel het gaat er toch om dat je kan aantonen wat je auto waard is? (bij schade veroorzaakt door een ander.)
Uiteraard kan ik ook een schade/ ongeval veroorzaken, maar ik denk dat de kans dat dat gebeurt vele malen kleiner is dan de kans dat bijvoorbeeld een gehaaste lease rijder de veroorzaker is. Oftewel..ik taxeer mijn wagen niet voor de allrisk...want die heb ik niet, maar puur voor de aantoonbare waarde
Of zie ik wat over het hoofd?
Uiteraard kan ik ook een schade/ ongeval veroorzaken, maar ik denk dat de kans dat dat gebeurt vele malen kleiner is dan de kans dat bijvoorbeeld een gehaaste lease rijder de veroorzaker is. Oftewel..ik taxeer mijn wagen niet voor de allrisk...want die heb ik niet, maar puur voor de aantoonbare waarde
Of zie ik wat over het hoofd?
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: taxeren
Je ziet niks over het hoofd.
Een taxatie dient om in geval van schade de oorspronkelijke waarde in een afgebakend tijdvenster voor het ontstaan van de schade vast te stellen.
Daarom is een taxatie in veel gevallen 3 jaar geldig, daar kan echter ook van afgeweken worden.
Oudere taxaties worden over het algemeen niet geaccepteerd, uiteraard omdat er in de tussentijd veel negatief waardeverlies kan zijn door bijvoorbeeld verwaarlozing.
Het taxatierapport ondersteund dan ook de oorspronkelijke waarde van voor de schade, en daarbij maakt het niet uit of het om een WA, deelcasco of volledig casco (all risk) verzekering gaat. Die onderscheiden zich alleen in het feit of alleen schade veroorzaakt door derden, of ook zelf veroorzaakte schade gedekt wordt.
Je hoeft dus geen all risk verzekering te nemen omdat je auto getaxeerd is, omgekeerd is dit echter normaal gezien wel het geval:
om je oldtimer all risk te verzekeren heb je een door de verzekeringsmaatschappij geaccepteerd taxatierapport nodig.
De taxatiewaarde dient als grondslag voor de schadeclaim, net als bij een normale auto de dagwaarde.
Is het schadebedrag minder dan de taxatiewaarde, wordt tot reparatie overgegaan. Is het schadebedrag hoger dan de taxatiewaarde, is de taxatiewaarde minus de restwaarde het maximale bedrag dat uitgekeerd wordt. In dat geval kun je de schade wel laten repareren, maar zul je het verschil tussen het daadwerkelijke schadebedrag en de taxatiewaarde moeten bijpassen.
De afwikkeling van een schadeclaim verschilt dan ook nog afhankelijk van type dekking.
Is er schade door derden ontstaan en wordt ook door die derde de schade uitgekeerd, hoef je de schade niet te repareren en kun je met het geld doen wat je wil.
Heb je een all risk verzekering en keert je eigen verzekering aan jou uit, zonder dat de schade op derden verhaald kan worden, moet je de schade ook daadwerkelijk laten repareren (uitgezonderd het geval schade > taxatiewaarde).
Een taxatie dient om in geval van schade de oorspronkelijke waarde in een afgebakend tijdvenster voor het ontstaan van de schade vast te stellen.
Daarom is een taxatie in veel gevallen 3 jaar geldig, daar kan echter ook van afgeweken worden.
Oudere taxaties worden over het algemeen niet geaccepteerd, uiteraard omdat er in de tussentijd veel negatief waardeverlies kan zijn door bijvoorbeeld verwaarlozing.
Het taxatierapport ondersteund dan ook de oorspronkelijke waarde van voor de schade, en daarbij maakt het niet uit of het om een WA, deelcasco of volledig casco (all risk) verzekering gaat. Die onderscheiden zich alleen in het feit of alleen schade veroorzaakt door derden, of ook zelf veroorzaakte schade gedekt wordt.
Je hoeft dus geen all risk verzekering te nemen omdat je auto getaxeerd is, omgekeerd is dit echter normaal gezien wel het geval:
om je oldtimer all risk te verzekeren heb je een door de verzekeringsmaatschappij geaccepteerd taxatierapport nodig.
De taxatiewaarde dient als grondslag voor de schadeclaim, net als bij een normale auto de dagwaarde.
Is het schadebedrag minder dan de taxatiewaarde, wordt tot reparatie overgegaan. Is het schadebedrag hoger dan de taxatiewaarde, is de taxatiewaarde minus de restwaarde het maximale bedrag dat uitgekeerd wordt. In dat geval kun je de schade wel laten repareren, maar zul je het verschil tussen het daadwerkelijke schadebedrag en de taxatiewaarde moeten bijpassen.
De afwikkeling van een schadeclaim verschilt dan ook nog afhankelijk van type dekking.
Is er schade door derden ontstaan en wordt ook door die derde de schade uitgekeerd, hoef je de schade niet te repareren en kun je met het geld doen wat je wil.
Heb je een all risk verzekering en keert je eigen verzekering aan jou uit, zonder dat de schade op derden verhaald kan worden, moet je de schade ook daadwerkelijk laten repareren (uitgezonderd het geval schade > taxatiewaarde).
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015