Roest werende (grondverf)middelen

Voor al je vragen over de carrosserie.
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Bericht door kareltjeknetter »

ZINKFOSFAATPRIMER
-squadragrunn-
carry on waywards......
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Dus Sikkens zinkfosfaat primer?
In wat voor hoeveelheden wordt dit verkocht, m.a.w. wat is de kleinste verpakking?? (om het eerst eens uit te proberen..!).

Googelen leverd niets op....??
Giulia Bianca
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jan 2008, 22:15
Locatie: Lommel Belgie

Bericht door Giulia Bianca »

Iemand ervaring met POR15 ?, maatje van me zweert erbij en denk eraan om dit voor mijn volgend project te gaan gebruiken
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

primer

Bericht door pe1ryx »

sikkens 525 primer(washprimer)...maar let op...laagdikte moet!!40 mu zijn(minimaal),na primer de lasnaad kitten!!!is altijd erg poreus,dan bij voorkeur met een 2k filler laagdikte vergroten..

dit is enkel bedoeld voor de niet zichtbare plekken zoals binnenkanten ed...

voor zicht werk gebruik je een epoxy primer(isocyanaat hardend)

let op epoxy niet over een washprimer heen...zoals de genoemde 525 ...onthechting zal het gevolg zijn...


de plaatsen die geplamuurd moeten worden bij voorkeur eerst in de epoxy zetten(meestal zeggen ze op kaal staal plamuren),dit omdat plamuur vochtabsorberend is en bij grove krassen dus een brug opent naar kaal metaal wat onder de plamuur zit...
indien in epoxy zal ook al komt er vocht de epoxy toch lange tijd roest zal weren.


groetjes Rob,spuiter :grin:
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Sikkens Redox EP primer lijkt me wel wat.

www.sikkens.be/nl/producten/Redox/Redox+EP+Primer.htm
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Weer eens een vraag in deze categorie:

Omdat ik na het lassen de plekken meteen goed wil beschermen, maar naderhand geen narigheid wil met niet samengaande typen autolakken vraag ik me af wat ik het beste kan gebruiken?

Ik heb het idee dat je alle 2K producten met een spuitpistoll moet opbrengen en dus een compressor nodig hebt, klopt dat?

Zijn er bepaalde combinaties van grondverf, primer en autolak die veel worden gebruikt? Dadelijk heb ik een type grondverf gebruikt die niet compatiebel is met de vervolgstappen.

Iemand hier ervaring mee?
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

de gelaste delen niet in het zicht met washprimer ,daarna laagdikte opbouwen met bijvoorbeeld een filler...dan tectyl oid
zicht delen die je meestal ook moet plamuren EPOXY PRIMER
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

en om Epoxy primer er goed op te krijgen moet je dat spuiten met een pistool op lucht toch?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Voor grotere stukken zou ik dat zeker doen , werkt ook vele malen fijner!
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

en dat is t m nou net...die heb ik dus niet. Ik heb alleen wel veel kleine stukken.

Wat zijn dan de mogelijkheden met 2K materialen?
Kwast?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Voor de bodem is dat zeker een optie.

Denk wel dat je dan op andere roestwerende middelen uitkomt !
Een variant van de vroegere menium :cool:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

hoi,

idd met een bekerspuit...koop er een van eminent...niet duur(enkele tientjes)
je spuit met een beker veel goedkoper dan met spuitbussen...

met de kwast word niks ...je zal denken lekker dik met de kwast maar het tegengestelde is waar!!pak een spuit!!
met de kwast schraap je weer wat van de vorige laag af waarvan het ook zeer slordig is...
met spuit bouw je laag op zonder eraan te zitten mechanisch@!!!

oja en ik weet het want ik ben spuiter...
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

pe1ryx,

ik neem aan dat ik voor een spuitbeker een compressortje nodig hebt? Reden dat ik het vraag is omdat ik afweeg om een klein compressortje te kopen. Maar als het niet hoeft dan liever niet. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Ik kan dus goedkoop aan deze aircraft dingen komen, zat aan de 210/30 te denken, geeft 150 lieter af. Lijkt me zat toch?
http://www.aircraft-kompressoren.de/pro ... index.html

Ik vond trouwens op internet een forum van oude VW's met een apparte sectie over spuiten. Staan best leuke dingen bij.

http://www.lvwcn.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1249
Laatst gewijzigd door Steven op 16 mei 2008, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

tijdens restauratie kan een compressor niet ontbreken,denk dan ook eens aan het tectyleren of ml, of dinitrollen wat je dan zelf kunt doen...wel weer een ander spuitje maar die zijn ook niet duur...

ikzelf heb een klein compressortje van de kijkshop en die is perfect voor dit doel...kost tegenwoordig denk ik rond de 150 euro...

zorg dat je minimaal 200ltr per minuut hebt en 8bar...

ikzelf kan vol continu spuiten met een normale bekerspuit ,wel blijft de compressor lopen...ik heb dan dus niets over...dit leid ertoe dat er vocht in de tank zal ontstaan waardoor je vaker de ketel moet aftappen maar who cares..

je kunt dan elke vorm van spuitbus vermijden hetgeen geld zal besparen...
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

hee, had net iets toegevoegd over een aircraft compressor. Maar die geeft dus 150 lieter af. Ik moet alleen maar kleine klusjes spuiten van max 1m2.

dus volcontinue spuiten hoeft voor mij niet. Ik ga de auto laten strakmaken en spuiten.

steven
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

210/30 is dan zat voor jouw doel...sorry had dat ff gemist
Laatst gewijzigd door pe1ryx op 16 mei 2008, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Als je met auto blijft klussen en zeker tijdens een restauratie is een compressor een heel waardevolle en zinvolle aanschaf.

Tel al die spuitbusjes die je denkt nodig te hebben maar s bij elkaar op!
Epoxy primer spuiten etc...ff een setje velgen spuiten noem maar op..
Geen garage zonder een compressor :wink:

Koop wel eentje met dubbele zuigers en V-snaar aandrijving, kost net wat meer maar dan heb je er ook plezier van!
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
RON
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 sep 2007, 09:58
Locatie: Heinkenszand

Bericht door RON »

ik heb onlangs bij een schade bedrijf een spuit bus gekocht om de roest te stoppen ,ze gebruikte het ook bij hun restauratie projecten ,het gaat onder de naam ROEST JAGER ze hebben hiermee goede resultaten na jaren :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

een korte vraag:

1) RX 5 & 10 combinatie : spuitbus of kwast?
2) Als je de onderkant uiteindelijk met RX 10 hebt behandeld, moet je dan nog tectyleren?

groet,
steven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Steven schreef:een korte vraag:

1) RX 5 & 10 combinatie : spuitbus of kwast?
2) Als je de onderkant uiteindelijk met RX 10 hebt behandeld, moet je dan nog tectyleren?

groet,
steven
Spuitbus voor holle ruimtes.
Kwast voor vlak plaatwerk waar je makkelijk bijkomt!
RX5 kun je ook gebruiken om de RX10 eventueel te verdunnen :wink:

GTV boy heeft er veel mee gewerkt :!:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Plaats reactie