Vraag: Remmen zitten vast bij GTV

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 dec 2005, 16:13
Locatie: België

Vraag: Remmen zitten vast bij GTV

Bericht door Koen »

Mijn GTV staat nu al ongeveer een jaar stil. Gevolg remmen zaten vast. Ik was echter al langer van plan om de remslangen te vervangen aangezien de achterremmen soms toch wat aanliepen. (vermoedelijk slangen die verstopt zaten)

Dit weekend eindelijk werk van gemaakt. Remmen losgemaakt, slangen vervangen, ontlucht ... maar de remmen zitten terug vast.

Wat heb ik nu al concreet gedaan:

- blokken eruit gehaald
- klauwen proper gemaakt
- zuigers teruggeduwd
- slangen vervangen
- geleidingspennen en veren vervangen
- volledig ontlucht
- achterremmen heb ik nog niet afgesteld met afstelmoer, zou dus eigenlijk nog te veel speling op moeten zitten.

Wat kan hier nu nog de oorzaak van zijn?

Heb zelf al zitten denken aan hoofdremcilinder. Zou die stuk gegaan zijn van stilstaan? Tijdens het vervangen van de slangen is het remvloeistofreservoir helemaal leeggelopen, maar er is niet geremd zonder remvloeistof. Cilinders in hoofdremcilinder zijn dus niet van plaats veranderd. Als er geen remvloeistof zou inzitten, zouden de cilinders immers verschuiven en alzo de remleidingen afsluiten. (veiligheidssysteem om lek in remcircuit af te sluiten)
Aangezien ik alle vier de wielen heb kunnen ontluchten, wil dit ook zeggen dat de toevoer naar de remleidingen niet is afgesloten. Tijdens het pompen (bij ontluchten), kwam er mooi remvloeistof uit de klauwen. Ik betwijfel dus of de hoofdremcilinder stuk zou zijn.

Heeft er nog iemand anders een idee waar ik het probleem dien te zoeken?

Zelf denk ik nog aan:
- remzuigers zitten vast (maar van alle 4 de wielen?)
- compensatiegaatje in hoofdremcilinder zit verstopt (maar dan van de 2 circuits?)

Alle tips zijn welkom.

Bijkomend probleempje: de GTV MOET deze week uit mijn garage. Desnoods sleep/rij ik hem eruit met vastzittende remmen en zie ik nadien weer verder.

Alvast bedankt voor de hulp
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Je zou de klauwen nog kunnen reviseren, kijk voor onderdelen op www.hbase.nl
Zitten de remmen echt volledig vast, of lopen ze aan?
Na een jaar stilstand is het overigens niet normaal dat de remmen vastzitten, mijn GTV-6 staat weleens 3 jaar stil, en dan is alles nog gewoon los....!
Nog een tip ( alhoewel ik niet denk dat het de oorzaak is), gebruik altijd de voorgeschreven DOT 3 remvloeistof, en GEEN DOT 4!!
Om het kookpunt van DOT 4 te verhogen, is de viscositeit van DOT 4 ( iets) hoger dan van DOT 3, het is dus gewoon dikker, in begrijpelijke taal.
Een remsysteem, ontworpen voor DOT 3, (zoals de GTV-6, staat ook op het potje..!!) zal niet beter gaan presteren op DOT 4, kan zelfs ( in theorie) problemen gaan opleveren.
DOT 4 is itt wat velen denken, kwalitatief ook niet beter dan DOT 3, het is gewoon een andere vloeistof, voor andere toepassingen.
Dat er op het blikje staat dat het mengbaar is met DOT 3, is gewoon verplicht, anders zou DOT 4 niet verkocht mogen worden.
Ieder zichzelf respecterend smeerolie concern, heeft DOT 3 dan ook, niet voor niets, gewoon in het verkoop gamma ( bv. Castrol..!!)
Gebruikersavatar
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:57
Locatie: Elsloo,Limburg

Bericht door GTVboy »

Ik heb dot 5 erin... :schrik:

Eens even kijken of mijn remmen het nog doen... :wink:
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

GTVboy schreef:Ik heb dot 5 erin... :schrik:

Eens even kijken of mijn remmen het nog doen... :wink:
DOT 5 is een op siliconen gebaseerde remvloeistof, is compleet anders van samenstelling, en is alleen toepasbaar als het complete systeem daarvoor geschikt ( gemaakt) is. ( het originele Alfa remsysteem is dus niet geschikt voor DOT5!!)
In een (ouder) voertuig niet gebruikt voor races, , is DOT 5 niet aan te raden, ( tenzij je veelvuldig, ca. 4X of vaker per jaar) de vloeistof ververst), doordat DOT 5 geen water opneemt, en elk systeem hoe dan wel vocht uit de buitenlucht opneemt, bestaat de kans dat het water voor extra corrosie zorgt, omdat het zich op 1 plek ophoopt, maar nog erger: het water kan bij hoge temperaturen opeens overgaan in damp, waardoor je "door de rem trapt", geen remmen meer hebt, dus.
Ook neemt DOT makkelijker zuurstof op, waardoor het pedaal "sponziger" kan gaan aanvoelen, en last but not least, het kookpunt voor DOT 5 ligt lager dan dat van DOT4...over kwaliteit gesproken!!
Eigenlijk is DOT 5 alleen geschikt voor sommige race doeleinden, waar het erg vaak wordt gewisseld, en vocht geen item is.
Ook hier weer het hardnekkige misverstand: DOT 5 is absoluut niet kwalitatief hoogwaardiger dan 3 of 4 of 5.1 of super DOT 3 of super DOT4 ( dat zijn alle niet op siliconen gebaseerde maar op glycol gebaseerde remvloeistoffen).
Het is een totaal andere vloeistof, bedoelt voor specifiek gebruik.
Gebruikersavatar
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:57
Locatie: Elsloo,Limburg

Bericht door GTVboy »

Even van het net geplukt...verschil in kookpunt is er dus wel!
Lees voor Honda..Alfa.. :lol:

DOT 5 en 5.1
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd. DOT 3, 4 en 5.1 tasten de lak aan en zijn hygroscopisch, DOT 5 tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch. DOT 5 en 5.1 hebben in principe niks met elkaar te maken, alleen dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Het nadeel van het niet-hygroscopisch karakter van DOT 5 is, is dat binnentredend vocht in het remsysteem druppelvorming kan gaan vertonen en zo de remwerking verminderen. Er is altijd veel verwarring tussen DOT 5 en 5.1, de naam had dan ook misschien wel beter anders kunnen worden gekozen. In ieder geval is voor een goed (opgewaardeerd) remsysteem voor je Honda DOT 5.1 aan te bevelen boven DOT 4. DOT 5.1 heeft ook een hogere viscositeit dan DOT 3 en 4, wat betekent dat het vloeibaarder/dunner is. Dit zorgt er ook voor dat de kleine klepjes in de ABS-module sneller de vloeistof door kunnen laten, wat de werking ervan verbeterd.
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Wel een klok horen luiden maar geen weet van de klepel!!
In de laatste zinnen zit de crux...!!
De hogere viscositeit van DOT 4 en 5 en 5.1 t.o.v. DOT 3 maakt de vloeistof juist DIKKER...waardoor er juist problemen met allerlei klepjes cq doorgangen kunnen ontstaan, als het systeem er niet voor onworpen is!!

Ga nu niet liggen klooien met je remsysteem, tenzij je EXACT weet wat je doet, en hou je aan het fabrieksvoorschrif, in ons geval: DOT 3.. punt.
(en vervang het iedere twee jaar, lastig karweitje, ik weet het, maar veiligheid boven alles, snel rijden is 1, maar op tijd stoppen is net zo belangrijk, zoniet belangrijker...!!!)

En vervang gelijk de koppelingsvloeistof ( ook DOT 3) ondanks dat er geen/minder hitte bij te pas komt, verouderd dat spul net zo snel!!
Gebruikersavatar
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:57
Locatie: Elsloo,Limburg

Bericht door GTVboy »

Ik vervang het twee keer per jaar...jaja.. :wink:

En hij remt super...

Even voor de duidelijkheid....mijn remsysteem is volledig nieuw en ik weet best wel wat ik doe.. :wink:

Wordt niet gauw bang.
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Wie heeft het hier over bang worden gehad.... :wink:

Maar de vraag blijft WAAROM zou je DOT 5 gaan gebruiken, heeft immers geen enkel (kwaliteits) voordeel ( eerder nadeel) in een GTV(6) met een remsysteem dat ca. 30 jaar geleden ontworpen is voor gebruik van DOT 3..??
Gebruikersavatar
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:57
Locatie: Elsloo,Limburg

Bericht door GTVboy »

Ik denk dat ik een racewagen heb...

Puur alleen voor de gedachte, ben jij ook weer blij.. :wink:
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

GTV= Grand Turismo Veloce= snelle reiswagen....bijna een raceauto :lol:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Gelukkig ze hebben nog humor :cool:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:57
Locatie: Elsloo,Limburg

Bericht door GTVboy »

:mrgreen:
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Ondertussen staat Koen nog steeds vast......!!!! :?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Als alle 4 de remmen vastzitten .........lastig!

Is de auto weggezet met versleten remblokken dan kan het zijn dat de zuigers licht zijn aangeroest/geoxideerd en daardoor niet goed terug gaan!
Blijft raar dat het alle 4 de remmen betreft :?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:57
Locatie: Elsloo,Limburg

Bericht door GTVboy »

Ja, klopt maar nu weet hij in ieder geval wel welke olie hij er moet ingooien zodat het in het vervolg niet meer gebeurd... :wink:

Inspuiten en dan bedoel ik ook alles met wd 40.
Heeft bij mijn vorige transaxles altijd goed geholpen.
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Als het bij alle 4 de remmen vast zit zou ik eens het compensatiegaatje in de HRC controleren.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Zaten jouw remmen ook allemaal vast dan, Boy..??
WD=Water Dispersant=vochtverdrijver.
Ik zie niet hoe alles van buitenaf inspuiten ( wat is alles??) met vochtverdrijver kan helpen, anders dan van de wal in de sloot, die ook weer nat is, dus dan helpt het misschien...!
En pas op met WD40 en rubber, houden niet zo van elkaar... :evil:
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Peter GTV-6 schreef:Zaten jouw remmen ook allemaal vast dan, Boy..??
WD=Water Dispersant=vochtverdrijver.
Ik zie niet hoe alles van buitenaf inspuiten ( wat is alles??) met vochtverdrijver kan helpen, anders dan van de wal in de sloot, die ook weer nat is, dus dan helpt het misschien...!
En pas op met WD40 en rubber, houden niet zo van elkaar... :evil:
Bedoel je Boy of Roy :?:
PS geen WD40 gebruiken aan vochtige remdelen, ATEvet werkt perfect.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:57
Locatie: Elsloo,Limburg

Bericht door GTVboy »

Hij bedoelde ikke :lol: ,

Nou..was toen meer een noodoplossing... :twisted:
Auto moest met spoed snel verplaatst worden.
Remmen zaten rondom muur en muurvast.
Kat in het donker maakt gekke sprongen.
Alles ingespoten met wd-40 puur uit experiment.

Halfuurtje gewacht en ja..was al beweging in te krijgen.
Was wel een rookgordijn na het slepen.. :schrik:

Maar wat ik wil zeggen..in nood zou het helpen.
Weet ook wel dat dit niet de elegantste oplossing is.. :wink:
Gebruikersavatar
Koen
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 dec 2005, 16:13
Locatie: België

Bericht door Koen »

Alvast bedankt voor de vele reacties, ben er alleen nog niet uit welke DOT ik moet gebruiken. :wink:

Effe serieus, er zit (en zat daarvoor al) dot 4 op. Zou mijn inziens geen problemen mogen geven, maar de meningen zijn hier blijkbaar over verschillend. Ga toch voor alle zekerheid idd toch maar DOT 3 er op doen.
Volgens mij is het belangrijkste verschil: hoe hoger het DOT nr, hoe hoger het kookpunt. Dot 5 wordt alleen gebruikt dacht ik door Harley Davidson. DOT 5 is op basis van siliconen idd, maar heeft ook enkele nadelen: neemt lucht op, meer samendrukbaar en het feit dat het geen water opneemt waardoor er plaatselijk vapourlock kan ontstaan. Dot 3-4 en 5.1 zijn op basis van poliglycol ether en idd hygroscopisch (nemen dus water op) en dat is de belangrijkste reden waarom je je remvloeistof dient te verversen om de 2 jaar. Alle remvloeistoffen zijn onderling mengbaar, behalve DOT 5.

Ga de zuigers inspuiten met kruipolie, kwestie van alles in "noodscenario" nu los te krijgen. Nadien rijd ik de auto gewoon buiten, los of niet. (desnoods trek ik hem wel buiten met mijnen duits) Die paar meters gaan het hem nu toch niet maken.

Ga nadien eens rustig de klauwen uit elkaar halen en reviseren. Zal dan weten of het aan de zuigers lag of niet.

Wat betreft compensatiegaatje: heb ik ook aan zitten denken, maar dan zou het compensatiegaatje van elk remcircuit verstopt zitten?

Remmen zijn komen vast te zitten door het stilstaan, ik vermoed dus dat het de zuigers zullen zijn. (corrosie)

Voorremmen krijg ik wel snel terug los. (wat een beitel allemaal niet kan doen...) Achterremmen zal iets moeilijker zijn. Iemand nog een tip uit de praktijk hoe hij zijn zuigers van de achterremmen terugduwt als de klauwen nog onder de auto hangen?
Plaats reactie