Hallo leden,
Ik ben Jelmer en ben bezig met één Alfetta 1600 GT uit 1976.
Ik heb er een los blok bij maar er zit geen ontsteking op.
Ben van plan om 123 ontsteking te monteren.
Maar nu de vraag: kan ik ergens achterhalen of deze met vacuümvervroeging is of zonder?
Motorcode:AR01600 055283
Alvast bedankt voor jullie reactie/advies
Groeten
Jelmer
Ontsteking 1600
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru

- Berichten: 3166
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Ontsteking 1600
Hoi Jelmer,
Ik zou verwachten dat deze standaard wel een vacuüm vervroeging heeft gehad.
123 ontsteking heb ik weleens naar gekeken voor een kennis maar was aardig aan de prijs. Wij hebben toen een elektrische ontsteking van een latere 75 met carburateurs gebruikt. Maar een ontsteking met contactpunten kan ook prima werken.
Vooral voor de Nord motor zou ik het eerste boek van Jim Kartalamakis aanraden, how to powertune the Alfa Romeo twin cam engine.
Staat heel veel nuttige informatie en uitleg in, ook over ontstekingen.
Groeten Remco
Ik zou verwachten dat deze standaard wel een vacuüm vervroeging heeft gehad.
123 ontsteking heb ik weleens naar gekeken voor een kennis maar was aardig aan de prijs. Wij hebben toen een elektrische ontsteking van een latere 75 met carburateurs gebruikt. Maar een ontsteking met contactpunten kan ook prima werken.
Vooral voor de Nord motor zou ik het eerste boek van Jim Kartalamakis aanraden, how to powertune the Alfa Romeo twin cam engine.
Staat heel veel nuttige informatie en uitleg in, ook over ontstekingen.
Groeten Remco
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- stephen
- Advanced Membro

- Berichten: 1690
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
Re: Ontsteking 1600
heb op mijn 2.0Nord in de Giulia een programmeerbare 123-tune, en gebruik deze zonder vacuum.
op mijn 2.0TS in de Berlina, heb ik een electronische bosch verdeler geplaatst, met 2 bobinen..ook zonder vacuum.
beiden functioneren prima, dus zonder kan ook is mijn ervaring.
maar std hebben de Nord motoren bijna altijd een vacuumaansluiting
op mijn 2.0TS in de Berlina, heb ik een electronische bosch verdeler geplaatst, met 2 bobinen..ook zonder vacuum.
beiden functioneren prima, dus zonder kan ook is mijn ervaring.
maar std hebben de Nord motoren bijna altijd een vacuumaansluiting
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. 1987 (Turbo Speeltje)
33 SW 1.7ie 1994
155 3.1 Savali 1994
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. 1987 (Turbo Speeltje)
33 SW 1.7ie 1994
155 3.1 Savali 1994
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi

- Berichten: 9158
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Ontsteking 1600
Met 123 zelf geen ervaring, maar heb op mijn Alfetta GT een elec.onsteking van een 75 en dat werkt prima.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Beretta
- Advanced Membro

- Berichten: 1272
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: Ontsteking 1600
Ik ben zelf ook net aan het onderzoeken of ik een 123ignition monteer, eveneens voor een Alfetta Gt 1.6.
Ofschoon aan de prijs gaat mijn interesse naar een Tune+ uit, omdat je daarbij met je telefoon via bluetooth de ontsteking aan- en uit kunt zetten. Een fijne autodiefstal optie.
Of je vacuüm vervroeging hebt kun je aan het slangetje dat daarvoor dient zien.
Er heeft vast wel iemand een foto paraat waar het slangetje naar de verdeler vanaf komt (ben nu even niet in de buurt van mijn Gt).
Ofschoon aan de prijs gaat mijn interesse naar een Tune+ uit, omdat je daarbij met je telefoon via bluetooth de ontsteking aan- en uit kunt zetten. Een fijne autodiefstal optie.
Of je vacuüm vervroeging hebt kun je aan het slangetje dat daarvoor dient zien.
Er heeft vast wel iemand een foto paraat waar het slangetje naar de verdeler vanaf komt (ben nu even niet in de buurt van mijn Gt).
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
- Beretta
- Advanced Membro

- Berichten: 1272
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: Ontsteking 1600
Ik heb vanmiddag even gekeken, op mijn auto zit geen vacuüm vervroeging!
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
