Borgmoer achterwiel lagers

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 323
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: Z Limburg, 161 km van de N'ring
Contacteer:

Borgmoer achterwiel lagers

Bericht door maurizio »

Amici,

net begonnen met mijn favoriete klus....
Achterwiellagers van de 75. (Is alweer een tijdje geleden dat ik dat de laatste keer heb gedaan >25J :oops: )
Nieuwe lagers zijn nog niet binnen.

Ik herinner me vaag dat de borgmoer linkse draad was, wie kan dit bevestigen?

En aangezien het zaakje weer giga-vast zit ben ik de boel alvast aan het verzuipen in wd40
Lijkt erop dat er nog de eerste lagers in zitten, het is een gekartelde borgmoer ipv de nieuwere 8-kant.
Banned.. ? Daily donky.. ==> braadwurst 325d Afbeelding braadwurst M336 Ringtool ==> definitely BANNED!

AR 75 24v ('87), 75 TS Ringtool ('90), AR Spider 2000 veloce ('79) SCARB 00114
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9158
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Borgmoer achterwiel lagers

Bericht door AlfettaOwner »

Ha Maurice aan de klus, leuk karwei.
Probeer liefst FAG of SKF wiellagers uit te halen.
Links linkse draad en rechts rechtste draad.
De catalogus laat ook 2 verschillende artikelnummers zien.

Hier die van mij destijds ...
Draadeind heb ik volgens mij nog liggen mocht je het nodig hebben.

Afbeelding
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 3166
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Borgmoer achterwiel lagers

Bericht door giuliettaevo »

Kijk even bij braadwurst E30 wiellagers als je enkel de lagers nodig hebt.. die heb je in de juiste afmetingen en zijn dan goedkoper. Wel afmetingen checken, e30 heeft verschillende maten.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 323
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: Z Limburg, 161 km van de N'ring
Contacteer:

Re: Borgmoer achterwiel lagers

Bericht door maurizio »

En bij OKP zijn de moeren los te bestellen.
Banned.. ? Daily donky.. ==> braadwurst 325d Afbeelding braadwurst M336 Ringtool ==> definitely BANNED!

AR 75 24v ('87), 75 TS Ringtool ('90), AR Spider 2000 veloce ('79) SCARB 00114
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 323
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: Z Limburg, 161 km van de N'ring
Contacteer:

Re: Borgmoer achterwiel lagers

Bericht door maurizio »

Het zat echt goed vast en lostikken met een drijver bracht geen soelaas.
Door gebrek aan het tool om de oude moeren te verwijderen, werd het lastig.

De oude versie moeren hebben best veel vlees en de draad heeft een kleine spoed
Uiteindelijk de oude moeren los gekregen door 2 gaatjes te boren in de moer rondom de borgsleuf zonder de draad te raken.
Door naar het center toe met een dremel open te slijpen kan je de moer met een drijver onrond tikken.
Afbeelding

Als de spanning vd moer af is, is deze zelfs met je vingers los te draaien.
Uiteindelijk me een hele dag geamuseerd met het demonteren van beide lagers.
Laatst gewijzigd door maurizio op 05 mei 2026, 13:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Banned.. ? Daily donky.. ==> braadwurst 325d Afbeelding braadwurst M336 Ringtool ==> definitely BANNED!

AR 75 24v ('87), 75 TS Ringtool ('90), AR Spider 2000 veloce ('79) SCARB 00114
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 323
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: Z Limburg, 161 km van de N'ring
Contacteer:

Re: Borgmoer achterwiel lagers

Bericht door maurizio »

SCARB Limburgrit was het doel.

Zaterdag begonnen met het plaatsen vd nieuwe lagers.
Blijft altijd geklooi met ringen, doppen etc.
Na het plaatsen vh tweede lager voelde deze niet helemaal lekker (een licht zwaarder lopend punt tijdens met de hand doordraaien).
Toch even eigenwijs doorgaan: na volledig op koppel (265 Nm) aantrekken van de aandrijfasflens werd het meteen duidelijk dat deze NOK was :evil:

Gelukkig had ik meteen reserve lagers besteld, dus om 19u nog besloten alsnog een nieuw lager te plaatsen.
Bij het loshalen vd aandrijfflens (wielzijde) bleef een binnenring vh lager aan wielzijde achter op de as. Bij de oude lagers bleven ze intakt, terwijl ik daar toch wat meer lomp geweld aan te pas is gekomen.
Resume: dit nieuwe SKF lager was dus echt brak.

Anyway zondag de Limburgrit kunnen doen, dus weer een stukje (achterstallig) en vervelend onderhoud afgevinkt!
Banned.. ? Daily donky.. ==> braadwurst 325d Afbeelding braadwurst M336 Ringtool ==> definitely BANNED!

AR 75 24v ('87), 75 TS Ringtool ('90), AR Spider 2000 veloce ('79) SCARB 00114
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 3166
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Borgmoer achterwiel lagers

Bericht door giuliettaevo »

Als het dan tegenzit dan zit het meestal ook goed tegen.. :neutral:

Maar eind goed al goed dus. :thumbs:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Plaats reactie