Koelslang probleem
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7896
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Koelslang probleem
Hallo mannen.
Ik heb een probleem met een koelslang. Het is die naar de waterpomp loopt en deze heb ik deze week al vervangen voor een andere omdat de oude te uitgerekt leek. Die ik er nu op heb ging er goed op en heb na 100km rijden geen lekkage kunnen ontdekken, maar vanmorgen weer minder koelvloeistof in het reservoir en een plasje onder de auto. Dit komt weer weg bij de slang. Heb deze goed aangedraaid, maar het lijkt wel of je hem dan minder goed laat afsluiten. Draai ik hem losser dan lekt hij meer.
Het gaat om deze slang die aan de zijde van de waterpomp ovaal van vorm is.
Is deze nog nieuw te koop of heeft iemand deze, en zo ja als je naar de registerdag komt wil je hem dan wel meebrengen?
Groet Jeroen
Ik heb een probleem met een koelslang. Het is die naar de waterpomp loopt en deze heb ik deze week al vervangen voor een andere omdat de oude te uitgerekt leek. Die ik er nu op heb ging er goed op en heb na 100km rijden geen lekkage kunnen ontdekken, maar vanmorgen weer minder koelvloeistof in het reservoir en een plasje onder de auto. Dit komt weer weg bij de slang. Heb deze goed aangedraaid, maar het lijkt wel of je hem dan minder goed laat afsluiten. Draai ik hem losser dan lekt hij meer.
Het gaat om deze slang die aan de zijde van de waterpomp ovaal van vorm is.
Is deze nog nieuw te koop of heeft iemand deze, en zo ja als je naar de registerdag komt wil je hem dan wel meebrengen?
Groet Jeroen
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Koelslang probleem
Ze zijn nog nieuw te koop, heb die bij mij ook vervangen. Frans van Poppel heeft ze toen geleverd, maar neem aan dat andere specialisten ook wel aan deze slangen kunnen komen, eventueel met wat levertijd. Ze lekken nogal vlug op die plek (was bij mij ook). De aansluiting van het thermostaat huis moet super goed schoon zijn gemaakt (alle kalk & drap eraf geborsteld, wat neem ik aan bij jou al gedaan zou zijn) en bij automaterialen zaak de breedste/sterkste slang klemmen gekocht. 1 keer te vast draaien (door draaien) en de wartel is opgerekt en niet maximaal sterk meer. Tevens alles goed ontvetten, gemonteerd en nu is het droog daar.
Mocht het allemaal blijven lekken ondanks alles, overstappen naar KVS Millers / Evans Waterless Coolant. Doordat het systeem onder minder druk staat heb je ook minder kans op lekkage. Maarja, dat is ook een lapmiddel natuurlijk.
Mocht het allemaal blijven lekken ondanks alles, overstappen naar KVS Millers / Evans Waterless Coolant. Doordat het systeem onder minder druk staat heb je ook minder kans op lekkage. Maarja, dat is ook een lapmiddel natuurlijk.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7896
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Koelslang probleem
Ik kreeg zelfs het idee dat ik de waterpomp te schoon heb gemaakt en dat het zo makkelijker lekt.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: Koelslang probleem
Waarschijnlijk lekt het eerder door het type slangklemmen.
Gebruikt eens een ander type slangklem, bijv. de scharnierboutklem van Hansa:
http://cat.hansa-flex.com/nl/pdf/902768
Die verdelen de druk van de klem mooi gelijkmatig rondom.
De slangklemmen die jij gebruikt tenderen tot ongelijkmatige drukpunten.
Vaak moet je die zo vast draaien om ze dicht te krijgen, dat schade aan de slangen ontstaat.
Een andere potentiële oorzaak van lekkage is, zoals door Melcher reeds aangegeven, overdruk in het systeem.
Het overdrukventiel in het deksel van het expansievat reguleert de druk in het koelsysteem en gaat open indien de druk te hoog wordt.
Indien het overdrukventiel in het deksel van het expansievat niet werkt, komt het volledige koelsysteem onder een hoge(re) druk te staan dan waarvoor het systeem ontworpen is. Dan treedt de wet van de minste weerstand in werking. Er ontstaat een scheurtje in een van de slangen, of de radiator gaat lekken, of de aansluitingen van de slangen lekken, of de keerring van de waterpomp lekt. De druk zal ergens moeten ontsnappen.
Maurice
Gebruikt eens een ander type slangklem, bijv. de scharnierboutklem van Hansa:
http://cat.hansa-flex.com/nl/pdf/902768
Die verdelen de druk van de klem mooi gelijkmatig rondom.
De slangklemmen die jij gebruikt tenderen tot ongelijkmatige drukpunten.
Vaak moet je die zo vast draaien om ze dicht te krijgen, dat schade aan de slangen ontstaat.
Een andere potentiële oorzaak van lekkage is, zoals door Melcher reeds aangegeven, overdruk in het systeem.
Het overdrukventiel in het deksel van het expansievat reguleert de druk in het koelsysteem en gaat open indien de druk te hoog wordt.
Indien het overdrukventiel in het deksel van het expansievat niet werkt, komt het volledige koelsysteem onder een hoge(re) druk te staan dan waarvoor het systeem ontworpen is. Dan treedt de wet van de minste weerstand in werking. Er ontstaat een scheurtje in een van de slangen, of de radiator gaat lekken, of de aansluitingen van de slangen lekken, of de keerring van de waterpomp lekt. De druk zal ergens moeten ontsnappen.
Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7896
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Koelslang probleem
Bedankt voor deze tips Ook is het denk ik een probleem dat de mond ovaal is en niet rond, waardoor de afsluiting aan de onderkant niet optimaal is. Is dat bij die klemmen wel het geval?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: Koelslang probleem
Een ovale vorm is op zich geen probleem en zal niet per definitie de aanleiding van het lek zijn.
Indien de slang netjes aansluit qua grootte en de slangklem de druk gelijkmatig verdeeld zal het niet lekken.
Scharnierboutklemmen verdelen de druk mooi gelijkmatig rondom en sluiten daardoor beter af.
Met de slangklemmen die jij erop hebt zitten ga je steeds verder aandraaien om ze dicht te krijgen en gaat de schroef doordraaien of wordt de slang zo samengeknepen, dat hij daar gaat inscheuren.
Zoals geschreven verdelen scharnierboutklemmen de kracht mooi gelijkmatig.
Daarom worden ze in de autoindustrie ook gebruikt, de klemmen die jij erop hebt zitten zul je nooit op een auto af fabriek zien.
Scharnierboutklemmen zijn veel duurder dan normale slangklemmen en neem maar van mij aan dat als het niet absoluut noodzakelijk was, de fabrikanten niet de duurdere klemmen zouden gebruiken! Ze besparen elke cent die ze kunnen besparen.
Op Alfa's zitten overigens af fabriek Romablok klemmen.
Indien de slang netjes aansluit qua grootte en de slangklem de druk gelijkmatig verdeeld zal het niet lekken.
Scharnierboutklemmen verdelen de druk mooi gelijkmatig rondom en sluiten daardoor beter af.
Met de slangklemmen die jij erop hebt zitten ga je steeds verder aandraaien om ze dicht te krijgen en gaat de schroef doordraaien of wordt de slang zo samengeknepen, dat hij daar gaat inscheuren.
Zoals geschreven verdelen scharnierboutklemmen de kracht mooi gelijkmatig.
Daarom worden ze in de autoindustrie ook gebruikt, de klemmen die jij erop hebt zitten zul je nooit op een auto af fabriek zien.
Scharnierboutklemmen zijn veel duurder dan normale slangklemmen en neem maar van mij aan dat als het niet absoluut noodzakelijk was, de fabrikanten niet de duurdere klemmen zouden gebruiken! Ze besparen elke cent die ze kunnen besparen.
Op Alfa's zitten overigens af fabriek Romablok klemmen.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7896
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Koelslang probleem
Probleem nog steeds aanwezig. Door de ovale vorm sluit de slang niet strak genoeg aan. Ik heb andere klemmen geprobeerd, maar nog niet de hier boven aangegeven exemplaren omdat deze bij twee automateriaalbedrijven hier niet bekend zijn.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: Koelslang probleem
Hoi Jeroen,
zoek op Ebay maar eens naar "Gelenkbolzenschellen"
Deze bijv.
http://www.ebay.de/itm/Gelenkbolzensche ... 1028528316
Groeten,
Maurice
zoek op Ebay maar eens naar "Gelenkbolzenschellen"
Deze bijv.
http://www.ebay.de/itm/Gelenkbolzensche ... 1028528316
Groeten,
Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
- Locatie: 153.1 km van de N'ring
- Contacteer:
Re: Koelslang probleem
Kijk ook eens naar de buis vd pomp waar je op aansluit.
Had laatst een nieuwe 75 ts pomp in de handen.
En er was duidelijk een stap aanwezig in het metaal/ de gieting tgv de mal helften.
Had laatst een nieuwe 75 ts pomp in de handen.
En er was duidelijk een stap aanwezig in het metaal/ de gieting tgv de mal helften.
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 325d
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!
AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!
AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114