Moeilijk starten bij warme motor

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
skoepietje
Novizio
Novizio
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 apr 2010, 22:30

Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door skoepietje »

Hallo iedereen.

Ondertussen een aantal jaartjes zorgeloos kunnen genieten van den GTV6.
Nu krijg ik volgend probleem op regelmatige basis ;

Starten bij koude motor gaat perfect, zelfs na dagen, weken stilstand.

Eens de motor op bedrijfstemperatuur is en na een korte stop (stilleggen van de motor) wordt het opnieuw starten plots moeilijk.

De startmotor krijgt de motor dus bijna niet rondgedraaid.

Net of de batterij te zwak is ,alhoewel deze bijna altijd aan de druppellader ligt tijdens stilstand.

Zou dit toch een elektrisch (batterij) of eerder mechanisch (startmotor) probleem zijn...
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door Meubelmans »

Heb je al een startrelais modificatie doorgevoerd?
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
skoepietje
Novizio
Novizio
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 apr 2010, 22:30

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door skoepietje »

Meubelmans schreef:Heb je al een startrelais modificatie doorgevoerd?

Nog niet uitgevoerd. Dacht dat deze goed was vermits hij met koude motor wel perfect start.
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door Meubelmans »

skoepietje schreef:
Meubelmans schreef:Heb je al een startrelais modificatie doorgevoerd?

Nog niet uitgevoerd. Dacht dat deze goed was vermits hij met koude motor wel perfect start.
Omdat hij goed start bedoel je?

Juist bij warme tor is er een probleem.
De complete startstroom loopt via de stuurkolom en na 30 jaar of zo neemt er overal de weerstand toe. Bij warme motor wordt dit nog erger en kun je startsores krijgen daardoor.

Ik zeg niet dat dit jou probleem is in deze maar het zou goed kunnen, ik ken je karretje niet, maar het is eigenlijk een must-do modificatie.

Voor tien euro aan materiaal voorkom je lullige momenten zeg maar....
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
skoepietje
Novizio
Novizio
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 apr 2010, 22:30

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door skoepietje »

Zou dus best wel eens goed kunnen. Laat het ons maar proberen!

Alvast bedankt.
skoepietje
Novizio
Novizio
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 apr 2010, 22:30

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door skoepietje »

Hoeveel ampère zou deze extra relais moeten hebben?
30A?
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door Meubelmans »

Weet ik even niet.

Zoekfunctie's gebruiken, hier en op het scarb forum.
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
skoepietje
Novizio
Novizio
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 apr 2010, 22:30

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door skoepietje »

Gevonden, 30A moet het zijn.
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 14:55
Locatie: Nuenen

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door Jerommeke66 »

ik denk dat het in de startmotor zelf zit, zoals al gezegd, kan het nauwelijks in de verbrandingsmotor zitten, want de weerstand van de motor is vele malen lager als deze op bedrijfstemperatuur is (warme olie, alle lagers hebben olie omdat de motor net gelopen heeft, meer speling in de lagers, enz.)

Een toename in weerstand van de elektrische componenten bij hogere temperatuur zou kunnen, maar dat komt dan vooral omdat afstanden in relais of schakelingen groter worden, of breuken ontstaan (bekend probleem bij de BPD sensor van de 16V TS motoren), waardoor een signaal of stroom niet meer wordt doorgegeven.

De startmotor zelf heeft ook een relais die tijdens het verschuiven van het tandwiel de motor bekrachtigd, ik denk dat hier het probleem zit. Je kan de startmotor direct aansturen om te kijken (stroom direct op het relais op de startmotor), of daar het probleem zit, of in de aansturing vanuit je contactslot.

Je kan dat met een extra kabeltje doen, moedige mensen doen het ook wel eens met een schroevendraaier... :cool:

Het contactslot gaat overigens ook wel eens stuk, heb ik zelf ook al vervangen om soortgelijke redenen.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door Beretta »

Daar de startmotor bij warme motor wel ronddraait, is het niet het bekende probleem met spanningsverlies via het contactslot. Daarom ben ik het met de interpretatie van Jeroen volledig eens.

Desondanks herhaal ik nog even wat ik al een keer gepost heb m.b.t. tot spanningsverlies via het contactslot (http://www.alfetta-transaxle.nl/forum/v ... tor#p74003)
voor degenen die daar een probleem mee hebben.

De plus loopt van de zekeringskast via de stuurkolom naar het stuurslot en van daar weer terug naar het startrelais.
Indien de auto's wat ouder worden wordt de totale weerstand wat groter, waardoor het startrelais onvoldoende spanning krijgt en de startmotor defect lijkt.
Dit is gemakkelijk op te lossen door in de motorruimte een extra relais te plaatsen. Aansluiting:
- een extra plus-kabel van de accu naar het extra relais (zo dicht mogelijk bij de startmotor)
- massa-kabel naar het extra relais
- de kabel welke van het contactslot komt van het startmotorrelais loskoppelen en als pulsgever aan het extra relais aansluiten
- de uitgaande plus van het extra relais naar de puls-aansluiting van het startmotorrelais (de aansluiting waar oorspronkelijk de kabel komend van het contactslot opzat)

Deze problemen heb ik bij al mijn Alfetta GTV's en Alfa 75's gehad en zo kunnen oplossen!
Indien nodig of gewenst kan ik wel een schema optekenen.


Dit probleem manifesteert zich door het absoluut niet werken van de startmotor bij het omdraaien van de contactsleutel.
Daar hier in het geval van Skoepietje geen sprake van is (de startmotor draait immers rond), moet het probleem elders liggen:
- de hoofd-stroomtoevoer naar de startmotor heeft veel weerstand (die dikke kabel) door kabelbreuk, slechte contacten etc. Dat kan ook bij de massa-aansluiting het geval zijn.
- er is een probleem met de startmotor zelf
- de accu is niet in orde en levert minder vermogen indien hij warm is

Dat is allemaal gemakkelijk te controleren
- reserve accu of startkabels gebruiken bij warme motor
- t.b.v. tests extra kabel voor hoofd-stroomtoevoer startmotor en/of massa gebruiken
- startmotor laten doormeten bij een specialist in bijv. revisie van startmotors

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
skoepietje
Novizio
Novizio
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 apr 2010, 22:30

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door skoepietje »

Alvast bedankt voor de vele reacties!

De modificatie van de startrelais was dus al uitgevoerd. Heb ondertussen ondervonden dat het starten beter gaat als ik effectief de batterij volledig opgeladen heb. Misschien zit het probleem dus daar.

Bij slecht contact in de bekabeling zou dit probleem bij een koude motor ook optreden of niet?

Zal misschien toch best eens de startmotor laten controleren.
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door Beretta »

Ik zou eerst eens met een andere, volledig opgeladen accu proberen, of eventueel met startkabels.
Dat bespaart je mogelijkerwijze het uitbouwen van de startmotor.
Als het dan niet aan de accu ligt, kun je alsnog met de startmotor aan de slag.
Gewoon een kwestie van elimineren!

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7898
Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door GTV42.0 »

Heb jij wel een hitteschild tussen spruitstukken en de startmotor zitten Jeroen?
Ik nog niet en bij lange ritten en zeker met warm weer heb ik dit ook.

Groet jeroen
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 14:55
Locatie: Nuenen

Re: Moeilijk starten bij warme motor

Bericht door Jerommeke66 »

GTV42.0 schreef:Heb jij wel een hitteschild tussen spruitstukken en de startmotor zitten Jeroen?
Ik nog niet en bij lange ritten en zeker met warm weer heb ik dit ook.

Groet jeroen
Hallo Jeroen,

Ja, weliswaar een aangepaste, omdat de GTV6 startmotor niet meer paste met extreme-tuning spruitstukken
Origineel zit het hitteschild ook met 1 lange bout van het spruitstuk vast, maar dat paste ook niet meer.
De startmotor kan inderdaad niet zo erg goed tegen hitte.

Ik heb alle leidingen, slangen, e.d. ingepakt in van die hitte werende kousen, maar ik denk dat ik misschien het deksel van de motorkap wel iets omhoog moet laten staan voor eventuele ventilatie, want het wordt nogal heet met die orgelpijpen, ze zijn van mooi glanzend chroom inmiddels in staalblauw verkleurd... :cool:

Groet, Jeroen
Plaats reactie